تهدید اسراییل علیه ایران و حزب الله

نویسنده

» نگاه بازلر سایتونگ به پرتاب موشک در مدیترانه

یک ایستگاه رادار روسی پرتاب موشکی را در دریای مدیترانه ردیابی کرده است. اسراییل و ایالات متحده ابتدا این موضوع را تکذیب کردند، ولی اسراییل سپس پذیرفت که یک آزمایش موشکی انجام داده. آلبرت اشتاهل، کارشناس امور استراتژیک، از افزایش رویارویی ها در حاشیه منازعات سوریه می گوید.

براساس گزارش روسیه، پرتاب موشکی انجام شده در دریای مدیترانه بخشی از مانور نظامی اسراییل و آمریکاست. وزیر دفاع اسراییل نیز درعین حال اعلام کرد که یک موشک هدایت شونده از نوع “آنکور” با موفقیت پرتاب شده. این آزمایش توسط یک پایگاه نظامی در مرکز اسراییل انجام شد. در گزارشات بحث تنها بر سر یک موشک بوده است.

وزارت دفاع روسیه قبلاً گزارش داده بود که دو موشک بالستیکی در دریای مدیترانه پرتاب کرده. یکی از مسؤولان نظامی روسیه دراین خصوص گفت که ممکن است این موشک از یک ناو آمریکایی پرتاب شده باشد. ظاهراً موشک های پرتاب شده در دریای مدیترانه به همین دریا سقوط کرده اند.

 

هشدار نخست وزیر بنیامین نتانیاهو

اسراییل خبر داد که سلاح آزمایش شده “هدف خود را ردیابی و به آن اثابت کرده”. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، مجدداً پس از آزمایش این موشک نسبت به حمله علیه اسراییل هشدار داد. او خاطرنشان کرد: “به هر کسی که قصد دارد به ما حمله کند توصیه می کنم این کار را نکند، چون اسراییل به شدت پاسخ خواهد داد.”

آلبرت اشتاهل، کارشناس امور استراتژیک، دراین خصوص به بازلر سایتونگ گفت: “این تهدید اسراییل علیه ایران و حزب الله است. و این یک رویارویی در حاشیه منازعات سوریه است. اگر اعلام آمریکا برای حمله به حکومت بشاراسد واقعی باشد، خطر اینکه جمهوری اسلامی، شبه نظامیان شیعه حزب الله و حکومت سوریه در جنوب لبنان با یکدیگر متحد شوند، بسیار بالاست.”

 

اسراییل و آمریکا ابتدا تکذیب کردند

خبر آزمایش موشک اسراییلی در ابتدا گمراه کننده بود. زیرا به گفته خبرگزاری رویترز و به نقل از سخنگوی ارتش اسراییل، پرتاب این موشک مورد تأیید قرار نگرفت. درعین حال به گزارش شبکه تلویزیونی سی بی اس، مقامات آمریکایی اعلام کردند که نه راکتی ازطرف جنگنده ها شلیک شده و نه موشکی در دریای مدیترانه پرتاب شده است.

به نوشته رسانه ها، پرتاب موشک در اسراییل ازسوی سیستم هشدار روسیه که در شهر آرماویر، در جنوب این کشور، مستقر است اعلام شد. سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، رییس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین را در جریان این رویداد قرار داده است. خبرگزاری ایتارتاس به نقل از یکی از سخنگویان سازمان ناتو نوشته است که پرتاب این موشک را در اطلاعات مربوط به کشورهای ائتلاف بررسی خواهد کرد. براساس گزارش های منتشر شده توسط رسانه ها، ارتش اسراییل همچنین سیستم تدافعی رهگیری “پیکان” [Arrow] را که برای ردیابی موشک های کوتاه برد و میان برد است، مورد آزمایش قرار داده.

 

آشفتگی در بخش مالی

گزارش ها درخصوص پرتاب موشک در مدیترانه باعث نگرانی محافل سرمایه گذار شده است. در فرانکفورت، شاخص سهام بورس آلمان [داکس] شش دهم درصد کاهش نشان داد و به ۸۱۹۰ واحد رسید و شاخص سهام کشورهای اروپایی [یورو استاکس] نیز هفت دهم درصد کاهش یافت.

این درحالی است که ایالات متحده و دیگر کشورها قصد دارند با انجام حمله نظامی به حملات شیمیایی حکومت بشاراسد پاسخ دهند. به علاوه جدا از دیگر شناورهای آمریکایی، پنج ناو جنگی این کشور نیز در دریای مدیترانه مستقر شده اند. این ناوها روی عرشه خود دارای واحدهای “موشک کروز” هستند که در پرواز خود از نوعی موتور جت استفاده می کنند. البته این نوع موشک ها دارای خط سیر بالستیکی نیستند.

کاشناسان براین باورند که حمله موشکی ایالات متحده محتمل است و کنگره آمریکا باید درخصوص اجرای چنین رویکردی تصمیم گیری کند.

منبع: بازلر سایتونگ، ۴ سپتامبر