احمدی نژاد در صدد کنترل کامل تهران

نویسنده
انیس امینی

» منابع مالی پایتخت هم به دولت می رسد

رییس مجمع نمایندگان تهران از مصوبه ای خبرداده است که طی آن هیات دولت درباره به دست گیری مدیریت تهران تصمیم خواهدگرفت. مصوبه هیات دولت درباره مدیریت مجموعه شهر تهران توسط رییس جمهور، مغایرت با قوانینی را نشان می دهد که بر اساس آن مدیریت شهر به عهده شهردار است و شهردار نیز توسط شورای شهر انتخاب می شود. این مصوبه هنوز از هیات دولت بیرون نیامده و جزئیات آن مشخص نیست اما پرویزسروری نماینده مردم تهران درمجلس شورای اسلامی گفته است: “نمی توان تصور کرد مصوبه ای تا این حد مغایر با قوانین و مقررات و برنامه های توسعه ای تصویب شده باشد”.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران ورئیس شورای عالی استان‌ها چندی پیش در ارتباط با طرح تجمیع انتخابات مجلس نهم و شورای شهر طرحی را برای تصویب به مجلس فرستاد تا براساس آن عمر شورای شهر سوم طولانی شود و تا دوسال دیگر به کار خود ادامه دهد  و همزمان با انتخابات مجلس نهم، انتخابات شورای چهارم نیز صورت گیرد. اما پیش از اعلام نظرمجلس دولت مخالفت خود را با این طرح اعلام کرد و پس از آن نیز مهدی چمران ازطرح ابقاء محمدباقرقالیباف به عنوان شهردار تهران تا پایان کار دوساله آینده شورای سوم خبر داد.

هنوز خبری از تصمیم نهایی مجلس برای 6ساله کردن عمرشورای سوم منتشر نشده که خبر تصویب طرح مدیریت شهرتهران توسط احمدی نژاد یا رحیمی معاون رئیس جمهوری منتشر شده است.بر اساس مصوبه دولت علاوه بر تهران، شهرهایی با بیش از 500 هزار نفر جمعیت نیز زیر نظر دولت اداره خواهند شد و به این ترتیب شهرداران از رئیس جمهور دستور خواهندگرفت. 

خبر تصویب چنین طرحی در هیات دولت از یک سو نشانه ای از اختلاف های گذشته احمدی نژاد با قالیباف از دوران رقابت های انتخاباتی در ریاست جمهوری نهم است و از دیگرسو مباحث مورد اختلاف مدیریت شهر تهران از جمله بودجه های معوق شهرداری در حوزه حمل و نقل که باید ازسوی دولت به پایتخت تعلق می گرفت را یادآوری می کند. در همین راستا بود که پروژه های شهری بسیاری در دوران مدیریت خلبان قالیباف در تهران با مخالفت محمود احمدی نژاد رو به رو شد.

رییس شورای تهران در حالی از مصوبه دولت مبنی بر واگذاری مدیریت مجموعه شهر تهران به رییس جمهوری یا معاون اول وی خبر داده که این طرح غیرکارشناسی و مغایر با قانون و بر نامه های توسعه کشور است.

اما از آنجا که محمود احمدی نژاد به دنبال منابع مالی بیشتر برای دولت است و دست او از درآمد تهران کوتاه است مصوب کردن چنین طرحی دور از انتظار نیست.هرچند هنوز جزئیات طرح مذکور ارائه نشده اما گفته می شود رئیس دولت قصد دارد اختیار کامل مدیریت تهران را به اعضای هیات دولت واگذار کند و  بعد از این شهردار تهران با حکم رئیس دولت منصوب شود.

به گزارش “تابناک”، رئیس مجمع نمایندگان تهران هم با بیان اینکه هنوز در جریان جزییات این خبر نیست، اعلام کرده اگر چنین مصوبه ای در کار باشد، مغایر با قوانین است و نمی توان تصور کرد  مصوبه ای تا این حد مغایر با قوانین و اهداف کشور به تصویب رسیده باشد.

پرویز سروری چنین طرحی رامغایربا قوانینی دانسته است که می خواهد از تصدی گری های دولت بکاهد.

وی با غیرقابل قبول دانستن چنین مصوبه ای گفته است: “در شرایطی که همه برنامه ها و مقررات از ضرورت کوچک شدن دولت سخن می گویند اصولا باید بخشی از اختیارات دولت به شهرداریها و شوراهای شهر واگذار شود نه این که شاهد عکس این ماجرا باشیم”.

وی با تاکید بر اینکه باید جزییات این خبر معلوم شود گفته است: “در برنامه چهارم توسعه یکی از مهم ترین مفاد موضوع کوچک سازی دولت بود و در برنامه پنجم نیز این ماده حتما گنجانده خواهد شد”.

سروری تاکید کرده: “یکی از مهم ترین مواردی که همواره در سئوال های نمایندگان مجلس از دولتی ها مطرح بوده، همین موضوع کاهش تصدی گریهای دولت است که برخی از نمایندگان دغدغه هایی را درباره بی توجهی به این موضوع داشته و دارند. این نشان می دهد که مجلس در این باره حساس است و موضوع را زیر نظر دارد”.

سروری با بیان اینکه امروزه عمده کارها در مسیر  واگذاری به بخش خصوصی قرار دارد گفته است: “در چنین شرایطی، تصمیمی که به بزرگتر شدن دولت آن همه در چنین حوزه ای بینجامد وجهه قانونی ندارد و مغایر با اهداف پیش بینی شده است”.