دودستگی در میان نیروهای مسلح

نویسنده

» نگاه آ ب ث به ایران

میکل آیستاران

جمهوری اسلامی ایران طی حیات ۳۰ ساله خود تا این حد شاهد بحران های داخلی و دودستگی میان سران حکومتی نبوده است؛ این بحران ها که نقطه آغازین آن انتخاب مجدد و سؤال برانگیز محمود احمدی نژاد بود، اکنون در میان نیروهای امنیتی و انتظامی نیز به خوبی دیده می شود.

در نامه منتشر شده در سایت اصلاح طلب “گویا” تحت عنوان “ارتش، پناهگاه مردم است”، گروهی از مسؤولان نیروی زمینی ارتش که نام شان ذکر نشده، “تعقیب های قانونی و اعمال خشونت علیه شهروندان از سوی گروه کوچکی از افراد سپاه پاسداران” را محکوم کرده اند و گفته اند که این گروه اسلحه را علیه ملت استفاده می کند. در چنین شرایطی، نمایندگان ارتش اطمینان داده اند که “ما ساکت نخواهیم نشست.” آنان همچنین اظهار داشته اند “در صورتی که شبه نظامیان رفتار خود را تغییر ندهند، پاسخ اقدامات شان را خواهیم داد”. 

نیروهای مسلح ایران از سال ۱۹۸۰ که آیت الله خمینی سپاه پاسداران را تأسیس کرد، به دو دسته تقسیم شد. این گروه شبه نظامی که تنها به رهبر انقلاب پاسخگوست، درحال حاضر مرزهای کشور و برنامه بالستیکی را تحت نظارت خود دارد.

 

کاهش شبه نظامیان

حضور ارتش در کشوری که به دست شبه نظامیان افتاده بسیار کم رنگ شده و این درحالی است که از زمان به قدرت رسیدن احمدی نژاد، دست سپاه در ساختار سیاسی و اقتصادی کشور نیز باز شده است. و اکنون این نهاد شبه نظامی به نوعی یک حکومت در داخل حکومت به حساب می آید.

سپاه پاسداران با سه شاخه زمینی، دریایی و هوایی توسط سردار محمد علی جعفری فرماندهی می شود. او طی دو سال اخیر در ساختار سپاه تغییراتی ایجاد کرده و شبه نظامیان افراط گرای بسیج را نیز به یکی از بازوهای فعال خود در مقابله با برخوردهای خیابانی در ۲۹ شهر کشور تبدیل کرده. به نظر می رسد که نقش این نیروی افراط گرا در سرکوب مردم تظاهرکننده و معترض به نتیجه انتخابات طی شش ماه اخیر بسیار چشمگیر بوده است.

به گفته رحیم صفوی، فرمانده سابق سپاه، ۳۰ سال پس از ظهور سپاه پاسداران و نقش  آن در جنگ ایران و عراق، اکنون این نهاد به “ارتش انقلابی با ایدئولوژی شدید اسلامی” تبدیل شده است.

این اولین باری نیست که ارتشیان و سپاهیان در برابر هم قرار می گیرند. در ماه فوریه سال جاری، ارتش در نامه ای به شدت از دست بردن و تغییر رویدادهای جنگ ایران و عراق توسط بخشی از شبه نظامیان انتقاد کرد.

 

منبع: آ ب ث، ۲۱ دسامبر