کمیته‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان

نویسنده
حسین محمدی

» در میان انتقادات اصولگرایان تشکیل شد

هم‌زمان با تشکیل کمیته‌های انتخاباتی از سوی شورای مشورتی اصلاح‌طلبان و فعالیت آن‌ها برای حضور در انتخابات مجلس دهم، اصول‌گرایان ضمن انتقاد از فعالیت انتخاباتی زودهنگام اصلاح طلبان، آن‌ها را فاقد قدرت ارائه راهکار برای حل مشکلات جامعه دانستند.

روزنامه اعتماد با انتشار گزارشی، نوشت که شورای مشورتی اصلاح‌طلبان در آخرین جلسه خود با حضور خاتمی، اقدام به تشکیل “شورای راهبردی انتخابات” کرده‌ است؛ کمیته‌ای که در آن موسوی‌لاری، وزیر کشور دوران اصلاحات، مسوول انتخاباتی استان‌ها و صفدر حسینی، مسوول هماهنگی با سایر اصلاح طلبان، هستند.

شورای مشورتی اصلاح‌طلبان عمدتا متشکل از شماری از وزیران و مدیران پیشین دولت محمد خاتمی است که برخی از آن‌ها،او را در بنیاد باران همراهی می‌کنند. شماری از اعضای کابینه محمد خاتمی که در این شورا عضویت دارند، سابقه عضویت در دولت‌های تحت مدیریت اکبر هاشمی رفسنجانی را نیز دارند.

برنامه‌ریزی اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات مجلس دهم در حالی صورت می‌گیرد که آن‌ها مقابل انتخابات سه سال پیش مجلس نهم سکوت کرده بودند. با وجود سکوت بسیاری از گروه‌های اصلاح‌طلب، محمد خاتمی در انتخابات شرکت کرد و در حوزه انتخاباتی دماوند رای خود را به صندوق انداخت. او بعدها در پاسخ به منتقدان، گفته بود که از “موضع اصلاحات” در انتخابات شرکت کرده.

تلاش اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات حول محور خاتمی، در حالی رخ می‌دهد که هفته جاری حمید رسایی، نماینده مجلس، در هفته‌نامه “۹ دی” نوشت که آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به درخواست حسن هاشمی، وزیر بهداشت، برای حضور خاتمی و عیادت از وی، گفته بود که رییس‌جمهور دوران اصلاحات را “هم‌چنان باغی علیه نظام اسلامی” می‌داند و به نظرش او باید توبه کند.

اصلاح طلبان پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ و پیروزی حسن روحانی، بیش از گذشته در عرصه سیاسی حضور پیدا کردند؛ اتفاقی که به نظر می‌رسد اکنون به بحث حضور پررنگ‌ آن‌ها در انتخابات مجلس دهم منجر شده است.

 تلاش‌های اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات مجلس،اما با واکنش اصول‌گرایان نیز مواجه شده. آن‌ها از سویی اصلاح‌طلبان را فاقد قدرت لازم برای حل مشکلات جامعه می‌دانند و از سوی دیگر آغاز زودهنگام برنامه‌های انتخاباتی آن‌ها را نشانه بیگانگی آن‌ها با دردهای جامعه می‌خوانند.

غلام‌علی جعفرزاده، نماینده مجلس و عضو فراکسیون رهروان ولایت، در این‌باره گفت: “درخصوص فعالیت‌های زودهنگام انتخاباتی اصلاح‌طلبان باید گفت که آن‌ها به دنبال تغییر و شناخت ذائقه مردم هستند که این روش اصلا صحیح نیست”.

 جعفرزاده گفته: “توصیه می‌شود که اصلاح‌طلبان به سمت قانون حرکت کرده و خطاهای گذشته را تکرار نکنند، همچنین اجازه دهند که انتخابات آینده در مسیر عادی خود برگزار شود”.

مساله‌ای که به شکلی دیگر مورد اشاره محمدرضا پورابراهیمی، دیگر نماینده مجلس قرار گرفته: “با توجه به سابقه اصلاح طلبان در انتخابات های گذشته و تندروی سران آن، این جریان نمی تواند فضای عمومی کشوررا تحت تاثیر قرار دهد”.

 هم‌زمان عبدالرضا مصری، نماینده مجلس و از وزرای دولت احمدی‌نژاد، با اشاره به اینکه “فعالیت های زودهنگام انتخاباتی اصلاح‌طلبان ناشی از عدم درک مشکلات مردم است”، درباره آن‌ها چنین اظهارنظر کرد: “فعالیت‌های سیاسی زود هنگام از یک موضوع حکایت دارد، این‌که عده‌ای متاسفانه به دنبال ایجاد تنش در جامعه بوده و اصلا شرایط موجود کشور برای آ‌ن‌ها فراهم نیست”.

هنوز مشخص نیست که اصلاح‌طلبان تا چه میزان قادر به حضور در انتخابات مجلس دهم هستند. برخی احزاب اصلی اصلاح‌طلب - نظیر جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ـ- از سوی قوه‌‌قضاییه و کمیسیون ماده ده احزاب، غیرقانونی اعلام شده‌اند. حزب اعتمادملی نیز به دلیل در حصر بودن دبیرکل خود ـ- مهدی کروبی -ـ کمتر امکان فعالیت داشته و همایش اخیر آن، با انتقادهای مختلفی مواجه شده.

 از سوی دیگر بحث نظارت استصوابی و ردصلاحیت کاندیداهای اصلاح‌طلب توسط شورای نگهبان نیز از مسایلی است که طی سال‌های گذشته همواره وجود داشته و به نظر نمی‌رسد که در این دوره نیز تغییری در آن رخ داده باشد.

 با اینهمه اما باید دید اصلاح‌طلبان بار دیگر فرصت می‌یابند در انتخابات مجلس شرکت کنند و نمایندگان خود را به پارلمان بفرستند؟