تعداد اعتصابیون به شش نفر رسید

نویسنده

etesabkonandeh.jpg

نادر کرمی

در حالی که پویان محمودیان یکی از چهار مدیر مسئول نشریات دانشجویی جعل شده در دانشگاه امیرکبیر پس از تحمل ۷۴ روز حبس در بند ۲۰۹ زندان اوین روز گذشته با قرار وثیقه آزاد شده است، سایت خبری دانشجویان دانشگاه امیرکبیر از وخامت وضعیت سلامتی سه دانشجوی دربند مانده این دانشگاه در پی اقدام به اعتصاب غذا است.

در گزارشی که در این سایت خبری آمده است عنوان شده که با توجه به عدم صدور وثیقه از سوی قاضی حداد برای احمد قصابان، مجید توکلی و احسان منصوری و افزایش فشارها بر علیه این افراد برای اخذ اعتراف آنان بر ادامه اعتصاب غذای خود پافشاری می کنند.

این گزارش می افزاید که اینک ۱۰ روز از آغاز اعتصاب غذای این سه دانشجو در بند ۲۰۹ اوین می گذرد و این در حالی ست که با پیوستن دکتر کیوان انصاری، ابوالفضل جهاندار و سعید درخشندی به اعتصاب غذای این ۳ تن، تعداد فعالان دانشجویی – سیاسی زندانی که در اعتصاب غذا به سر می برند به ۶ نفر رسیده است.

با وجود انتشار این گزارش‌ها هنوز مقامات قضایی و مسئولان زندان اوین نسبت به صحت و سقم این اخبار موضع گیری نکرده و همین نکته بر نگرانی‌ خانواده و دوستان این شش زندانی افزوده است.

ادامه پی گیری و رایزنی برای آزادی بازداشت شدگان 18 تیر

بیش از دو هفته از بازداشت گسترده جمعی از دانشجویان و دانش آموختگان فعال در انجمن‌های اسلامی و سازمان دانش آموختگان ایران در سالروز 18 تیر می گذرد و امیدواری برای آزادی آنها در روزهای ابتدایی اینک به بیم و نگرانی در مورد وضعیت نگهداری این جمع در زندان های انفرادی و چند نفره اوین بدل شده است.

آخرین اخبار در مورد این بازداشت شدگان حاکی است که روز گذشته علی نیکو نسبتی مسئول روابط عمومی دفتر تحکیم وحدت و عضو شورای مرکزی این تشکل دانشجویی برای اولین بار با خانواده خود تماس گرفته و طی گفتگوی کوتاهی از سلامتی خود خبر داده است.

با این حال پی گیری‌ها و رایزنی‌های اعضای باقیمانده دفتر تحکیم وحدت و سازمان دانش آموختگان ایران در مورد بازداشت شدگان همچنان ادامه دارد. این دانشجویان و دانش آموختگان و خانواده‌های آنان که امید چندانی به اجرای عدالت در دستگاه قضایی نسبت به دوستانشان ندارند، طی رایزنی با بزرگان اصلاح طلبان نگرانیهای خود را در مورد عدم رعایت حقوق بازداشت شدگان اعلام کرده و از آنها می خواهند تا حد امکان برای آزادی دوستانشان تلاش کنند.

بر همین اساس در دیدار اعضای شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت، با دکتر محمد ملکی وی خطاب به ایشان گفت: در حال حاضر شما باید اتحادتان را حفظ کنید و در مسایل مربوط به دانشگاه با هم هماهنگ باشید و توطئه اعتراف گیری از دوستانتان را خنثی کنید و به یاد داشته باشید که این برخوردها نشانه ضعف حکومت است، یک حکومت مقتدر به افکار مختلف اجازه پیدایش و نشر می دهد. در زمان مصدق، اکثر نمایندگان مجلس با وی مخالف بودند و بحث های زیادی در مخالفت با وی در مجلس در می گرفت، اولین اقدام مصدق، پخش مستقیم جلسات مجلس از رادیو بود تا همه ی نظرات شنیده شود. اگر شما در مقابل حکومت ضعف نشان دهید، آنها احساس قدرت می کنند.مگر شما به غیر از گفتن و نوشتن چه کاری انجام داده اید؟

در همین زمینه خانواده عبدالله مومنی نیز طی دو روز گذشته دیدارهایی را با سید هادی خامنه‌ای و مهدی کروبی، دبیران کل مجمع نیروهای خط امام و حزب اعتماد ملی انجام دادند. در دیدار با سید هادی خامنه ای همسر عبدالله مؤمنی خطاب به وی گفت، مابه تظلم خواهی پیش شما آمده ایم. وی افزود: یک بار شهادت همسر اولم در جنگ تحمیلی موجب شد از وجود سرپرست خانواده محروم شویم. حالا نیز متآسفانه همسرم آقای عبدالله مؤمنی را بدون ارتکاب هیچ جرمی دستگیر و پس از آن به شیوه بسیار نامناسبی در نظام اسلامی بدون رعایت حال خانواده منزلمان را تفتیش کردند.وی همچنین گفت: وقتی آقای مؤمنی را برای تفتیش به خانه آوردند آثار ضرب و شتم را بربدن او دیدم.

به گزارش ادوارنیوز، رقیه مؤمنی دختر برادر شهید عبدالله مومنی نیز به حجت الاسلام خامنه ای گفت وقتی دوستان دانشجویم می گویند ثمره شهادت پدران شما چه بود چه جوابی دارم به آنها بدهم.

سید هادی خامنه ای نیز در این دیدار ضمن ابراز همدردی گفته است: راه اعتلای کشور و آزادی و دموکراسی هزینه می خواهد. صبر و تحمل پیشه کنید من نیز از هیچ کوششی برای آزادی آقای مؤمنی دریغ نمی کنم. اوایل دهه 60 هم که بنده از طرف امام برای بررسی وضعیت زندانها مأموریت داشتم نیز چنین نارسائی هایی وجود داشت و خود حضرت امام نیز به آن نارسائی ها اعتراض داشتند.

وی درادامه ضمن انتقاد به پلمپ دفتر سازمان ادوارتحکیم و نحوة دستگیری دانشجویان و اعضای سازمان گفت اکنون بعداز گذشت 3 دهه از انقلاب اینگونه برخوردهای غیرقانونی آن هم با یک سازمان دارای مجوز به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

کروبی نیز در دیدار خود با خانواده عبدالله مومنی با ابراز تاسف نسبت به وضعیت پیش آمده برای سخنگوی سازمان دانش آموختگان ایران قول داده که پی گیری‌ها و تلاش‌های لازم را در جهت آزادی هر چه سریعتر عبدالله مومنی انجام دهد.