تمجید خامنه‌ای از کلثوم ننه

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» به بهانه مبارزه با خرافات عنوان شد

رهبر جمهوری اسلامی، از کتاب “کلثوم ننه” تمجید و آن را کتابی موفق در “مبارزه با خرافات” معرفی کرد. سایت اصولگرای الف، این سخنان را با عنوان “نظر رهبر معظم انقلاب درباره یک کتاب” منتشر کرده است.

به نوشته این سایت، آیت‌الله خامنه‌ای در مورد این کتاب که فردی به نام “آقا جمال خوانساری” آن را به رشته تحریر درآورده، گفته است: “در کنار ترویج و تبلیغ معارف اصیل دینی و اسلام ناب، باید با خرافات مبارزه کرد. کسانی دارند روزبه‌روز خرافات جدیدی را وارد جامعه‌ ما می‌کنند. مبارزه با خرافات را باید جدی بگیرید.”

جمال الدین، فرزند محقق خوانساری معروف به آقا جمال خوانساری یکی از مشهورترین روحانیون شیعه در قرن دوازدهم هجری است. شرح شفا و اشارات ابن سینا و ترجمه قرآن و صحیفه سجادیه به فارسی از آثار این روحانی شیعه است.

کتاب کلثوم ننه یکی دیگر از آثار آقا جمال خوانساری است که رهبر جمهوری اسلامی آن را کتابی موفق در مبارزه با خرافات توصیف کرده است.

آیت‌الله خامنه‌ای در خصوص این کتاب افزوده: “آقا جمال خوانساری سیصد سال پیش برای اینکه خرافات را برملا کند، کتابی به نام کلثوم ننه را نوشت که الان هست.”

رهبر جمهوری اسلامی اضافه کرده که این کتاب اخیرا چاپ مجدد شده است و این چاپ را برای او هم اورده اند.

به گفته آیت‌الله خامنه ای: “آقا جمال خوانساری {در این کتاب} با زبان طنز، معروف‌ترین خرافات زمان خودش را به زبان فتوای فقهای زنان درآورده و می‌گوید زنان پنج فقیه بزرگ دارند. یکیش کلثوم ننه است، یکی دده بزم‌آراست، یکی بی‌بی‌شاه زینب است، یکی، فلان است. آن وقت از قول اینها مثلا در باب محرم و نامحرم، در باب طهارت و نجاست و در باب انواع و اقسام چیزها، مطالبی را نقل می‌کند.”

آیت‌الله خامنه‌ای افزوده: “عالم دینی به این چیزها می پردازد.”

او در پایان تعریف خود از کتاب کلثوم ننه گفت: “ما خیال می‌کنیم اگر با یک مطلبی که مورد عقیده‌ مردم است و خرافی و خلاف واقع است، مقاومت کردیم، بر خلاف شئون روحانی عمل کرده‌ایم؛ نه، شأن روحانی این است.”

 

جمهوری اسلامی و ترویج خرافات

تاکید رهبر جمهوری اسلامی بر مبارزه با خرافات در شرایطی بیان شده که نگرانی از گسترش خرافات در جامعه ایران و بخصوص در میان اقشار سنتی و مذهبی افزایش یافته است.

منتقدان و بسیاری از ناظران، حکومت جمهوری اسلامی و سیاست‌های آن را دلیل اصلی گسترش خرافات در جامعه ایران می دانند.

این عده می گویند حکومت مذهبی ایران با ترویج دیدگاه های انحرافی و برجسته کردن مسائل غیرواقعی و تحریف مسائل دینی در رسانه هایی مانند صدا و سیما و از تریبون هایی مانند هیئت ها و نمازهای جمعه، عملا به گسترش خرافات در جامعه می پردازد.

دامن زدن به موضوعاتی مانند “مهدویت” و طرح مسائل غیرمستند درباره وقایعی مانند عاشورا، از جمله مواردی است که منتقدان آنها را به عنوان نمونه هایی از ترویج سازمان یافته خرافات در جامعه توسط حکومت جمهوری اسلامی اعلام می کنند.

این در حالی است که برخی رسانه ها و حتی مراجع تقلید نزدیک به حکومت نیز با تایید گسترش خرافات در جامعه ایران، خواهان مقابله با آن شده اند.

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید حامی آیت‌الله خامنه‌ای از جمله این روحانیون است. او تیرماه امسال با انتقاد از “گسترش خرافات در خصوص مهدویت” گفته بود: “متأسفانه در حال حاضر برخی گروه‌های منحرف از مهدویت سواستفاده‌های فراوانی می‌کنند که مدعیان دروغین مهدویت و کسانی که ادعای رؤیت می‌کنند از جمله گروه هایی هستند که از مهدویت به نفع منافع نامشروع شخصی خود بهره می‌گیرند و باید مانع گسترش و فعالیت‌های آن‌ها شد.”

 

احمدی نژاد و مهدویت

محمود احمدی نژاد از بدو روی کار آمدن در سال 84 بارها گفته یکی از وظایف اصلی و در حقیقت اصلی ترین وظیفه دولت خود را مهیا کردن شرایط برای ظهور امام زمان می داند. وی در اردیبشهت 86 در کرمان تصریح کرده بود: “ماموریت داریم کشور را به کشور امام زمان تبدیل کنیم.”

وی در آن هنگام توضیح نداده بود که “این ماموریت” از جانب چه کسی به وی محول شده است.

احمدی نژاد در ابتدای تمام سخنرانی های خود دعای فرج امام زمان را می خواند. هنگامی که رئیس دولت کنونی، شهردار تهران بود، اسفندیار رحیم مشایی که در آن زمان رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران بود با هماهنگی احمدی نژاد اقدام به تهیه و انتشار نقشه “مسیر عبور امام زمان هنگام ظهور” کرده بود. منابع خبری از رحیم مشایی به عنوان رابط امام زمان با احمدی نژاد نام می برند و حضور طولانی او در هندوستان و شرکت در جلسات آموزش ارتباط با امور ماوراء الطبیعه را در این راستا ارزیابی می کنند.

شایعات گسترده ای درباره قرار دادن یک صندلی یا بشقاب خالی در جلسات هیات دولت به ریاست احمدی نژاد وجود دارد که حتی یک بار توسط یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس هفتم هم تایید شد؛ هرچند شخص احمدی نژاد و دیگر مقامات دولت آن را رد کردند.

یکی از جنجالی ترین سخنان احمدی نژاد درباره امام زمان مربوط به اظهارات وی در جمع خانواده شهدا و ایثارگران اصفهان است که 13 آذر سال گذشته بیان شد.

او در آن دیدار مدعی شده بود اسنادی در اختیار دارد که بر مبنای آنها آمریکا می خواهد جلو ظهور امام زمان را بگیرد.

احمدی نژاد همچنین در اردیبهشت 87 در مشهد گفت مدیریت کشور و دولت او با امام زمان است. وی در آن سخنرانی با اشاره به انتقادات صورت گرفته علیه او در جریان سخنرانی در دانشگاه کلمبیا گفته بود: “در آنجا یک لحظه بعد یاد امام عصر افتادم. گفتم: ای عزیز، من مطمئن هستم که این صحنه را به نفع اسلام جمع و جور می کنی و مدیریت خواهی کرد. می دانم جمع خواهی کرد.”

 

از صفویه شروع شد

تاکید احمدی نژاد بر مقوله مهدویت حتی با واکنش روزنامه محافظه کاری مانند “جمهوری اسلامی” مواجه شده است.

این روزنامه نزدیک به طیف سنتی روحانیت و حوزه علمیه، بارها احمدی نژاد، جریان حامی او و حتی محمدتقی مصباح یزدی (روحانی‌ای که بسیاری او را نظریه پرداز جریان احمدی نژاد می دانند) را به ترویج خرافه متهم کرده است.

مسیح مهاجری، مدیرمسئول این روزنامه نیز روز 3 آبان سال 1386 با انتقاد شدید از “مدعیان دولت امام زمانی” گفت: “این افراد مدعی می شوند دولت وقت در زمان آنها دولت امام زمان است یا مدعی می شوند که امام زمان همین حالا در حال ظهور است. سابقه این بحث ها به زمان صفویه برمی گردد.”

در همین حال ترویج خرافات درباره عزاداری های ایام عزاداری ماه محرم نیز در سالهای گذشته همواره از سوی مسئولان حکومت اسلامی مورد انتقاد قرار گرفته اما اقدامی برای مقابله با آن انجام نشده است.

انجام برخی اعمال مانند قمه زنی، حمل علامت و… همراه با مداحی ها و روضه خوانی های غیرمستند، از جمله مواردی است که ناظران و حتی بسیاری از روحانیون حکومتی و مقامات نظامی جمهوری اسلامی آنها را از مصادیق خرافه عنوان می کنند.

مجمع روحانیون مبارز، اصلی ترین تشکل روحانی جریان اصلاح طلب در ایران، در بیانیه ای که به مناسبت فرارسیدن ماه محرم سال جاری صادر کرد، با انتقاد از افزایش خرافات در عزاداری های محرم، خواستار “هوشیاری در برابر انحراف هایی که به نام دین بوجود می آید چه به صورت تحریف حقایق دینی و وارانه جلوه دادن آن و چه به صورت رفتارهای ناشایستی که صورت می گیرد” شد.