تاثیر اوضاع امنیتی بر احکام

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

با گذشت دو هفته از عاشورای خونین تهران، بازداشت فعالان سیاسی، مطبوعاتی و مدنی همچنان ادامه دارد و مازیار شکوری، عضو ستاد شهروند استان گیلان از آخرین بازداشت شدگان است. این فعال سیاسی در حالی بازداشت شده که از نظر جسمی بشدت بیمار بوده و طبق اطلاعات رسیده شرایط جسمی او مساعد نیست. او از بیماری کلیوی، ناراحتی روده و آسم رنج می برد و در روزهای دستگیری از ارائه دارو به وی خودداری شده است.

اما در میان اخبار بازداشت گسترده فعالان، خبر بازداشت شهرام ناظری، خواننده موسیقی سنتی ایران که روز گذشته از سوی برخی رسانه ها منتشر شد، همگان را در بهت فرو برد. هر چند خبر بازداشت درست نبود، اما این خواننده پس از بازگشت به ایران در فرودگاه امام تحت بازجویی قرار گرفته است.

روزنامه اعتماد نوشته است که شهرام ناظری در فرودگاه توسط حراست مورد سئوال و جواب قرار گرفته است و امکان ادامه سئوال و جواب ها وجود دارد. هنوز دلیل این پرس و جو ها ذکر نشده  اما نگرانی ها از کشیده شدن دایره بازداشت ها از فعالین سیاسی و مطبوعاتی به سایر چهره های سرشناس جامعه شدت گرفته است.

برخی رسانه ها نوشته اند که علت احتمالی برخورد با ناظری ترانه “خس و خاشاک” بوده است.

 

حکم غیر منتظره بهمن احمدی امویی

وکیل بهمن احمدی اموئی، روزنامه نگار و تحلیل گر اقتصادی که روز سه شنبه  از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به هفت سال وچهار ماه حبس تعزیری و ۳۲ ضربه شلاق محکوم شد، حکم صادره را غیر قابل انتظار توصیف کرده است.

 این روزنامه نگار در نیمه شب ۳۰ خرداد ماه در منزل خود به همراه همسرروزنامه نگارش ژیلا بنی یعقوب دستگیر شد و بعد از گذشت شش ماه از بازداشت ۲۱ آذر ماه دادگاهش برگزار و روز سه شنبه نیز حکمش ابلاغ شد.

فریده غیرت، وکیل بهمن احمدی امویی که روز گذشته در شعبه 26 دادگاه انقلاب، حکم صادره علیه موکلش را رویت کرده در این زمینه گفته است: متاسفانه رای ۳ صفحه ای بسیار شدیدی برای موکلم صادر شده است. من درباره آن با رئیس دادگاه هم صحبت کردم و گلایه ام را از این حکم ابراز کردم. من انتظار بذل محبت و صدور حکم برائت را با توجه به فضای دادگاه و لایحه دفاعی ام داشتم و حالا چنین حکم سنگینی برای موکلم صادر شده است. با این همه من از ریاست دادگاه خواستم با وثیقه موکلم را تا زمان تجدید نظر در حکم آزاد کند که این مورد هم پذیرفته نشد.

خانم غیرت توضیح داده: بهمن احمدی امویی به دلیل اتهام تبانی به قصد اخلال در امنیت کشور به ۵ سال حبس تعزیری، تبلیغ علیه نظام یک سال حبس تعزیری و اخلال در نظم عمومی به یک سال حبس تعزیری و ۳۲ ضربه شلاق محکوم شده است. همچنین ایشان به اتهام توهین به رئیس جمهور رسمی کشور به ۴ ماه حبس محکوم شده است. که مجموع آنها به حکم هفت سال و چهار ماه حبس تعزیری و ۳۲ ضربه شلاق منجر شده است.

وی این حکم را متناسب با فعالیت های موکلش به عنون یک روزنامه نگار ندانسته و به وبلاگ تا آزادی روزنامه نگاران زندانی گفته است: آنچه من از پرونده موکلم استنباط می کنم و آن راخدمت رئیس دادگاه هم گفتم این است که در ۲۰ روز اول دستگیری هیچ چیزدر پرونده موکلم نبوده و ایشان قرار وثیقه داشتند و همه ما و از جمله خانواده بهمن انتظار آزادی او را در همان روزهای اولیه پس از بازداشت داشتیم اما یک باره روند پرونده، احتمالا به دلیل اقرارهای نادرست دیگران سنگین شده و پرونده رنگ دیگری به خود گرفته است. اما با این همه تاکید می کنم که با همین پرونده هم اقدامات موکل ام به هیچ وجه متناسب با این مجازات ها نیست و اصلا انتظارصدور چنین حکمی را نداشتم و آرزومی کنم در مرحله تجدید نظر در حکم داده شده تخفیف داده شود.

خانم غیرت افزوده: من اکنون ۲۰ روز فرصت دارم که لایحه دفاعی ام را تهیه کنم و حتما هم در این مدت این لایحه را تقدیم دادگاه کرده و به حکم صادر شده اعتراض می کنم. واقعیت این است که جو کشور متشنج و امنیتی است و شاید به خاطر این موضوع حکم به این شدیدی برای موکلم صادر شده که خلاف انتظار من وهمه بوده است. اقدامات موکل من به هیچ وجه با اتهامات وارده متناسب نیست و تناسبی هم با مجازاتهای داده شده ندارد. هرگز موکل من قصد تبانی به قصد اخلال در امنیت کشوررا نداشته و حرکات و نوشته های او هم چنین چیزی را نشان نمی دهد.

 

تاج زاده به دادگاه نمی آید

مصطفی تاجزاده، عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی روز سه شنبه  در ملاقات با خانواده خود اعلام کرد: دادگاه از نظر من تمام شده است؛ چون مادامی که دادگاه آقای جنتی تشکیل نشود و به شکایت من از وی برای ابطال غیرقانونی آرای مردم تهران در مجلس ششم و تغییر نتیجه آن انتخابات رسیدگی نشود، در هیچ دادگاهی از خودم دفاع نخواهم کرد. بنابراین دادگاه از هم اکنون می تواند حکم خود را صادر و آن را اجرا کند. مگر آنکه تا تاریخ یازدهم اسفند، دادگاه آقای جنتی تشکیل شود که در آن صورت از خودم در برابر اتهامات دفاع خواهم کرد.

وی همچنین در این ملاقات، از پیشنهادهای پنجگانه مهندس موسوی تشکر کرده و اجرای آنها را وحدت بخش و راهگشا دانسته و گفته است: “این راهکارها کشور و انتخابات را در مسیر درست خود قرار خواهد داد. “

تاجزاده همچنین از علی مطهری و محسن رضایی نیز به خاطر تلاش ها و انجام وظیفه دینی و ملی شان بخصوص از پیشنهادهای علی مطهری برای عبور از بحران کنونی تشکر کرده و گفته است: “ما هم که در زندان به سر می بریم از وضعیت کنونی کشور نگرانیم و صرفنظر از بی عدالتی که بر ما رفته است و می رود، وضعیت کشور را از وضعیت خودمان مهم تر می دانیم و معتقدیم از هر اقدام عاقلانه و منصفانه برای خروج از بحران کنونی باید استقبال کرد. “

همسر مصطفی تاجزاده در گفتگو با پارلمان نیوز گفت: “آقای تاجزاده دویست و هشتمین روز از بازداشت غیرقانونی خود را می گذراند و از روحیه خیلی خوب و آرامش و طمأنینه ای که ویژگی مردان مومن به خداست، برخوردار بوده در حال حاضر همراه با آقای امین زاده مشغول ترجمه کتاب هستند. “

فخرالسادات محتشمی پور اظهار امیدواری کرد که با اجرای کامل قانون اساسی و حق مداری و قانون مداری در کشور، زندان ها از زندانیان سیاسی خالی شود و بیش از این بهانه به دست دشمنان انقلاب و ایران داده نشود.

وی گفت: “هر یک روز بازداشت فرزندان و خدمتگزاران به انقلاب و مردم لطمه ای بزرگ به کشور و اعتبار جمهوری اسلامی در داخل و خارج است وامیدوارم که برای حل مشکلات موجود، پیشنهادات دلسوزانه و نقدهای مشفقانه مورد توجه قرار گیرند. “