جعل گزارش صندوق بین المللی پول

نویسنده

حمید احدی

افشای راز خبرسازی جعلی دفتر رسانه های رییس جمهور باعث شد برای جلوگیری از افتضاح افشای این راز، محمود احمدی نژاد برای دلجوئی از 57 اقتصاددانی که مقامات دولتی به آن ها اتهام ها زده بودند، حاضر به دیدار و مناظره دربسته با آنان شود. رازی که باعث این عقب گرد شد، پوچ بودن خبری است که به نقل از کارشناسان صندوق بین المللی درباره پیشرفت های اقتصادی دولت نهم در روزنامه های تهران منتشر شد و خلاصه گفته های مقامات ایرانی به کارشناسان صندوق است بدون آن که با آمار و ارقام صندوق همخوانی داشته و یا آنان تائیدش کرده باشند.

خبری که منبع جعلی آن آشکار شده، دو روز بعد از انتشار نامه 57 استاد دانشگاه از دفتر رسانه ای رییس جمهور برای خبرگزاری فارس فرستاده شد و بلافاصله تیتراول روزنامه های کیهان، رسالت، حزب الله، سیاست روز و دیگر نشریات هوادار دولت شد. این خبر ادعا می کرد که هجده کارشناس صندوق بین المللی پول در پانزده فصل، از موفقیت های دولت احمدی نژاد خبر داده اند.

متن خبر که روزهای 23 خرداد از روزنامه ها گذشت و به بخش های خبری صدا و سیما هم منتقل شد. از این قرار بود:

“هشت اقتصاددان صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی بالا، افزایش ذخایر ارزی و صادرات غیر نفتی، کاهش بدهی خارجی،آغاز اجرای اصل 44، سیاست کاهش تبعیض، کاهش بیکاری و نرخ سود، افزایش اعتبارات بخش خصوصی و ارزش سهام بورس، خصوصی سازی، توسعه بنگاههای کوچک، تلاش برای حذف یارانه سوخت، ثبات نرخ ریسک سرمایه و مبارزه با پولشویی را 15 عملکرد مثبت دولت نهم ارزیابی کردند.

صندوق بین المللی پول، اخیرا در گزارشی کارشناسی و علمی به تحلیل عملکرد و ارزیابی خود از اقتصاد ایران در دولت نهم پرداخت و ضمن نقد کارشناسی عملکرد اقتصادی دولت و اشاره به موفقیتهای دولت نهم در حوزه اقتصاد به ارائه راه حلهای خود برای حل مشکلات ساختاری اقتصاد ایران پرداخت.” [خبرگزاری فارس و روزنامه های 23 خرداد]

بر اساس این خبر تا سه روز بعد نه مقاله و دو سرمقاله هم در روزنامه های هوادار دولت نوشته شد که در یکی از آن ها خطاب به استاددان دانشگاه نوشته شده بود “وقتی کارشناسان بی طرف صندوق بین الملی پول چنین گزارشی را داده اند، این مدعیان استادی چقدر باید وطن فروش و سیاست زده باشند که همه چیز را سیاه نمائی کنند.”

کشف حقیقت

یک دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد به نوشته بازتاب تحریف و گزارش ساختگی دفتر رسانه های رییس جمهور را کشف کرده و روزنامه دنیای اقتصاد با احتیاط آن را انعکاس داده است. گفتنی است که در چند روز گذشته خبر رسیده بود که سخت گیری هائی در مورد استادان دانشگاه علامه طباطبائی معمول گشته و بازرسان اعزامی از وزارت علوم مشغول بررسی دوباره سوابق و مدارک عده ای از آنان شده اند، امری که در نامه آن دانشجوی کارشناسی ارشد [که نامش محفوظ مانده است] آشکار می شود. به نوشته وی استادان دانشگاه علامه طباطبائی هسته اصلی نامه به رییس جمهور را تشکیل می دادند که در چهارده بخش خطاهای سیاست های اقتصادی دولت احمدی نژاد را به وی تذکر می دادند.

آن چه کارشناسان اقتصادی را به صرافت پیگیری منبع گزارش منسوب به کارشناسان صندوق بین المللی پول انداخت این نکته بود که صندوق در گزارش 29 می 2007 که مصادف با اول خردادست رشد اقتصادی ایران را در جایگاه نوزدهم از میان بیست و سه کشور منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی گزارش کرده بود چطور ممکن می شود که به فاصله بیست و دو روز چنین گزارش بی سابقه ای درباره نقاط روشن اقتصاد ایران ارائه دهد که قبلا دستگاه تبلیغاتی دولت هم موفق به پرداخت آن نشده است. اگر استادان ایرانی دانشگاه ها در چهارده فصل اشتباهات دولت را توضیح داده اند، این گزارش جعلی نشان می داد که کارشناسان صندوق بین الملی پول در پانزده فصل نقاط تابناک سیاست های دولت احمدی نژاد را بیان کرده اند.

ولی از آن جا که در سایت صندوق بین‌المللی پول چنین گزارشی وجود ندارد، منقدان نتوانستند به سرعت نشان دهند که این گزارش جعلی است.

اما سرانجام اشاره ای در روزنامه دنیای اقتصاد جست و جو کنندگان را به مقصود رساند و معلوم شد که گزارش یادشده مربوط است به اسفند سال گذشته و زمانی است که رییس بانک مرکزی [ابراهیم شیبانی] و وزیر اقتصاد و دارائی [دانش جعفری] با نمایندگان صندوق بین المللی پول به گفتگو نشسته اند. و کارشناسان حاضر گزارشی از آن جلسه بر اساس ادعاهای این دو مقام و دستیارانشان تهیه کرده اند تا بخش های مختلف صندوق به نقادی آن بپردازند. و از جمله نشان دهند چطور دولتی که چنین سیاست های موفقی دارد در مقام نوزده از بیست و سه کشور منطقه درآمده است. این گزارش شش ماه قبل یعنی چهارده نوامبر تهیه شده و طبیعی است که صندوق بین المللی پول که سه ماه بعد از آن وضعیت اقتصاد ایران را در میان کشورهای منطقه مشخص کرده، ادعاهای مقامات دولتی را نپذیرفته است.

افشای این موضوع در روزهائی که به بهانه سالگرد سوم تیر بزرگ ترین نمایش تبلیغاتی در کشور جریان دارد می توانست به یک ضد تبلیغ بدل شود، از همین رو ظاهرا دفتر رسانه های رییس جمهور با ارسال خبر دیدار رییس جمهور با استادان نویسنده نامه کوشیده تا مانع از انعکاس و اثر آن شود.

تبلیغات شبه کمونیستی

به گفته کارشناسان آن چه در چند روز گذشته در رسانه های کشور جریان یافته یک جنگ روانی بی سابقه است که نحوه تبلیغات کشورهای کمونیستی سابق را به یاد می آورد، و دولت برای آماده شدن برای انتخابات اسنفد ماه تدارک دیده و قرارست همچنان به کار خود تا برگزاری انتخابات ادامه دهد. یورشی همزمان در روزنامه های هوادار دولت و نشریاتی که با هزینه های دولتی در وزارت خانه ها چاپ می شود، و خبرگزاری هائی که از محل بودجه دولت ارتزاق می کنند. خوراک این رسانه ها را علاوه بر مرکز تولید وزارت ارشاد، دفتر رسانه ای ریاست جمهوری به عهده دارد که به تازگی چند تن از نویسندگان و مبلغان روزنامه کیهان هم به آن پیوسته اند. جعفربهداد و مرتضی قمری وفا از نویسندگان ثابت کیهان و دو تن از سرمقاله نویسان همین روزنامه از جمله کسانی هستند که در این دفتر با بودجه ای کلان به تولید گزارش هائی مشغولند که در نهایت برای رسانه های متعدد هوادار دولت فرستاده می شود.