حاضران و غایبان در عیادت از خامنه ای

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» وقتی خاتمی غایب است و چرخنده حاضر

امروز، دوشنبه، شمار روزهای اقامت رهبر جمهوری اسلامی در بیمارستان به یک هفته می‌رسد و اخبار مربوط به وضعیت سلامتی او و انتشار عکس‌ها و خبرهایی از افرادی که به عیادتش می‌روند، همچنان مورد توجه ویژه رسانه‌های ایران قرار دارد. ترتیب به عیادت رفتن چهره‌ها و مقامات و نحوه حضور و برخورد آنها با رهبری نیز در فضای مجازی مورد توجه قرار دارد. وبسایت دفتر آیت‌الله خامنه‌ای نیز بخش عیادت مجازی راه‌اندازی کرده و از مخاطبان خواسته تا “نظرات و پیام‌‌های محبت‌آمیز” خود نسبت به رهبر جمهوری اسلامی را در آنجا منتشر کنند.

 

اصلاح‌طلبان غایب، اصلاح‌طلبان مایل

گفته شد که آیت‌الله خامنه‌ای تاکید بسیار دارد در یک بیمارستان دولتی بستری شود و برخی رسانه‌های حکومتی در استقبال از این اقدام، آن را نشانه‌ای از ساده‌زیستی و بزرگ‌منشی رهبری دانستند. اما بر فرض یکسان بودن خدمات پزشکی مورد استفاده آیت‌الله خامنه‌ای و شهروندان معمولی، او لااقل از امتیاز ویژه تعداد بالای ملاقات برخوردار است که در بیمارستان‌ها، ساعت و روال مشخص و محدودی دارد.   

در میان ده‌ها چهره‌ای که به عیادت رهبر جمهوری اسلامی رفته و عکس و خبری از آنها منتشر شده، بزرگ‌ترین غایب سید محمد خاتمی است. احتمال داده می‌شود که به او با سابقه ۸ سال ریاست‌جمهوری، اجازه ملاقات داده نشده باشد، هرچند خاتمی در پیامی که به امضای او و از سوی مجمع روحانیون مبارز منتشر شد، نوشت که “با کمال خرسندی از سلامتی وجود مبارک، عافیت کامل و دوام عمر شریف را از خداوند بزرگ مسألت داریم. امید است عنایت خاص حضرت بقیة الله ارواحنا فداه همواره و در همه حال شامل وجود مبارک باشد”.

محسن رهامی، عضو شورای مشورتی خاتمی این نامه را “طبیعی و معمولی” توصیف کرده و درباره رابطه خاتمی و خامنه‌ای گفته است: “شخص آقای خاتمی همواره در کنار مقام معظم رهبری بوده اند و هرگز تقابلی وجود نداشته و ندارد… چه آقای خاتمی و چه دیگر اعضای مجمع روحانیون از مجموعه داخل نظام هستند و تقابلی وجود نداشته و نخواهد داشت. اما طبیعی است در اداره کشور نقطه نظرهای مختلفی وجود دارد و گاهی پیش می آید این نقطه نظرات مورد قبول مقام رهبری نباشد که امری بسیار طبیعی است و مجمع روحانیون هم همواره به نظر رهبری احترام گذاشته اند و خلاف آن را انجام نداده‌اند. این مسائل در اداره کشور بسیار معمولی است.”

عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات و عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز هم عنوان کرد که “کسی از دامان نظام خارج نشده‌ است که بخواهد بازگردد، بنابراین، نامه مجمع روحانیون مبارز یک نامه‌نگاری، درون نظام بوده‌ است.”

مجمع روحانیون مبارز علاوه بر این نامه، چند عضو هم در میان عیادت‌کنندگان داشت. مجید انصاری، معاون امور مجلس و عضو ارشد مجمع همان روز سه‌شنبه به ملاقات رهبری پذیرفته شد (عکس) و علی‌اکبر محتشمی‌پور، عضو شورای مرکزی این حزب نیز روز شنبه در بیمارستان حضور پیدا کرد (عکس). محتشمی‌پور ریاست کمیته صیانت از آرای مردم ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی را در انتخابات ریاست جمهوری دهم و رییس ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در نهمین دوره این انتخابات بود.

از دیگر طیف‌های اصلاح‌طلبان، محمدرضا عارف، نامزد مستعفی انتخابات ریاست‌جمهوری جزو اولین گروه‌ها از مقامات و مسوولان بود که به دیدار رهبرجمهوری اسلامی رفت (عکس). کاندیدای مستعفی اصلاح‌طلبان در انتخابات گذشته، همواره رابطه خود را با رهبر جمهوری اسلامی را حفظ کرده و حتی در اوج اعتراضات مردمی سال ۸۸، در نماز جمعه معروف آیت‌الله خامنه‌ای شرکت داشت.

البته به این جمع، علی ربیعی، مشاور رییس‌جمهور دولت‌ اصلاحات را هم می‌توان اضافه کرد که در حال حاضر وزیر کار و تعاون است.

 

عیادت خبرساز ورزشی‌ها و اهالی هنر

حضور هنرمندان و ورزشکاران در جمع عیادت‌کنندگان رهبری هم مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفت و خیلی‌ها در جستجوی نام و عکس این دسته بودند. در صدر لیست علاقه‌مندی‌ها هم الهام چرخنده قرار داشت. یک مجری-بازیگر گمنام که با چرخشی قابل توجه در رویه و پوشش، به یک حامی پرشور ولایت فقیه و شخص آیت‌الله خامنه‌ای تبدیل شده است. او که برای اولین بار اجازه ملاقات با رهبری را پیدا کرده بود (عکس)، یک انگشتر هم به او هدیه داد: “من پس از چادری‌شدن در حرم حضرت معصومه (س) دو انگشتر هدیه گرفتم. یکی از این دو انگشتر مردانه بود که از سوی حرم حضرت سیدالشهداء (ع) به من اهدا شد و من هم، روز گذشته این انگشتر را به نیت شفا و به نیت اینکه سایه ایشان روی سر ما باشد، با تمام وجود به رهبر انقلاب تقدیم کردم.”

عیادت رضا امیرخانی، نویسنده نزدیک به خامنه ای و ابراهیم حاتمی‌کیا، مجید مجیدی و کمال تبریزی از جمع کارگردانان هم به دلیل شعرخوانی و ابراز عقیده آیت‌الله خامنه‌ای در مورد فروغ فرخزاد خبرساز شد. رهبر جمهوری اسلامی برای چندمین بار شعری از پروین اعتصامی خواند که با این بیت شروع می‌شود: “هر بلایی کز تو آید رحمتی است / هر که را رنجی دهی آن راحتی است”. او سپس از حاضران نام شاعر را سئوال کرد و وقتی کسی نتوانست پاسخ درست بدهد، مدعی شد که “برخی عنوان شاعر نخود و لوبیا را برای او مطرح می‌کنند؛ برای اینکه فروغ فرخزاد را در برابر پروین بالا ببرند، می‌خواستند او را خرد کنند.” او در عین حال عنوان کرد که شخصا “نظر نامناسبی” درباره فروغ ندارد (فیلم). حضور مجیدی به عنوان کارگردان فیلم انتخاباتی میرحسین موسوی هم مورد توجه برخی کاربران در فضای مجازی قرار گرفت.

از دیگر اهالی سینما که به عیادت رهبری رفته‌اند، به نام‌هایی مانند فرج‌الله سلحشور، جمال شورجه، سامان مقدم، محمدحسین لطیفی، جواد عزتی، داریوش ارجمند، جواد رضویان، جعفر دهقان، ابوالقاسم طالبی، شهریار بحرانی، محمدرضا ورزی، فرهاد قائمیان، مهران رجبی، سیروس مقدم اشاره شده است.

تعدادی از مجریان تلویزیونی هم به ملاقات رفتند که داریوش فرضیایی (عمو پورنگ)، مرتضی حیدری، اقبال واحدی، هرمز شجاعی‌مهر، محسن حاجیلو، علی ضیا از آن دسته بودند.

ورزشی‌های حاضر در بیمارستان شهید رجایی هم کم تعداد نبودند و به جز حسین رضازاده، علیرضا دبیر و عباس جدیدی که در شورای شهر تهران عضویت دارند، علی پروین، بهداد سلیمی از جمع ورزشکاران قدیم و جدید حاضر بودند. در میان اهالی رسانه هم عکس‌هایی از حسین شریعتمداری، مدیر مسوول روزنامه کیهان و یونس شکرخواه، استاد ارتباطات و سردبیر همشهری آنلاین منتشر شده است.

انتشار اخبار و عکس‌های این ملاقات‌ها از سوی رسانه‌های طرفدار حاکمیت پوشش ویژه‌ای داده می‌شود و گفت‌وگوها و تحلیل‌هایی در این زمینه منتشر می‌کنند که همگی سعی بر القای محبوبیت آیت‌الله خمینی دارد. از جمله آیت‌الله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری به تسنیم گفته که “عیادت اقشار مختلف از مقام معظم رهبری نشانگر جامعیت و اوج رابطه معظم‌له با اقشار مختلف است و باید شکرگزار وجود نعمت رهبری انقلاب باشیم”.

خبرگزاری فارس هم از دعای “طیف‌های متفاوت و متنوع از ورزشکاران و هنرمندان برای سلامتی رهبر انقلاب” خبر داده است. خبرگزاری برنا هم با اشاره به حضور چند صد هزارنفری مخاطبان در بخش عیادت مجازی وبسایت آیتالله خامنه‌ای، گزارش داده که “مردم در این عیادت مجازی برای رهبر انقلاب حرف دل نوشتند و از خداوند خواستار طول عمر با عزت و عظمت برای حضرت آیت الله خامنه‌ای شدند.”

طرح: توکا نیستانی، روزآنلاین