مردم پذیرای مدیران زن هستند

نیوشا صارمی
نیوشا صارمی

» انتصاب‌های اخیر در مصاحبه با اولین نماینده زن سیستان؛

هفته گذشته سه زن در سمت‌های فرماندار و معاون استانداری سیستان و بلوچستان منصوب شدند تا این استان در انتصاب زنان در پست‌های مدیریتی از ۳۱ استان دیگرکشور پیشی بگیرد. حمیرا ریگی  و معصومه پرندوار دو زنی هستند که به عنوان فرماندار شهرستان‌های قصر قند و هامون در استان سیستان و بلوچستان معرفی شده‌اند. همچنین زهرا اربابی با صدورحکمی از سوی وزیر کشور به سمت معاونت توسعه و مدیریت و منابع انسانی استاندار سیستان و بلوچستان منصوب شده است. انتصاب هایی که حلیمه عالی اولین نماینده زن استان سیستان و بلوچستان بیش از هر چیز آن را مدیون باز شدن دید مردم و اعتماد مردم منطقه‌اش به زنان می‌داند.

الی به روز می‌گوید: “نگاهی که از بیرون به استان ما وجود دارد با آنچه واقعا در منطقه در جریان است فرق دارد، اتفاقا مردم استان از دادن سمت‌های مدیریتی به زنان استقبال کرده‌اند، مطمئن باشید اگر حساسیت‌ یا تنگ‌نظری‌ نسبت به انتصاب زنان وجود داشت این اتفاقات خوب به وقوع نمی‌پیوست.”

 

“فارغ از جنسیت، مردم مدیر خوب می‌خواهند”

نیمی از جمعیت کشور زنان هست و به اندازه مردان حق دارند که در مدیریت کشور سهم داشته باشند. این را حلیمه عالی نماینده زابل، زهک و هیرمند می‌گوید و ادامه می‌دهد: “بیش از ۶۰ درصد دانشجویان ما زنان هستند و باید از این آموخته‌ها در مدیریت کشور بهره برده شود. “

حسن روحانی پیش‌تر بارها وعده‌هایی در خصوص بالا بردن مشارکت زنان و همچنین اقلیت‌های قومی - مذهبی در مدیریت کشور داده بود. وعده‌هایی که تعلل در اجرای آن‌ها انتقادات زیادی را به دنبال داشته است. حالا اما در استان پهناور سیستان و بلوچستان سه زن برای اولین بار سمت‌های مدیریتی و سیاسی را تصاحب کرده‌اند. حمیرا ریگی که بلوچ و اهل سنت است پیش‌تر اولین بخشدار زن استان سیستان و بلوچستان بوده است. خبرگزاری مهر نوشته: “او فیزیوتراپیست است و تجربه مدیریتی در سازمان بهزیستی و بخشداری چابهار را دارد، از سال ۸۰ تا ۸۵ بخشدار چابهار بود و می گویند با لباس محلی زنان بلوچ، با وجود بارداری تمام نقاط مرزی حوزه استحفاظی و مدیریتی خود را سرکشی می کرد و حالا هم باید به عنوان فرماندار شهرستان قصرقند فعالیت کند.” این خبرگزاری در خصوص معصومه پرندوار هم نوشته است: “زنی که قرار است از این پس فرماندار شهرستان هامون باشد فوق لیسانس برنامه ریزی شهری دارد و ۱۴ سال کارمند استانداری سیستان و بلوچستان و خراسان شمالی بوده است.”

زهرا ارباب که پیش‌تر رئیس ستاد انتخاباتی حسن روحانی در سیستان و بلوچستان هم حالا به سمت معاون توسعه و مدیریت و منابع انسانی استاندار سیستان و بلوچستان منصوب شد است. به گزارش خبرگزاری‌ها، اربابی پیش از آن در دوره‌های مختلف انتخابات در ایران‌، سمتهایی مانند مسوولیت کمیته بانوان سومین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در ستاد ائتلاف اصلا‌ح‌طلبان و عضویت در هیأت بازرسی هفتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان سیستان و بلوچستان را بر عهده داشته است.

 در بخش مدیریت شهری هم به تازگی سامیه بلوچ‌زهی به عنوان اولین شهردار زن در این استان برگزیده شد. شهردار کلات که مجرد و اهل سنت نیز هست، در خصوص انتصابش می گوید: “من زن بلوچی هستم که طلسم مدیریت در شهر خود را شکستم و تنها امیدم داشتن شهری سبز و آسمانی آبی است.”

 حلیمه عالی اولین نماینده زن استان سیستان و بلوچستان نیز از اینکه سیستان و بلوچستان مدیریت زنان را تجربه می‌کند، خوشحال است و می‌گوید: “این مایه خوشحالی است که زنان در مدیریت استان سهم بیشتری داشته باشند.” به اعتقاد وی : “برای مردم هم جا افتاده که زنان هم مثل مردان می‌توانند در پست‌های مدیریتی فعالیت کنند و موفق هم باشند، چه بسا مدیران زن که منظم‌تر و قانون‌مند‌تر هستند. او معتقد است تحولی در نگاه مردم ایجاد شده است و مردم فارغ از جنسیت به دنبال مدیرانی هستند که خواسته‌هایشان را عملی کند.” او به روز می‌گوید: “این اقدامات روحیه زنان را بالا می‌برد و به آنان اعتماد به نفس می‌دهد، مطمئنا با عملکرد خوبشان مشوق حضور دیگر زنان هم خواهند شد، ما باید دست به دست هم داده و نشان بدهیم که استان ما اگرچه محروم است اما از فرهنگ بالنده‌ای برخوردار است.

عالی با اشاره به اینکه اگر زنی برای تصدی پستی صلاحیت داشته باشد نباید برای حضورش در یک مسئولیت محدودیتی وجود داشته باشد، می‌گوید: “باوری وجود دارد که سیستان و بلوچستان چون از استان‌های محروم کشور است فقط محل قتل و غارت و حادثه است. در حالی که مردم اغلب مسائل سیاسی و اجتماعی را دنبال می‌کنند و دید بازی نسبت به مسائل دارند. طبیعتا مشکلاتی که زنان در دیگر استان‌ها دارند اینجا هم هست اما به گونه‌ای نیست که زنان به نوعی محدود شده باشند که نتوانند فعالیت‌هاشان را دنبال کنند.” به گفته‌ی او پیش از این هم در شهرهای این استان زنان عضو شوراهای شهر بوده و حتی ریاست شورای شهر زن را نیز به عهده داشته‌اند. عالی همچنین تاکید می‌کند: “سیستان و بلوچستان یک منطقه غنی از فرهنگ است، در هر منطقه‌ی روستایی وارد هر خانه ای بشوید، می بینید اغلب فرزندانشان از لیسانس کمتر ندارند.منطقه کاملا به سطحی از بالندگی رسیده که زن بودن مدیران سیاسی را می‌پذیرد.” با این حال آمارها نشان می دهد که تنها ۱۶ درصد از مدیران، مقامات عالی رتبه و قانونگذاران سیستان و بلوچستان را زنان تشکیل می دهند. به گزارش مهر در رده شغلی “قانون‌گذاران، مقامات عالی رتبه و مدیران” مرکز آمار ایران گزارش داده است که در این استان ۹ هزار و ۱۳۷ نفر شاغل هستند که از این تعداد یک هزار و ۳۷۹ نفر آنان را زنان تشکیل می دهند و این در حالی است که فقط ۱۳۶ نفر از این تعداد در روستاها مشغولند. حمیرا ریگی پیش‌تر در مصاحبه‌ای گفته بود: “حضور یک زن در پست سیاسی آن هم در استانی که تعصبات مذهبی و قومی داشت در ابتدا خیلی سخت به نظر می رسید. تصور عمومی هم بر این بود که کار یک زن در این مقام بسیار سخت و دشوار است. اما تجربه من چیز دیگری بود. اوایل کمی تنش و یا اختلاف نظرهایی با بسیاری از مردم و حتی روحانیون مذهبی وجود داشت، اما بعد از مدت کوتاهی، آنها جز حامیان من شدند و در پیشبرد کارها و برنامه‌هایم به من خیلی کمک کردند. این تغییر دیدگاه، پذیرش بالای مردم را نشان می دهد و دیگر اینکه آنها تشنه توجه وخدمت مدیران و مسئولین هستند و جنسیت برای آنها فرقی نمی کند. ذهنیت این بود که در یک استان محروم و توسعه نیافته این واکنش ها وجود خواهد داشت اما این‌طور نبود و فضا برای کار زنان خیلی مساعد بود.”