جایزه دیگری برای شادی صدر و خواهران برومند

نویسنده

» تقدیر بنیاد لخ والسا از سه زن ایرانی

بنیاد لخ والسا که بانی آن لخ والسا (Lech Wałęsa) رئیس جمهور سابق لهستان است دیروز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که جایزه نقدی این بنیاد و همچنین دیپلم افتخار آن به دلیل آنچه فعالیت های “ پیگیر و ستایش برانگیز” سه زن ایرانی در پیشبرد “آزادی بیان”، “دموکراسی” و حقوق بشر، به شادی صدر، لادن و رویا برومند اعطا کرده است. مبلغ جایزه این بنیاد صد هزار دلار است.

 

یکی از دلایل اصلی مسئولان این بنیاد  برای اهدای این جایزه به خانم صدر، تلاش های این حقوقدان و فعال مدنی علیه مجازات “سنگسار” عنوان شده است.

 

همچنین آنچه بنیاد لخ والسا را برای اهدای جایزه به خواهران برومند ترغیب کرده، فعالیت های آنان در مبارزه با هر نوع “نژاد پرستی” و “تبعیض” و “نقض” حقوق بشر در ایران اعلام شده است.

 

پیش از این نیز زنان ایرانی جوایز اصلی بسیاری بنیاد ها و  سازمان های معتبر حقوق بشری جهانی را به خود اختصاص داده بودند؛پیش از این  شیرین عبادی، نسرین ستوده و پروین اردلان برنده این جایزه شده بودند. تمامی این زنان هم به خاطر فعالیت های حقوق بشری یا حقوقی خود با فشارهای شدید محافظه کاران و همچنین احکام قضائی روبرو بوده اند. بنیاد لخ والسا که در سال 1995 تاسیس شده و جایزه خود را به فعالین دموکراسی و حقوق بشر در اقضی نقاط جهان اهدا می کند.

 

شادی صدر از پانزده سالگی  ففعالیت های اجتماعی خود را آغاز و پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی دررشته حقوق به عنوان وکیل فعالیت کرده است. او که بناینگذار سازمان غیرانتفاعی “راهی” است تلاش زیادی برای حذف مجازات سنگسار از قوانین جمهوری اسلامی داشته است قرار دارد. او که از اعضای سرشناس کمپین یک میلیون امضا است، پس از انتخابات ریاست جمهوری 22 خرداد، بازداشت و چندی بعد آزاد شد. این بازداشت اعتراض شدید عفو بین الملل و نهادهای مدنی داخلی و خارجی را به همراه داشت. خانم صدر که سی و پنج ساله است پیشتر در سال 84 برنده جایزه “ایدا بی ولز” به خاطر “شجاعت” در روزنامه نگاری شده بود.

 

خواهران برومند هم نام بنیاد خود را به یاد و احترام  پدرشان “عبدالرحمان برومند” نهاده اند که در اوایل دهه نود میلادی توسط مقامات امنیتی وزارت اطلاعات  جمهوری اسلامی در پاریس به قتل رسید.

 

لادن که مدیر تحقیقات بنیاد مذکور است، در فرانسه نحصیل کرده و دارای فوق لیسانس دررشته ی “جامعه شناسی سیاسی” و دکترا در رشته “تاریخ” می باشد. او که نویسنده کتاب “نبرد اصول” است در این اثر تحلیلی از علل تنش بین حقوق بشر و اصل حاکمیت مطلق ملت در مباحثات مجالس مقننه فرانسه در دوران انقلاب کبیر فرانسه نوشته است.  وی همچنین مقالاتی در باره اصلاحات در جمهوری اسلامی و ماهیت تروریسم اسلامی در مجلات علمی ایالات متحده و فرانسه منتشر ساخته است.

 

رویا برومند نیز همچون خواهرش دکترای تاریخ دارد. این فارغ التحصیل دانشگاه سوربن فرانسه به عنوان مشاور با سازمان نظارت بر حقوق بشر همکاری کرده است. رویا همچنین کارشناس تاریخ معاصر ایران است و در مورد حقوق زنان در قانون خانواده در شمال افریقا پژوهش کرده است.