آژانس: ایران می تواند بمب بسازد

نویسنده

» نگاه پوبلیکو به آخرین بیانیه و بحران

براساس گزارشی از آژانس اتمی، جمهوری اسلامی قادر به ساخت بمب اتمی است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی معتقد است که ایران در صورت ادامه غنی سازی، مواد اتمی کافی برای ساخت دو بمب اتمی را دراختیار خواهد داشت. این گزارش محرمانه، واشنگتن و دیگر کشورهای غربی را در اعمال تحریم و مجازات علیه جمهوری اسلامی مصرتر کرده است.

به گفته آژانس اتمی، ذخیره اورانیوم ایران که به میزان ۱۰ درصد غنی شده به ۲ ممیز ۴ تن می رسد؛ این مقدار برای ساخت بمب کم است، ولی درصورت ادامه غنی سازی توسط تهران، برای ساخت دو بمب کفایت می کند. 

دولت محمود احمدی نژاد که از حقوق ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی دفاع می کند و بارها داشتن برنامه نظامی هسته ای را تکذیب کرده، روز گذشته از گزارش جدید ۹ صفحه ای آژانس انتقاد کرد. دلیل انتقاد تهران این است که در این گزارش به توافقی که دو هفته پیش توسط ایران، ترکیه و برزیل به امضاء رسیده هیچ اشاره ای نشده است. طبق این توافق، قرار است تهران ۱ ممیز ۲ تن اورانیوم غنی شده به ترکیه تحویل دهد و در ازای آن سوخت اتمی برای استفاده در رآکتوری در تهران که مصارف علمی دارد دریافت کند.

حتی در این صورت، ایران هنوز ۱ ممیز ۲ تن اورانیوم دراختیار خواهد داشت و این میزان در صورت غنی سازی تا حد ۹۰ درصد برای ساخت یک بمب اتمی کافی خواهد بود. جمهوری اسلامی با اینکه شورای امنیت از چهار سال پیش خواستار توقف فعالیت های غنی سازی این کشور شده، ولی همچنان به این فعالیت ها ادامه می دهد.

 علی اصغر سلطانیه، سفیر ایران در آژانس اتمی در وین، روز گذشته گفت که عدم اشاره به توافق انجام شده در ایران، وجهه آژانس اتمی را خدشه دار می کند.

ولی ازطرف دیگر، واشنگتن از این گزارش که در آن به اعمال تحریم های بیشتر علیه جمهوری اسلامی اشاره شده قدردانی کرد. مایکل همر، سخنگوی کاخ سفید روز گذشته اظهار داشت “در این گزارش به خوبی مشخص شده که جمهوری اسلامی به تعهدات بین المللی خود پایبند نیست و با آژانس اتمی نیز همکاری نمی کند”. برنار والرو، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز اظهار داشت که “هیچ راه حلی غیر از تصویب سریع تحریم های جدید علیه تهران باقی نمانده”.

 

منبع: پوبلیکو، ۲ ژوئن