رای به نظام بود؛ موسوی و کروبی مجرم اند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در مصاحبه با روز:

در حالیکه تقاضاها برای رفع حصر از رهبران جنبش سبز پس از اعلام نتیجه انتخابات روز جمعه، از سوی مردم و فعالان سیاسی اصلاح طلب فزونی یافته، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید که میرحسین موسوی و مهدی کروبی مجرم هستند و مطالبه هیچ یک از کسانی که حسن روحانی رای داده اند رفع حصر از آنها نبوده است.

مردم در میتینگ های انتخاباتی آقای روحانی و همچنین جشن پیروزی پس از انتخاب او به عنوان رئیس جمهور، با سر دادن شعارهایی خواستار رفع حصر از رهبران جنبش سبز و آزادی زندانیان سیاسی شده اند.

منصور حقیقت پور در حالی از “مجرم” بودن رهبران جنبش سبز سخن میگوید که تاکنون هیچ دادگاهی برای رسیدگی به اتهاماتی که او و دیگر مسئولین حکومتی به آنها وارد میکنند تشکیل نشده است.

او همچنین معتقد است که از بین کاندیداهایی که دکتر، مهندس و سردار بودند “مردم به یک روحانی رای دادند و این نشان دهنده اقبال جامعه و مردم به جامعه روحانیت است”.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس میگوید: مردمی که آمدند خیابان ها و رای دادند برای رفع حصر آقای کروبی و آقای موسوی رای ندادند، مردم به نظام شان رای دادند.

مصاحبه “روز” با منصور حقیقت پور، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پی می آید.

 

آقای حقیقت پور با پیروزی آقای روحانی در انتخابات و فضایی که پس از آن شکل گرفت برخی به نوعی از آن به فضای آشتی ملی تعبیر کردند؛ مردم شادند و…..

مردم شادند ولی فضای ما همیشه فضای ملی بوده! فکر نکنید که این مملکت نیازمند به یک فضای ملی، دولت ملی یا دولت تفاهم ملی و این چیزها بوده. خیر. مملکت ما همیشه متکی به قدرت مردم بوده و مردم ما حتی در زمانی که از عملکرد دولت خودشان هم ناراضی هستند حماسه تولید میکنند. این تصوری که شما از دولت ملی و وحدت ملی و این چیزها دارید مال افرادی است که شاید کیلومترها از این مملکت دورند و فضای موجود در مملکت ما را درک نمیکنند.

 

من نگفتم دولت ملی یا وحدت ملی بلکه….

مردم اگربه من مسئولی انتقاد داشته باشند به حساب من می نویسند نه حساب جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی. شما در ۲۲ بهمن دیدید مردم چگونه آمدند؟ از گرانی ناراحت بودند، از سایر موارد ناراحت بودند اما از نظام شان که ناراضی نبودند. متاسفانه امریکایی ها هم همین طور فکر می کنند، من یک جایی هم مصاحبه کردم گفتم امریکایی ها بزرگ هستند ولی عقل شان بزرگ نیست یعنی فهم مناسب ندارند. عراق را نفهمیدند، همه زحمت ها را کشیدند، خرج کردند اما برنده اش ما بودیم. افغانستان را نفهمیدند، نشناختند، باز هم خرج کردند اما برنده ما بودیم. سوریه را نفهمیدند، نشناختند، این همه خرج کردند، برنده اش ما هستیم. فلسطین را نشاختند و نفهمیدند، رفتند و برنده اینها هم ما بودیم. ایران را هم نمی شناسند، لذا خرج بیخود میکنند، زحمت بیخود می برند، در نهایت هم پیروز نظام جمهوری اسلامی و ما هستیم.

 

آقای حقیقت پور این موضوع بحث من نیست! سئوالی که پرسیدم این بود که با فضایی که بعد از انتخاب آقای روحانی توسط مردم، به وجود آمده بحث رفع حصر از آقای موسوی و خانم رهنورد و آقای کروبی و آزادی زندانیان سیاسی مطرح شده است. شورای مشورتی اصلاح طلبان هم در بیانیه ای از آقای خامنه ای خواسته اند به آقای روحانی در این زمینه کمک کند و….

من خیلی معذرت میخواهم ولی فکر می کنین آزاد کردن زندانیان سیاسی هم جزو وظایف ریاست جمهوری و قوانین بالادستی ما هست یا نیست؟

 

اشاره شما به تفکیک قوا درست است اما مردمی هم که به آقای روحانی رای دادند چنین مطالبه ای دارند و در جشن پیروزی شان در خیابان هم شما حتما شنیده اید چه شعارهایی میدادند. حالا سئوال این است که آیا نظام در این راستا و برای تحقق بخشیدن به آنچه که آشتی ملی می گویندحرکت خواهد کرد؟ آیا مجلس همراهی خواهد کرد؟

چرا آقای موسوی و آقای کروبی حصر بودند. تخلفی انجام دادند یا انجام ندادند؟

 

هیچ دادگاهی تشکیل نشده که بتواند در این زمینه قضاوت کند و حکم دهد که تخلفی کرده اند. نه؟

چرا. دادگاه مردم تشکیل شده. مردم هم اینها را به عنوان انسان هایی که تخلف کردند محکوم کرده اند. همین نظامی که در سال ۸۸ انتخابات برگزار کرد، در سال ۹۲ هم انتخابات برگزار کرده. در سال ۸۸ فاصله آرا بیش از ۸ تا-۹ میلیون رای بود، اما روز جمعه ۲۴ خرداد ماه آقای دکتر روحانی با ۳۰۰ هزار تفاوت رای برنده شدند. یعنی شما ظرافت رفتار نظام و دقت نظام را تا اینجا بدانید که حتی حاضر نیست اقدامی انجام دهد که اگر قرار بود تقلب کند در این ۳۰۰ هزار رای که بهتر می توانست بکند تا بکشد به دور دوم و در دور دوم کار دیگری بکند. این نظام بر این پایه با این دقت و با این شفافیت آمد و رئیس جمهور را در دور اول پیروز اعلام کرد. بعد این نظام می تواند بیاید و تقلب سال ۸۸ را بکند؟ این بحث ها اولا ادعاها و مسائل کذبی است که پاره ای افراد القا میکنند، خصوصا افراد خارج نشین. مردمی که امروز آمدند خیابان ها و رای دادند، برای رفع حصر آقای کروبی و آقای موسوی رای ندادند، به نظام شان رای دادند. مردم در بین ۶ کاندیدا به یک شخصیت روحانی رای دادند. پزشک در اینها بوده، مهندس بوده، سردار بوده ولی مردم به یک روحانی رای دادند و این نشان دهنده اقبال جامعه و مردم به جامعه روحانیت است. شما اینها را بپذیرید از من. می پذیرید یا نمی پذیرید؟

 

من قرار نیست چیزی را بپذیرم آقای حقیقت پور. به عنوان یک روزنامه نگار با شما مصاحبه و صحبت های شما را منتشر میکنم؛ مردم قضاوت میکنند.

‍شما به عنوان یک روزنامه نگار نمی توانید توقع جدیدی را در مردم تولید و ایجاد کنید. نظام ما باید برپایه قانون مدیریت شود. بر پایه قانون رئیس جمهور مسئول آزادی زندانیان سیاسی نیست، حتی رئیس قوه قضائیه هم نمی تواند. رئیس قوه قضائیه می تواند درخواست کند. تنها کسی که می تواند زندانیان سیاسی را آزاد کند ولی فقیه است. نباید توقع جدید ایجاد کنید.

 

این توقع را ما ایجاد نمیکنیم. شما در خیابان ها صدای مردمی که چنین مطالبه ای دارند را نشنیده اید؟

شما دیروز مصاحبه آقای دکتر روحانی را شنیدید؟ ایشان مصاحبه بسیار فنی و کارشناسی کرد و این نشان میدهد که ایشان با وظایف و اختیارات ریاست جمهوری کاملا آشنا است و میداند چه باید بکند و دقیقا عین همان را پاسخ داد، لذا شما که نمی توانید انتظار جدیدی را به جامعه ما تحمیل کنید.

 

آقای حقیقت پور ما توقع جدیدی به جامعه القا نمیکنیم اتفاقا از چیزی حرف میزنیم که جامعه و مردم به ما منتقل کرده اند.

چرا دیگر؛ شما میگویید فضای وحدت ملی است و موسوی و کروبی باید رفع حصر شوند. آقای کروبی و آقای موسوی اگر جرمی انجام داده اند باید مثل سایر مردم مطابق موازین قانونی با آنها برخورد شود. اینها به نظام ما تهمت زدند، اینها بحث تقلب در انتخابات را مطرح کردند، اینها مملکت ما را به اغتشاش کشاندند، اینها به دشمنان نظام در خارج از کشور خوراک دادند، لذا مجرم هستند. البته وظیفه من نیست تعیین کنم حد اینها چیست، هر کسی باید براساس وظیفه خود صحبت کند اما قدر مسلم این است که این افراد به دلیل اینکه هنجار شکنی و قانون شکنی کردند باید در مقابل قانون پاسخگو باشند و مقامات قضایی هم حتما به وظیفه قانونی خود عمل میکنند.

 

شما صحبت از قانون میکنید. مسائلی که شما برشمردید جرم نیست اتهام است. یعنی شما اتهام میزنید ولی این اتهامات در هیچ دادگاهی مورد رسیدگی قرار نگرفته. سئوال این است که براساس کدام اصل قانونی در حصر هستند؟ چرا دادگاهی تشکیل نمی شود تا به صورت علنی به همین اتهاماتی که برشمردید رسیدگی کند؟

حتما در نوبت هستند، حتما ملاحظاتی دارند می کنند و این حق دستگاه قضایی است که بالاخره به عنوان مدعی العموم بتواند این بحث را پی گیری و مشخص کند.

 

شما گفتید براساس موازین قانونی آقای موسوی و آقای کروبی هم باید پاسخگو باشند. بحث این است که براساس قانون باید دادگاه تعیین کند جرمی روی داده یا نه و….

خب چرا شما میگویید باید کف خیابان تعیین کند؟ شما می گویید مردم شعار دادند شعار ۱۰ نفر دربین ۷۰ میلیون نفر که آمدند و گفتند فلانی باید فلان شود می شود قانون؟

 

آقای حقیقت پور ۱۰ نفر نه بلکه در خیابان های تهران و سایر شهرها هزاران نفر این خواسته را فریاد زدند به عنوان یکی از مطالبات شان و….

ببخشید شما چند هزار کیلومتر از این پایتخت دور هستید؟ دقت بکنید به مطالبات مردم. من در روز انتخابات به بیش از ۱۰۰ صندوق سر زدم و با مردم هم صحبت کردم. از عامه مردم تشکر کردم، می دیدم به کاندیدای من رای نمیدهند و آزاد هستند. هیچ کدام از کسانی که در استان من رای می دادند مطالبه شان آزادی مجرمین سیاسی و متهمین سیاسی نبود. من در این مملکت دارم زندگی میکنم شما نشستید دهها هزار کیلومتر آن طرف و می گویید مطالبات مردم؟

 

این حداقل یکی از مطالبات بخشی از مردم است یا نه؟ این را قبول دارید یا نه؟

نه. تازه باشد؛ شاید مطالبه اقلیتی از مردم باشد ما می گوییم در این مملکت باید قانون اجرا شود جرم کرده اند جرم سیاسی. باید دادگاهی شوند. اگر هم قرار است مورد عفو قرار بگیرند این هم سیر قانونی دارد باید اولا درخواست بکنند، توبه بکنند، به این مملکت تهمت زدند، دروغ گفتند، افترا زدند، به هنجارهای اجتماعی لطمه زدند، در روز شهادت حضرت سیدالشهدا، به حضرت سیدالشهدا توهین کردند شما نمی خواهید برای هنجارهای عمومی ارزش قائل شوید.

 

اتفاقا بحث این است که شما می گویید براساس موازین قانونی و من می پرسم براساس کدام موازین قانونی در حصر هستند؟ کدام دادگاه ؟ براساس حکم کدام دادگاه در حصر هستند؟

همان کسی که اختیار تعزیر را دارد، اختیار اجرای قانون را دارد، هر موقع مصلحت بداند انجام میدهد. الان مصلحت بداند انجام میدهد، یک مدت دیگر مصلحت بداند آن موقع انجام میدهد. آنها مجری قانون هستند.

 

یعنی براساس سلیقه شخصی؟ مصلحت کی و چی؟ قانون نمی گوید براساس مصلحت، افراد تصمیم بگیرند بلکه کاملا صریح میگوید که….

نه سلیقه شخصی نیست حتما پشتوانه قانونی دارد. حتما پشتوانه حقوقی و قضایی دارد.

 

آقای حقیقت پور کدام پشتوانه قانونی؟ این حرف هایی که شما میزنید طی سالهای گذشته بارها از سوی افراد مختلف در درون حکومت زده شده. سئوال این است که چرا حکومت حاضر به برگزاری دادگاهی علنی نیست؟ از چه می ترسد؟

به نظر من می رسد که شما از فاصله دور برای مردم ایران تعیین مطالبه و توقع نکنید. مردم خودشان هوشیار و عاقل هستند. من الان دارم از خیابان می آیم. مردم از دو جهت خوشحال اند؛ هم به خاطر پیروزی در انتخابات و هم به خاطر پیروزی که در ورزش داشتیم. من الان از خیابان های تهران می آیم و با مردم هم در ارتباط هستم.

 

در خیابان ها شعارهای مردم را هم شنیدید؟

مردم خوشحال اند، شادی میکنند. شما سعی نکنید توقعی جدید القا کنید.

 

آقای حقیقت پور من خوشحال ام که شما هم شعارهای مردم در خیابان را شنیده اید و این بحث را می بندم. شما گفتید روز انتخابات به حدود ۱۰۰ صندوق سر زدید و دیدید که مردم به کاندیدای شما رای نمیدهند. سئوال من این است که چرا مردم به اصولگرایان رای ندادند و به آقای روحانی که کاندیدای اصلاح طلبان بود رای دادند؟

این را شما دروغ می گویید آقای روحانی اصلاح طلب نیست.

 

من نگفتم اصلاح طلب است گفتم کاندیدای اصلاح طلبان.

باشد. اصلاح طلبان بعضا ممکن است مقلد مقام معظم رهبری هم باشند. آقای روحانی نماینده ولی فقیه در شورای تشخیص مصلحت، نماینده ولی فقیه در شورای عالی امنیت ملی و عضو جامعه روحانیت مبارز تهران است. شما چطور می گویید اصلاح طلب است؟

 

من نگفتم اصلاح طلب است آقای حقیقت پور. بعد از ردصلاحیت آقای هاشمی، اصلاح طلبان آقای روحانی را به عنوان کاندیدای خود معرفی کردند و مردم هم به ایشان رای دادند.

اشکالی ندارد، اصلاح طلبان در مجلس هم به آقای لاریجانی رای دادند. باید بگوییم آقای لاریجانی، اصلاح طلب است؟ اصلاح طلبان الان بگویند شب است ما بگوییم روز است؟ یکسری واقعیت ها را ببینید. آیا آقای دکتر حسن روحانی دارای لوگوی اصلاح طلبی است؟ آقای هاشمی رفسنجانی، اصلاح طلب است؟

 

نه من نگفتم آقای هاشمی اصلاح طلب است گفتم کاندیدای اصلاح طلبان بود.

عیب ندارد، نگاه کنید در انتخابات مجلس ما هفت هشت نفر اصلاح طلب در مجلس داریم. همه به آقای لاریجانی رای دادند. می توانیم بگوییم آقای لاریجانی اصلاح طلب است؟ نمی توانید بگویید.

 

من چنین حرفی نزدم آقای حقیقت پور. اجازه بدهید سئوال ام را اینطور مطرح کنم: چرا مردم به کاندیداهای اصولگرا که جریان اصولگرا هم رسما از آنها حمایت کرده بود رای ندادند؟

خب اصولگراها نتوانستد با هم تفاهم کنند، اگر با هم تفاهم میکردند رای شان معادل همین رای در می آمد.

ولی رای کاندیداهای اصولگرا روی هم رفته باز هم کمتر از آرای آقای روحانی بود.

نه دیگر؛ چندان تغییر نمیکرد اگر روی عنصر تمرکز میکردند حالا قواعد و قوانینی است مثل قاعده گلوله برفی است که از بالای کوه قل می دهید بیاید پایین، به دامنه که میرسد سرعت و شتاب اش بیشتر می شود. ضمن اینکه ما اصولگرا را در قالب یک طیف می بینیم، در قالب یک سری تعاریف می بینیم. ما که پرچم اصولگرایی را دست یک آدم ندادیم که بگوییم این آدم شکست خورد. یک طیف و جریان است در حرکتی سیاسی. اصولگرایی که حزب نیست.

 

آقای حقیقت پور مردم به کاندیداهای اصولگرا رای ندادند برخلاف سال ۸۴. این دوره مردم به برنامه های کاندیداهای اصولگراها رای ندادند.

 به اصلاح طلبان هم رای ندادند، چون آقای حسن روحانی، اصلاح طلب نیست.

 

ولی کاندیدای اصلاح طلبان بود و مردم به او رای دادند.

 آقای حسن روحانی یک شخصیت معتدل است در بحث ها و صحبت هایش هم گفته. مردم هم پسندیدند برای ما هم محترم است احترام هم میگذاریم. در مجلس هم رئیس ما رفت با ایشان ملاقات کرد.

 

شما چرا به این شخصیت معتدل رای ندادید؟

من چرا رای ندادم؟ من چون با شخصیت دیگری بیشتر مانوس و آشنا بودم و به او رای دادم. اصلا شما میدانید من به چه کسی رای دادم؟

 

نه اتفاقا میخواستم همین را سئوال کنم.

من به شخصیت دیگری رای دادم، چون می شناختم، با او هم رزم بودم خصوصیات و اطرافیان اش را می شناختم به او رای دادم.

 

نمایندگان مجلس یک بار لیستی ۱۵۰ تایی در حمایت از آقای ولایتی و یکبار لیستی ۱۶۰ تایی در حمایت از آقای قالیباف امضا کردند. لیست های دیگری هم بود اما در مجلس هیچ لیستی در حمایت از آقای روحانی امضا نشد و او طرفداری نداشت اما خود شما میگویید به ۱۰۰ صندوق سر زدید مردم به او رای می دادند. چرا اینقدر تفاوت است بین نظر نمایندگان مجلس که عنوان نمایندگی مردم در مجلس را دارند با نظری که مردم دارند؟

به نظر من یک فضایی ایجاد شد خصوصا این یک هفته آخر. آن صف بندی های ۱۵۰ و ۱۴۰ امضایی مال قبل است این فضایی که ایجاد شد مال یک هفته و سه چهار روز آخر است. شما اینجا نخواهید بین نمایندگان و مردم مرز ایجاد کنید. در آن مقطع که نمایندگان روی افراد دیگری صحبت و امضا میکردند شاید آقای هاشمی اگر می بود آقای روحانی به نفع آقای هاشمی کنار می رفت. قطعا کنار می رفت. کی پیش بینی می کرد آقای عارف عقب نشینی بکند؟ هیچ کسی پیش بینی نمیکرد. این صف بندی یک هفته آخر با صف بندی دو سه ماه قبل خیلی فرق دارد. شما اینجاها را هم بیبنید، چون شما خارج از کشور نشسته اید. مسائل ما را درست نمی بینید. همین مجلسی که از آقای روحانی حمایت نکرد دیروز ۲۲۰ نماینده نامه داده و از اقای روحانی تشکر کرده، تبریک گفته، رئیس این مجلس به عنوان اولین فرد بلند شده رفته نشسته کار آقای روحانی. ما کارگروه هایی در مجلس درست میکنیم که به همراه کارگروه هایی که رئیس جمهور منتخب تعیین میکند بتوانیم برای نظام برنامه ریزی کشور، نظام مدیریتی کشور، کار مشترکی بتوانیم ارائه دهیم.

 

از تغییر صف بندی ها گفتید و اینکه اگر آقای هاشمی بود آقای روحانی به نفع او کنار می رفت، یا اینکه کسی پیش بینی نمیکرد آقای عارف کنار بکشد. همین نشان دهنده این است که آقای روحانی چون به عنوان کاندیدای اصلاح طلبان معرفی شد توانست رای مردم را کسب کند.

نه یک سلسله عوامل باعث شد. یک عدم اجماع اصولگرایان بود. دوم رفتار شخص آقای احمدی نژاد و دولت او بود. سوم برخی از مناظرات خصوصا مناظره سوم و اشتباهاتی که یکسری از کاندیداها در مناظره و در احتجاج به آقای روحانی داشتند. اینها دست به دست هم دادند و نتیجه این شد که مردم تشخیص دادند که آقای روحانی در این مقطع می تواند مشکلات آنها را حل کند. جالب این است که امروز در جشن پیروزی آقای روحانی همه شریک هستند. حتی آنهایی که رای ندادند. بالاخره ما به رای مردم احترام میگذاریم. خوشحال هستیم و می گوییم به شما رای ندادیم ولی اینقدر مروت و جوانمردی داریم که دستت را سفت می گیریم. ما درمجلس کسی را داریم که رای نداده. من خودم به آقای روحانی رای ندادم ولی هر اقدامی از دستم برای موفقیت کابینه ایشان بر بیاید انجام میدهم. ما میخواهیم که با حفظ سلایق و برخی از مرزبندی ها خطوط قرمز نظام مان را همیشه حفظ کنیم. از خطوط قرمزمان عبور نمیکنیم. تا وقتی رئیس جمهور منتخب در چارچوب قانون و در چارچوب مردم و رهبری قدم بردارد دست اش را می بوسیم. این را هیچ کجای دنیا پیدا نخواهید کرد، این را ما در جمهوری اسلامی ایران تولید کردیم.

 

پیش بینی شما از انتخابات این نبود که آقای روحانی برنده باشد درست است؟

بله پیش بینی من چیز دیگری بود منهای ۴ روز آخر که موج وسیعی ایجاد شد؛آقایان یکسری اشتباهات در مناظره ها کردند، عدم تفاهم شان بود برای اینکه اصولگراها با هم نتوانستند اجماع کنند و اینها بود. قابلیت آقای روحانی هم در احتجاج می توانست یک شاخص باشد. ایشان در مناظره خوب بحث میکرد. قوی بحث میکرد، لذا مردم پسندیدند و ما هم احترام میگذاریم به پسند مردم مان.

 

آقای حقیقت پور شما به عدم اجماع اصولگرایان اشاره کردید. اجماع اصلاح طلبان روی آقای روحانی هم مهم ترین تاثیر را در رای ایشان داشت.

نه نگاه کنید اصلاح طلبان اگر قرار بود اجماع کنند روی آقای عارف که اصلاح طلب بود اجماع میکردند. آقای روحانی اصلاح طلب نیست عضو جامعه روحانیت مبارز تهران است.

 

ولی اصلاح طلبان روی او اجماع کردند و کناره گیری آقای عارف هم در همین راستا بود.

آقای روحانی اصلاح طلب نیست، نماینده ولی فقیه است.

 

من نگفتم آقای روحانی اصلاح طلب است اما شما میخواهید بگویید که او نماینده ولی فقیه است و مردم به نماینده ولی فقیه رای دادند؟ یعنی چون نماینده ولی فقیه است مردم به او رای دادند؟

نه به خاطر این بود که ایشان آن قابلیت ها را از خود نشان دادند ولی اینطور نیست که بگوییم چون اصلاح طلبان آمدند پشت سر ایشان رای آوردند. اصلاح طلبان اگر می توانستند سال ۸۸ موفق میشدند. ایشان هم دیروز در مصاحبه شان خود را اصلاح طلب معرفی نکردند. گفته اند من مستقل هستم.

 

آقای حقیقت پور بحث انتخابات ۸۸ که بحثی مفصل است اما من سئوال آخرم درباره آقای احمدی نژاد است. آقای احمدی نژاد چی؟ او کاندیدای اصولگرایان بود، با حمایت اصولگرایان هم سال ۸۴ سرکار آمد. الان چی؟ سرنوشت او چه خواهد شد؟ بخصوص این بحث شکایت و احضار به دادگاه هم که مطرح است.

بحث شکایت را بهتر است درست بخوانید. قوانینی است که ایشان باید اجرا میکرد و نکرد لذا باعث شد از قوه قضائیه خواسته شود این قوانین اجرا شود. بحث شخص ایشان نبوده. آقای احمدی نژاد هم استاد دانشگاه است قطعا در مملکت خودش خواهد ایستاد، تجارب خودش را به آقای دکتر روحانی منتقل خواهد کرد ضمن اینکه به عنوان یک ظرفیت در دانشگاههای کشور می ایستد و کار میکند. حتما مردم هم به خاطر زحماتی که کشیده به ایشان احترام خواهند گذاشت.

 

یعنی می گویید به دانشگاه برمیگردد؟

طبیعی است که استاد دانشگاه و مستخدم دانشگاه هستند و برگردند آنجا. من که ارتباطی با ایشان ندارم که بدانم برنامه شان چیست. ولی بالاخره ایشان انسان تحصیلکرده ای است و برمیگردد دانشگاه.