کارتون خواب شهر بچه پولدارها

نویسنده
نازنین کامدار

» افرایش دامنه بی خانمانی در تهران

در حالی که رسانه های خبری طی روزهای گذشته در تسخیر واکنش های عموما منفی مردم به راه اندازی صفحه ای به نام “بچه پولدارهای تهران” بود، روز گذشته آمارهای تازه ای از افزایش بی سابقه تعداد شهروندان بی خانمان منتشر شد.

شهردار تهران که از این شهروندان به عنوان “کارتن خواب” یاد کرده، رقم آنها را در سطح شهر تهران ۱۵ هزار نفر می داند، حال آنکه بسیاری از فعالان اجتماعی و کارشناسان معتقدند تعداد این افراد طی سال های اخیربه دلیل فقر و از دست دادن شغل و… به مراتب بیشتر از تعداد مورد ادعای شهردار سپاهی تهران است.گفتنی اینکه سال گذشته سردار ساجدی تعداد کارتن خواب ها را سه هزار و استاندار تهران، تعداد آنها را ده هزار نفر اعلام کرده بودند.

بنا به نوشته خبرگزاری ایرنا، محمدباقر قالیباف دیروز دریک برنامه زنده تلویزیونی که سرکشی او به گرمخانه های احداث شده برای کارتن خواب ها را پخش می کرد، گفته است: “پایتخت حدود ۱۵ هزار کارتن خواب دارد.شخصا متوجه شده ام که اکثر این افراد دارای عزت نفس بالایی هستند و برخی از آنان مترجمند و چندین کتاب را ترجمه کرده اند و به زبان های خارجی مسلط هستند”.

او افزوده است: “هر چند شهرداری به مردم قول داده است که پناهگاهی برای جمع آوری این افراد تهیه خواهد کرد و بر سر قول خود نیز تا امروز بوده است اما دولت به دلیل مشغله کاری نمی تواند به چنین جرائم خردی رسیدگی کند. بنابراین، شهرداری باید در این زمینه وارد عمل شود و مشکل را برطرف کند تا دیگر شاهد افزایش تعداد این افراد نباشیم”.

او درحالی از ناتوانی شهرداری برای رسیدگی به وضعیت این ۱۵ هزار کارتن خواب خبر داده که به نوشته رسانه ها، در تهران ماهانه دستکم یک پاساژ یا مجتمع تجاری بزرگ افتتاح می شود؛مراکزی که عوارض پرداختی آنان به شهرداری قابل توجه است.

با این حال شهردار تهران گفته: “شهرداری ها امروز در اداره مسائل جاری و پرداخت حقوق کارکنان خود هم ناتوان هستند”.

 او اما در همین برنامه ، به ارائه بیلان مسجدسازی پرداخته و گفته: “طبق برنامه ساخت ۴۰۰ مسجد در دستور کار قرار دارد. تا امروز ۲۰۰ مسجد ساخته شده است و قصد داریم در چهارسال سوم، به آمار مدنظر دست پیدا کنیم”.

گفتنی ست این مساجد در حالی با بودجه های عمومی ساخته می شود که در آنها به روی افراد بی خانمان ها و کارتن خواب ها، حتی در روزهای بسیار سرد سال نیز بسته است، و از این اماکن تنها برای کسب درآمد از طریق برگزاری مجالس ترحیم، کلاس های قرآن و یا عضو گیری برای عوامل بسیج استفاده می شود.

همزمان با اظهارات قالیباف، روزنامه شهروند هم با انتشار گزارشی از سه برابر شدن قیمت خانه و اجاره بها در سال های اخیر خبر داده؛افزایش قیمتی که در شکاف طبقاتی موجود و رشد روز افزون آن تاثیر مهمی دارد.

شهروند امروز نوشته: “در دو دهه اخیر قیمت زمین و مسکن بسیار بیشتر از میزانی که باید، افزایش یافته. این درحالی است که در نظام عرضه و تقاضا، خبری از کاهش عرضه و تولید مسکن نبوده است و نه‌تنها کفه ترازو به نفع تقاضا سنگین‌تر نشده بلکه میزان تولید و عرضه از رشد بیشتری هم برخوردار بوده است. براساس آمار رسمی کشور در دو دهه گذشته یعنی از‌ سال ۷۲ تا ۹۲ بهای زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکن (متوسط تهران) و میزان تورم به ترتیب از رشد متوسط سالانه ۳/۲۶، ۲/۲۴، ۸/۲۲ و ۶/۱۹‌درصد برخوردار بوده یعنی در پایان دوره نسبت به شروع آن، بهای زمین، مسکن، اجاره‌بها و میزان تورم به ترتیب ۱۰۷، ۷۶، ۶۱ و ۳۷ برابر شده که به مفهوم افزایش به ترتیب ۳، ۲/۲ و ۷/۱ برابری بهای زمین، مسکن و اجاره‌بها نسبت به رشد کلی قیمت‌ها و خدمات است. با توجه به این آمار رسمی می‌توان نتیجه گرفت که از ‌سال ۷۲ تا‌ سال ۸۰ رشد مولفه‌های هزینه مسکن میزان رشد دستمزدها و نرخ تورم تقریبا هماهنگ بوده ‌سال‌به‌سال بر سنگینی هزینه خانه داشتن افزوده نمی‌شده اما از این ‌سال به بعد ورق برگشته و رشد قیمت و هزینه‌های مسکن از رشد تورم فاصله گرفته است. هرچند باز هم تا قبل از‌ سال ۸۴ نرخ رشد هزینه‌های مسکن از رشد دستمزدها کمتر بوده اما از‌ سال ۸۴ و با روی کار آمدن دولت نهم به تدریج شکاف بین دستمزدها، تورم عمومی و هزینه‌های اجاره و خرید مسکن عمیق و عمیق‌تر شد”.

سایت شفا آنلاین نیز از ظهور پدیده “کودکان کارتن خواب” خبر داده و به نقل از فعالان مدنی نوشته: “آخرین آماری که از هزار نفر از کارتن خواب های تهران توسط فعالان حوزه مدنی و اجتماعی، گرفته شده است نشان می دهد دو درصد از کارتن خواب های تهران اچ آی وی مثبت هستند. ۶۳ درصد از کارتن خواب های تهران، یک سال است که کارتن خواب شده اند. نکته جالب این جاست که این ۶۳ درصد افراد بین سی تا چهل سال هستند”.

در ادامه این گزارش می خوانیم: “زنان کارتن خوابی که بی تفاوت از کنارشان می گذریم، حالا دارند ازدواج می کنند و پدیده ای در شهر به نام بچه های کارتن خواب در حال وقوع است. تا همین چند وقت پیش شهرها پر از کارتن خواب بود به نظر می رسد مسئولین رسیدگی به کارتن خواب ها برای زیباتر شدن فضای شهری هم که شده این کارتن خواب ها را به حاشیه شهرها رانده اند. گفته ها و شنیده ها از این حکایت می کنند که معتادان توسط سازمان های مربوط به کمپ هایی برده می شوند که درآمد ندارند، سه ماه و یک روز آن ها را نگه می دارند و سوای در نظر گرفتن کار علمی، سازمان یافته و سیستماتیک، آن ها را رها می کنند.پیش از این، بچه های کارتن خواب، رشد نمی کردند و بیشترشان در شهرها می مردند اما این بچه ها حالا دارند در بیابان های تهران به دنیا می آیند و ما باید منتظر بزرگ شدنشان باشیم. این ها اما با بچه هایی که حالا توی خیابان ها می بینیم که گدایی می کنند یا گل و فال می فروشند، فرق می کنند. این ها هم معتادند هم ایدز دارند”.

این آمارها در حالیست که رئیس سابق شورای شهرتهران، احمد مسجد جامعی که کماکان برنامه تبلیغاتی “تهران گردی” اش را ادامه می دهد و به تازگی با کارتن خواب ها دیدار داشته و آنطور که “تابناک” نوشته، “به مشکلات شان از نزدیک اشنا شده است”.