رهبری با رییس‌جمهور منتخب همکاری کند

نویسنده
آرش معتمد

» درخواست خاتمی از خامنه‌ای:

هم‌زمان با تایید انتخابات از سوی شورای نگهبان، سیدمحمد خاتمی در سخنانی، خواستار هماهنگی نهادهای مختلف کشور با روحانی برای رفع مشکلات کشور شده است. از سوی دیگر اصول‌گرایان همچنان تاکید دارند که روحانی گزینه اصلاح‌طلبان برای انتخابات نیست و نمی‌توان وی را به این جناح منتسب کرد.

سیدمحمد خاتمی در دیدار با اعضای هیات رییسه انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، از رهبر جمهوری اسلامی خواست تا “برای برآورده شدن قول‌هایی که رییس جمهوری به مردم وعده داده است”، به وی کمک کند.

رییس‌جمهور دوران اصلاحات با هشدار نسبت به ایجاد توقع از دولت روحانی، گفته است: “مواظب باشیم شتاب زدگی نکنیم که توقعات بیجا از دولت ایجاد نشود؛ دولت معجزه نمی‌تواند بکند. فقط می‌گوییم اگر مردم برای حفظ نظام از تغییر می‌گویند، رویکردها تغییر کند و اندک اندک پیش برویم. فردا تورم و بیکاری ویران کننده از بین نخواهد رفت و روابط خارجی اصلاح نخواهد شد. نباید این توقعات را داشته باشیم”.

وی همچنین با اشاره به لزوم هماهنگی رهبر و رییس‌جمهور، چنین گفت: “رییس جمهوری باید در چارچوب اسناد بالادستی کار کند. رییس جمهوری موفق خواهد بود که با رهبری هماهنگ باشد و رهبری هم برای برآورده شدن قول‌هایی که رییس جمهوری به مردم وعده داده به وی کمک کند”.

خاتمی از سخنان روحانی در نشست خبری که خود را “مجری قانون اساسی” خواند استقبال کرده و گفته است: “رییس جمهوری فقط رییس دولت نیست بلکه مجری قانون است. البته بعضی‌ها این را قبول ندارند و باید مقابل آنها ایستاد. رییس جمهوری اگر تخلف کرد مجلس و دیوانعالی کشور و… می‌توانند با او برخورد کنند. اما اگر نهادهای دیگری مانند مجلس و شورای نگهبان و… تخلف کردند چه کسی باید تذکر دهد؟ اشکال این است که قانون اساسی از سوی نهادهایی نقض شده است که جوابگوی دیگران نیستند. البته در مورد ساز و کارهای آن باید بحث کرد. خوشبختانه دکتر روحانی گفتند که من مجری قانون اساسی هستم؛ باید روی این اصل ایستاد و در چارچوب سیاست‌های کلی باید عمل کرد”.

رییس بنیاد باران با اشاره تلویحی به دوران ریاست‌جمهوری خود، ادامه داده: “نهادهایی هستند که نمی‌خواهند به کسی پاسخگو باشند؛ آنها باید در مقابل رییس جمهوری پاسخگو باشند. همه باید دست به دست هم دهیم، الان که افقی به روی آینده باز شده مشکلات جبران شود”.

وی همچنین به مساله حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد نیز اشاره کرده: “منشاء این رفتارها، تنگ نظری‌ها و گفت‌وگو نکردن و سلطه فضای امنیتی است. اگر این مشکل نبود حصر و حبس‌ها هم نبود. لذا می‌خواهیم فضای امنیتی نادرست از بین برود تا همه بتوانند حرف‌شان را بزنند. باید حق سخن گفتن مخالف و اینکه میزان رای ملت است به رسمیت شناخته شود. سند چشم انداز بیست ساله افتخار ماست که متاسفانه نه تنها در جهت آن گام برنداشته ایم، بلکه کنار گذاشته شده است و آقای روحانی باید تلاش کند این قطار را روی ریل خودش برگرداند و جبران هشت سال را کند و سرعت بیشتری هم بدهد؛ زیرا رقبای ما در منطقه با سرعت در حال حرکت هستند”.

در روزهای گذشته بحث عدم انتشار تبریک رسمی خاتمی به روحانی مورد توجه برخی رسانه‌ها قرار گرفته است. خاتمی تاکنون هیچ‌گونه نامه‌ی رسمی برای تبریک پیروزی روحانی در انتخابات ننوشته است، با وجوداین‌که از حامیان وی در انتخابات ریاست‌جمهوری بود.

با این وجود برخی رسانه‌ها نوشته‌اند که “پس از پیروزی دکتر حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری اخیر، سید محمد خاتمی یکی از اولین افرادی بوده که به صورت تلفنی به روحانی تبریک گفته است. خاتمی در این تماس برای روحانی آرزوی موفقیت کرده است. روحانی نیز در این تماس نسبتاً طولانی، از رییس جمهور سابق کشورمان تشکر کرده است”.

روز گذشته همچنین اخباری از دیدار حسن روحانی با سیدمحمد خاتمی منتشر شد که هنوز هیچ منبع مستقلی صحت آن را تایید نکرده است.

هم‌زمان اما روزنامه کیهان، که مدیرمسوول آن توسط رهبر جمهوری‌اسلامی تعیین می‌شود، نسبت به این سخنان خاتمی واکنش نشان داده است. این روزنامه از خاتمی با عنوان “یکی از سران فتنه” یاد کرده و مواضع وی را “تلاش برای مصادره رای مردم” توصیف کرده است. کیهان نوشته است: “آن روز که روی جمهوری اسلامی خط کشیدند و به نفع آمریکا و اسرائیل شعار دادند کجا بودید که شعار اعتدال و انقلاب و اخلاق سر دهید یا دم از «میزان، رای ملت است» بزنید؟! هنوز هم حق‌الناس ۴۰ میلیون نفر به گردن شما سنگینی می‌کند و این جنایت و جرم بزرگ با تظاهر به حمایت از رئیس جمهور جدید که علنا علیه فتنه‌گران موضع گرفته، از گردن شما ساقط نمی‌شود”.

کیهان روز گذشته نیز در مطلبی با اشاره به سابقه حسن روحانی، نوشته بود که “افراطیون مدعی اصلاحات به دلایل برخی سوابق در گذشته، روی خوشی به او نشان نمی‌دادند”. این روزنامه با اشاره به برخی موضع‌گیری‌های روحانی پس از اعتراض‌های ۱۸ تیر ۷۸ و همچنین تظاهرات ۲۵ بهمن سال ۸۹، درباره رابطه حسن روحانی و اصلاح‌طلبان نوشت: “ به اعتبار همین سوابق بود اصلاح‌طلبان تا هفته آخر قبل از انتخابات ۹۲ با نامزدی روحانی مخالف بودند و تاکید می‌کردند او مطلقا اصلاح‌طلب نیست. این تعبیر را بسیاری از زعمای حزب مشارکت و مجمع روحانیون و حتی کسانی مانند عارف مکررا تکرار کردند که روحانی را اصلاح‌طلب نمی‌دانند. عارف ۱۵ اردیبهشت تأکید کرده بود روحانی اصولگراست و نمی‌تواند محل اجماع اصلاح‌طلبان باشد”.

هم‌زمان محسن غرویان٬ از شاگردان سابق مصباح‌یزدی، پیروزی روحانی در انتخابات را “بازی برد – برد برای نظام” دانسته و گفته است: “خوشبختانه… برخلاف انتخابات چهار سال قبل، که هم موجب نارضایتی مردم شد و هم نارضایتی نظام را در پی داشت، این انتخابات به رضایت توامان نظام و مردم منجر شد”. وی ادامه داده: “پیام این انتخابات، ترجیح اسلام رحمانی به اسلام غیررحمانی از سوی مردم بود…حسن روحانی برای مردم ما، یادآور وجه رحمانی دین بود”.

عوض حیدرپور٬ نماینده مجلس، نیز درباره روحانی چنین گفته است: “با توجه به اینکه ایشان نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی هستند مردم کسی را انتخاب کردند که روابط مستحکمی میان وی و رهبری انقلاب وجود دارد”.