یک درصد مردم مصر خواستار حکومت اسلامی

نویسنده

» مقاله واشنگتن تایمز درباره رویگردانی از حکومت ایران

مگی مایکل

یک نظرسنجی که نتایج آن  روز یکشنبه منتشر شد، نشان می دهد تنها اقلیت کوچکی از مصری ها از حزب قدرتمند اخوان الملسمین حمایت می کنند و کمتر از یک درصد مردم علاقمند به ایجاد یک نظام اسلامی با الگوی ایران هستند.

نظرسنجی گالوپ پس از سقوط حسنی مبارک رئیس جمهور مصر نشان داد درحالیکه 69 درصد مصری ها خواهان وجود “نقش مشاوره ای” برای رهبران دینی در قوانین جدید هستند، اغلب آنها خواستار یک دولت دینی نیستند.

تنها 15 درصد آنها گفتند از اخوان المسلمین حمایت می کنند و بیش از 60 درصد هیچ ارجحیت سیاسی نداشتند.

نتایج این نظرسنجی با دیدگاه متداول قبلی مبنی بر آنکه اخوان المسلمین برنده اصلی انتخابات پارلمانی ماه سپتامبر خواهد شد، در تناقض است. اخوان المسلمین مایل به برقراری رژیمی است که بر اساس شریعت اسلامی هدایت می شود. 

اخوان المسلمین که در دوران حکومت آقای مبارک غیرقانونی شناخته می شد، در ماه آوریل اعلام کرد برای نیمی از کرسی ها در انتخابات مجلس مصر در ماه سپتامبر رقابت خواهد کرد و این موجب نگرانی گروه های سیاسی سکولار از استیلای اسلامگراها بر مجلس شد.

اخوان الملسمین در خصوص ایده های خود برای برقراری حکومتی مبتنی بر شریعت اسلامی صریح اللهجه تر شده است.

نتایج نظرسنجی تا حد زیادی تحت الشعاع رأی دهندگانی است که هنوز تصمیم مشخصی ندارند و در بین 60 درصدی قرار دارند که هیچ گرایش سیاسی خاصی ندارند، اما همین افراد نشان می دهند در صورتیکه انتخابات همین حالا برگزار می شد، اخوان المسلمین عامل تعیین کننده ای در آن نمی بود. 

نظر سنجی در خصوص میزان تحمل سایر ادیان در مصر نشان داد این کشور به همراه لبنان در خاورمیانه، بهترین کشورهایی هستند که “همزیستی با سایر مذاهب” را می پذیرند. مسیحیان 10 درصد جمعیت مصر را تشکیل می دهند.

به گفته دالیا مگاهد مدیر دفتر گالوپ در ابوظبی، موضع مصر در قبال آمریکا در نتیجه انقلاب مردمی دستخوش تغییر نشده است. البته اکثریت مصری ها از سیاست آمریکا در حمایت از اسرائیل ابراز نارضایتی کرده اند.

این نظرسنجی در سایر زمینه ها نشان داد مردم مصر معتقدند شرایط اقتصادی در حال وخیم تر شدن است. البته اکثر آنها خوش بین هستند وضعیت سیاسی و اقتصادی در آینده بهتر خواهد شد.

این نظرسنجی که در ماه آوریل انجام شده، 1,000 مصری 15 ساله و مسن تر را در اواخر ماه مارس و اوائل آوریل مورد سؤال قرار داده و ضریب خطای آن سه درصد است.

نظرسنجی دیگری که از سوی مؤسسه جمهوری خواه بین المللی در ماه آوریل برگزار شده، نشان می دهد مسائل اقتصادی برای بیش از نیمی از شرکت کنندگان در این نظرسنجی حایز بیشترین اهمیت بوده است و بیش از 80 درصد مصری ها، وضعیت اقتصادی خود را فقیر ارزیابی می کنند.

نظرسنجی نشان داد 64 درصد مصری ها داشتن رابطه محکم تر با آمریکا را ترجیح می دهند در حالیکه 23 درصد خواستار رابطه قوی تر با ایران بودند.

این نظرسنجی از 1,200 مصری انجام شد و ضریب خطای آن 2.78 درصد بوده است.

منبع: واشنگتن تایمز- 5 ژوئن 2011