تهدید جدی کشورهای منطقه

نویسنده

» نگاه لوس آنجلس تایمز به آزمایش های موشکی ایران

قاهره – پرتاب آزمایشی موشک های میان برد از سوی ایران  که گفته می شود قابلیت هدف قرار دادن اسراییل، اروپا و پایگاه های آمریکا در خلیج فارس را دارد، نشانه تهدید نظامی جدی تهران علیه کشورهایی است که دنبال تغییر و اصلاح برنامه های هسته ای این کشور هستند.

آزمایش های موشکی ایران نشان می دهد که این کشور قادر به حمله نظامی به دشمنانش و بخصوص اسراییل است که گزینه حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران را بهترین راه مقابله با این کشور می داند. از سویی دیگر ایالات متحده که بدنبال اعمال تحریم های بیشتر از سوی سازمان ملل علیه ایران و ساخت سپر دفاع موشکی برای حفاظت از متحدانش در برابر حملات موشکی این کشور است، خود نیز می تواند هدف این حملات قرار گیرد.

آزمایش موشک های شهاب 3 و سجیل 2 در روز دوشنبه و در ادامه رزمایش نظامی در یکی از بیابان های مرکزی ایران انجام شد. گفتنی است که این رزمایش نظامی هفته گذشته و درست قبل از آن که ایالات متحده ، فرانسه و بریتانیا ، تهران را به ساخت مخفیانه مرکز غنی سازی جدید در قم متهم کنند، آغاز شد. ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی بر این باورند هدف برنامه های هسته ای ایران ساخت سلاح های اتمی است و آنطور که ایران ادعا می کند غنی سازی با هدف تولید انرژی  و مصارف غیرنظامی انجام نمی شود. این کشورها ایران را تهدید کرده اند در صورت عدم موافقت تهران با ورود بازرسان آژانس به ایران و بازدید از تاسیسات هسته ای این کشور ،   تحریم های جدیدی در انتظار ایران خواهد بود.

در عین حال رایرت گیبز سخنگوی کاخ سفید در واشنگتن اعلام کرد که آزمایش های موشکی اخیر از سوی ایران نشاندهنده “ماهیت و رفتار تحریک کننده ایران در سطح بین المللی” است و بر ورود بازرسان آژانس اتمی به تاسیسات غنی سازی جدید در قم که پیش تر نیز از سوی اوباما مطرح شده بود، تاکید کرد.

وی همچنین افزود “ چنین اجماع جهانی بر سر برنامه های هسته ای ایران در بین کشورها بی سابقه است.”

از سوی دیگر شبکه خبری ریا نووستی روسیه به نقل از وزیر خارجه این کشور سرگئی لاوروف اعلام کرد “آزمایش های موشکی ایران ناقض هیچ یک از توافقات بین المللی نیست، با این حال زمانیکه این آزمایش ها با ابهامات و مسائل حل نشده بر سر برنامه های اتمی این کشور همراه می شود ، باعث نگرانی کشورهای منطقه می شود.” لاوروف این سخنان را پس از ملاقات با همتای ایرانی خود - منوچهر متکی- در نیویورک اظهار داشت.

موشک های شهاب 3 و سجیل 2 دارای برد 800 تا 1200 مایل هستند. سوخت موشک سجیل 2 از نوع جامد است و همین موضوع امکان هدف گیری دقیق تری را نسبت به موشک های قبلی ساخت زرادخانه های جمهوری اسلامی فراهم می آورد.

هر چند این نخستین باری نیست که چنین موشک هایی از سوی ایران آزمایش می شود، با این حال پرتاب موشک های شهاب 3 و سجیل 2 بعنوان بخشی از رزمایش نظامی پیامبر اعظم با افزایش تنش ها در آستانه دیدار نمایندگان ایالات متحده و دیگر قدرت های جهان با مقامات ایران در ژنو همزمان شده است.

شبکه دولتی پرس تی وی ایران اعلام کرد که “یکشنبه شب موشک های آزمایش شده در مراحل اول و دوم مانور نظامی در مرکز ایران، مراکز از پیش تعیین شده را به درستی مورد هدف قرار دادند.”

از سوی دیگر سخنگوی وزارت امور خارجه ایران حسن قشقاوی در کنفرانس خبری و در جمع خبرنگاران گفت که آزمایش های موشکی اخیر ، در پاسخ به فشارهای جهانی بر ایران بر سر برنامه های هسته ای این کشور نیست. وی د رادامه افزود که این آزمایش ها صرفا بخشی از رزمایش نظامی ویژه هفته دفاع مقدس است که هر ساله برای یادبود جنگ ایران و عراق برگزار می شود.

قشقاوی همچنین گفت “بسیاری از کشورها چنین مانورها و رزمایش هایی را برگزار می کنند. این موضوع هیچ ارتباطی با فن آوری صلح آمیز هسته ای کشور ندارد.”

با این حال رسانه های دولتی ایران به نقل از ژنرال حسین سلامی فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران اعلام کردند “آزمایش موشک های میان برد و برد کوتاه در روزهای اخیر ، هشداری است به برخی از کشورها که در پی ایجاد ترس در ما هستند؛ آزمایش های موشکی ما نشان می دهد که ایران می تواند پاسخی سریع و مناسب به دشمنانش بدهد.”  وی همچنین افزود “ما نسبت به هرگونه تحرک نظامی از سوی هرکشور و حکومتی، واکنش کوبنده و قاطعی خواهیم داد.“   

منبع : لوس آنجلس تایمز ، 29 سپتامبر