دراویش، با دست و چشم بسته در زندان

نویسنده
رژین یونسی

» شانزدهمین روز اعتصاب ۹ زندانی عقیدتی

همزمان با ورود دراویش زندانی به شانزدهمین روز اعتصاب غذا، دو هزار عضو کمپین “کوچ دراویش از ایران به اوین” در نامه‌ای خطاب به علی شمخانی، دبیرکل شورای عالی امنیت ملی، از او خواسته‌اند در صورت تداوم “نگاه امنیتی بر پیروان طریقت و عرفان” این شورا رای به بازداشت و سرکوب تمامی اعضای این کمپین بدهد. فعالان جامعه دراویش نیز به روز می‌گویند زندانیان که بیشتر آنها بیمار هستند، بر اثر اعتصاب غذا دچار ضعف و کسر وزن شده‌اند.

رضا انتصاری، حمیدرضا مردادی، مصطفی عبدی، کسری نوری و افشین کرم‌پور، روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران همکار سایت مجذوبان نور و وکلای زندانی آن‌ها امیر اسلامی، فرشید یداللهی، مصطفی دانشجو و امید بهروزی از روز ۹ شهریور در اعتراض به وضعیت بازداشت خود در اعتصاب غذا، تلفن و ملاقات بسر میبرند.

خانواده‌های این ۹ زندانی گفتهاند تا “آزادی کامل جامعه درویشان از زندان، رفع نگاه امنیتی و پاسخ‌گویی صریح مسئولان کشور به سال‌ها نقض حقوق دراویش” به اعتصاب خود ادامه خواهند داد.

با گذشت بیش از دو هفته از اعتصاب‌غذای این دسته از دراویش زندانی، خانواده تعدادی از آنها با ابراز نگرانی از وضعیت بستگان خود در دو روز پیاپی در سالن ملاقات زندان اوین نسبت به “عدم پاسخگویی مسئولان زندان و مقامات قضایی” اعتراض کردند.

خانواده‌ها در پانزدهمین روز اعتصاب زندانیان بار دیگر خواستار ملاقات با بستگان خود و رفع مشکل اجبار در استفاده از لباس زندان شدند شده‌اند.

سایت مجذوبان نور،‌ که اخبار دراویش گنابادی ایران را پوشش می‌دهد نوشته است که حدود دو هزار درویش با ارسال نامه‌ای به علی شمخانی، دبیر کل شورای امنیت ملی خواهان توجه به مطالبات دراویش زندانی و رفع حصر “بزرگان دراویش” شده‌اند.

آنها همچنین گفته‌اند اگر به این مطالبات رسیدگی نمی‌شود شورای عالی امنیت ملی، رای به سرکوب و دستگیری آنها بدهد، کاری که به گفته این دسته از دراویش ایرانی “ده سال است بی‌وقفه جریان دارد.”

فرهاد نوری، سردبیر این سایت به روز می‌گوید: “اکثر دراویش اعتصابی بیمار هستند و شرایط آنها برای اعتصاب و ادامه آن مناسب نیست. ما مطلع شدیم که تعدادی از آنها در پانزدهمین روز اعتصاب خود به شدت ضعیف شده و وزن کم کرده‌اند”.

پیشتر نیز خانواده‌های دراویش زندانی در مصاحبه با روز از بیماری بستگان زندانی خود را تائید کرده بودند.

به گفته آقای نوری، خانواده‌ها در سالن ملاقات زندان اوین حضور پیدا کرده و خواهان ملاقات با زندانیان خود شده‌اند؛ دیداری که به گفته آنها شاید “آخرین ملاقات” باشد.

سردبیر سایت مجذوبان نور با اشاره به واکنش گسترده جامعه دراویش و همبستگی آنها با زندانیان اعتصابی می‌گوید شماری زیادی از دراویش تصمیم گرفته‌اند در روزهای آینده “با چشم و دست‌های بسته مقابل دادستانی تهران” دست به تحصن بزنند.