تلاش دولت برای کنترل بازار کالاهای اساسی

نویسنده
فیروزه متین

» قیمت کره دو برابر شد

به دنبال تصمیم دولت روحانی برای رفتن به سمت ارز تک نرخی و حذف ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی، قیمت برخی کالاها و از جمله بهای کره و روغن نباتی در کشور افزایش یافته است؛ افزایش هایی که دولت را به تکاپو انداخته تا برای کنترل بازار دست به کار شود. در همین حال، سازمان گمرک ایران نیز برای جلوگیری از بحران کمبود روغن نباتی، دستور ترخیص فوری و آنی ۳۳۵ تن روغن را از گمرکات کشور صادر کرده تا در روزهای آتی بحران جدیدی به بحران های موجود افزوده نشود.

در این میان اما، کره به دلیل عدم اختصاص ارز ۱۲۲۶ تومانی، افزایش بهای دو برابری را تجربه کرده است. رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی در اینباره به مهر گفته است: “با تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت، اختصاص ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی به واردات کره حذف و ترخیص کره های وارداتی با ارز ۲۲۴۷۷ ریال انجام خواهد شد. از این پس کره های ترخیصی باید با ارز ۲۲۴۷۷ ریال ترخیص شود که این موضوع در پی تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت می گیرد. این موضوع سبب شده است تا قیمت کره در بازار تا دو برابر شود. براساس شرایط جدید، قیمت هر کیلوگرم کره ۲۵۰ گرمی ۲۲ هزار تومان، کره ۱۰۰ گرمی ۲۳ هزار تومان و کره ۵۰ گرمی ۲۴ هزار تومانی است، این در شرایطی است که قیمت هر کیلوگرم کره ۱۰۰ گرمی تا پیش از این تصمیم ۱۲ هزار تومان بوده است”.

مهر در پایان گزارش خود نوشته : “یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز خبر حذف اختصاص ارز مرجع به واردات کره را تایید کرد”.

اما ساعتی پس از انتشار این خبر، سایت خبر آنلاین به نقل از حمید صافدل، رییس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: “کره همچنان در اولویت یک کالایی قرار داشته و به عنوان کالای اساسی به حساب می‌آید ولی در مورد نوع ارزی که برای واردات آن اختصاص می‌یابد تغییراتی به‌وجود آمده است. این کالا همچنان در لیست کالاهای اساسی قرار می‌گیرد و با اولویت کالاهای اساسی به آن ارز مبادله‌ای اختصاص می‌یابد. در آن زمان که ۲۲ هزار تن کره در گمرک انباشت شده بود برای ترخیص ۵۰۰۰ تن از این کالا ارز مرجع اختصاص یافت و این کالا با ارز مرجع در اختیار توزیع‌کنندگان قرار گرفت ولی در نهایت در شبکه توزیع با مبنای ارز مبادله‌ای به دست مصرف‌کننده رسید. در دو ماهه اخیر بازار برای واردات کره با ارز مبادله‌ای آماده شده است هر چند ممکن است این کالا هنوز در لیست کالاهای اساسی باشد ولی به آن ارز مبادله‌ای با اولویت کالاهای اساسی اختصاص می‌یابد”.

اما به غیر از ماجرای کره، نرخ تخم مرغ نیز از دیگر چالش های این روزهای دولتمردان است؛ گرانی تخم مرغ در حدی است که هر شانه از آن طی روزهای گذشته تا ۹۰۰۰ تومان فروخته شده است.

به همین جهت دیروز، ستاد تنظیم بازار نرخ جدیدی را برای تخم مرغ تصویب کرد تا قیمت این کالا را متعادل کند.

حسن رادمرد معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در اینباره به فارس گفته است: “در جلسه کارگروه تنظیم بازار قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ ۴۲۵۰ تومان تعیین شد و با تأیید وزیر صنعت در کل کشور ابلاغ می‌شود. این قیمت در کارگروه تعیین شده و پس از تایید وزیر ابلاغ می‌شود”.

به نوشته فارس طی هفته‌های اخیر قیمت هر شانه تخم مرغ در برخی نقاط تهران تا ۱۰۵۰۰ تومان افزایش یافته بود.

تصمیم ستاد تنظیم بازار پس از آن اتخاذ شده که محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در دستوری خواستار کنترل بهای تخم مرغ در بازار شده بود.

رادمرد در اینباره گفته است: “دستور ویژه ای از سوی وزیر صنعت برای تنظیم بازار تخم مرغ صادر شده است. براساس این دستور، قرار است تعرفه واردات تخم مرغ صفر و صادرات آن ممنوع شود. بر این اساس، قرار است با تصمیم دولت تعرفه واردات تخم مرغ صفر شود تا بخش خصوصی و کارخانجاتی که مصرف کننده این کالا هستند بتوانند نیاز خود را از خارج کشور تامین کرده و تقاضای عمده خود را از بازار خارج کند. همچنین در حوزه تولید نیز مصوب شود تا مرغداری‌های تخم گذار به هر میزان که مورد نیازشان باشد، نهاده ها را از شرکت پشتیبانی امور دام و سازمان های معدن و تجارت و جهاد کشاورزی استانها بدون محدودیت دریافت کنند. نهاده ها بدون هیچ گونه محدودیتی در توناژ در اختیار مرغداری‌ها قرار خواهد گرفت تا بحث افزایش قیمت مواد اولیه برای تولید تخم مرغ منتفی شود. همچنین صادرات تخم مرغ نیز به منظور تامین نیاز داخل ممنوع خواهد شد”.

علاوه بر تلاش برای کنترل قیمت تخم مرغ، سازمان گمرک نیز برای جلوگیری از انفجار قیمت روغن نباتی در روزهای آتی دستور ترخیص ۳۳۵ هزار تن از این کالا را صادر کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، این دستور از سوی معاون فنی و امورگمرکی گمرک ایران برای ترخیص آنی ۳۳۵ هزار تن روغن خام صادر شده است.

محمدرضا نادری معاون فنی و امورگمرکی طی نامه‌ای به گمرکات استان هرمزگان و گمرک بندر امام‌خمینی ابلاغ کرده است که باتوجه به نوع کالا و تعهدات ارائه شده کالاهای مذکور به قید فوریت و به صورت حمل یکسره ترخیص شوند.

خبرآنلاین می‌افزاید: “با هدف سرعت بخشیدن در کار و کاهش هزینه‌های متعلقه از جمله (دموراژ)، گمرکات مذکور به صورت شبانه‌روزی نسبت به ترخیص کالاهای فوق‌الذکر اقدام خواهند کرد. این تصمیم در راستای تأمین ذخایر استراتژیک کشور و تعادل در بازار اتخاذ شده است”.

به اعتقاد کارشناسان، بروز بحران های دفعتی در کمبود یا گرانی برخی از کالاهای اساسی، ناشی از بی برنامگی های به جا مانده از تصمیمات دولت دهم است به طوری که روز گذشته طهماسب مظاهری، رئیس کل پیشین بانک مرکزی تاکید کرده است که “حل مشکل تورم و مهار آن در ۱۰۰ روز غیر ممکن به نظر می رسد”.