دانشجویان سرگردان بین دادگاه ـ زندان

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» فعالیت در دانشگاه "لاشی بازی" است

در حالی که یک سایت اصول‌گرا فعالیت در دانشگاه را “لاشی‌بازی” نامیده، فعالین دانشجویی همچنان در فاصله دادگاه ـ زندان روزگار می گذرانند و از کوهیار گودرزی هم هیچ خبری در دست نیست.

 

علی‌اکبر محمدزاده و بلاتکلیفی در زندان

علی اکبر محمدزاده، فعال دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف، یک روز پس از تجمع دانشجویان این دانشگاه در 25 بهمن 89، بازداشت شد.

یکی از همکلاسان وی در انجمن دانشگاه شریف درباره وضعیت وی به “روز” می‌گوید: “علی‌اکبر 27 بهمن به  بند 240 اوین منتقل شد و 54 روز در سلول انفرادی بود تا اینکه 22 فروردین به سلولی 4 نفره و در نهایت در 5 اردیبهشت ماه 89 به بند 350 اوین منتقل شد. اوطی مدت انفرادی تنها 3 بار تماس تلفنی داشته و در اواخر مدت انفرادی هم هیچ گونه بازجویی نداشته است. بازجویی‌های او همراه با توهین و الفاظ رکیک و ضرب و شتم بوده است. پس از آمدن به سلول 4 نفره برای اولین بار در تاریخ 1 اردبیهشت با خانواده ملاقات داشته و بدلیل قطع بودن تلفن های بند امنیتی 350 تنها ارتباط او با خانواده ملاقات های هفتگی است”.

وی همچنین اضافه می‌کند: “با اینکه مدت‌هاست دوران بازجویی علی‌اکبر تمام شده، اما  اعلام کرده‌اند به دلیل عدم همکاری او با بازجوها، حق استفاده از مرخصی را نخواهد داشت”.

عده‌ای از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف تاکنون در دو نامه سرگشاده خطاب به مقامات قضایی درباره وضعیت محمدزاده ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی او شده‌اند؛ درخواستی که تاکنون بی‌جواب مانده است.

این عضو انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شریف همچنین می‌گوید: “اتهامات تبلیغ علیه نظام، تجمع و تبانی علیه نظام و اخلال در نظام عمومی به او تفهیم شده که او این اتهامات را رد کرده است. پس از تفهیم اتهام قرار کفالت صادر می شود ولی اجازه داده نمی شود این امر به اطلاع خانواده برسد؛ گرچه حتی در صورت اطلاع هم بدلیل اینکه امکان ورود به دادسرای اوین وجود ندارد، امکان آزادی میسر نبود. در نهایت در کیفرخواست صادره تبلیغ علیه نظام، تجمع و تبانی علیه نظام وجود دارد. شایان ذکر است بین دادرس و بازپرس بر سر کیفرخواست اختلاف پیش آمده و یکی هر دو اتهام را وارد دانسته و دیگری تنها تجمع و تبانی علیه نظام را وارد دانسته که در انتها در دادگاه حل اختلاف به ریاست قاضی مقیسه، هر دو اتهام در کیفرخواست تایید  و حکم  6 ساله برای او صادر شده است. ولی پس از آن، اتهام اخلال در نظم عمومی نیز به  پرونده ی او اضافه و در نهایت با کیفرخواست 7 ساله به شعبه ی 15 به ریاست قاضی صلواتی فرستاده شده”.

او همچنین می‌گوید: “دادگاه علی اکبر به ریاست قاضی صلواتی در شعبه 15 دادگاه انقلاب در 3 مرداد برگزار شد که 3 ساعت به طول انجامید و علی اکبر تمامی اتهامات وارده را رد کرد و نادرست دانست. یکی از دو وکیل علی اکبر حق مطالعه پرونده و حضور در دادگاه را نداشت و دادگاه وی با حضور یک وکیل تشکیل شد. همچنین پس از 20 روز هنوز حکم وی داده نشده است”.

 

ادامه بازداشت غیرقانونی اشکان ذهابیان

با وجود سپری شدن بیش از نیمی از دوران زندان اشکان ذهابیان، دانشجوی محروم از تحصیل، مقامات قضایی و امنیتی مانع آزادی وی می‌شوند.

یک عضو شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت، در این باره به “روز” می‌گوید: “اشکان در اعتراضات پس از انتخابات، یک بار چند روز پس از برگزاری انتخابات و یک بار هم در روز 13 آبان بازداشت شد. او در دادگاه هم به 6 ماه زندان محکوم شد”.

وی ادامه می‌دهد: “پس از فشارهای وزارت اطلاعات، اشکان 12 اردیبهشت سال جاری خودش را به زندان معرفی کرد تا دوران حبس خود را بگذراند، اکنون هم بیشتر از نیمی از دوران حبس او گذشته و براساس قانون باید آزاد شود، اما ماموران امنیتی مانع از آزادی او هستند”.

این عضو ستاد مهدی کروبی در انتخابات، پس از چند ترم محرومیت از تحصیل، زمستان سال 88 از دانشگاه اخراج شد.

 

کوهیار گودرزی کجاست؟

با گذشت بیش از دو هفته از بازداشت کوهیار گودرزی، دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف و عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر، هنوز از مکان نگهداری و نهاد بازداشت کننده وی اطلاعی در دست نیست. آن هم در حالیکه مادر وی نیز در زندان کرمان در بازداشت به سر می برد، هر چند بازجویی‌های وی به اتمام رسیده است.

پیش از این یکی از نزدیکان کوهیار گودرزی به “روز” گفته بود : “نه  نهاد بازداشت کننده مشخص است و نه مکانی که کوهیار پس از بازداشت به آن منتقل شده. از وضعیت سلامتی او هم اطلاعی در دست نیست. در روزهای گذشته بسیاری از دوستان و نزدیکان کوهیار به نهادهای امنیتی احضار شده‌اند. سه تن از دوستان غیرسیاسی وی نیز درمیان احضارشدگان بوده‌اند و از آن‌ها درباره رفتارها و زندگی شخصی کوهیار سئوالاتی پرسیده شده. این مساله نگرانی درباره وضعیت کوهیار را افزایش می‌دهد. یعنی اگر در ابتدا تصور بر این بود که بازداشت خانم مخترع برای جلوگیری از اطلاع‌رسانی درباره وضعیت فرزندش بوده، اکنون به نظر می‌رسد سناریویی علیه فعالان حقوق بشر نوشته شده و قصد بر این است که پروژه اعتراف گیری جدیدی را آغاز کنند”.

وکیل وی نیز در این‌باره گفته بود: “پسرخاله کوهیاربرای پی گیری وضعیت او به دادستانی مراجعه کرده اما گفته اند ما اصلا نمیدانیم کجا و توسط چه کسی بازداشت و اصلا چرا بازداشت شده و الان کجاست. پسرخاله کوهیار سپس به زندان اوین مراجعه کرده آنجا هم گفته اند چنین کسی اینجا نیست و ما خبر نداریم. بعد هم فردی در دادسرای زندان اوین به او گفته بروید اعلام آدم ربایی کنید”.

در چنین شرایطی سایت الف، نزدیک به احمد توکلی در مطلبی به قلم شخصی به نام مجتبی دانش طلب نوشت: دانشگاه در ایران برای عده ای به محلی برای فرار از هنجارهای مسلط جامعه و نوعی لاشی بازی تبدیل شده است.

این مطلب با چنان ادبیاتی نوشته شده که سایت الف بعد از مدتی آن را حذف و بابت درج آن عذرخواهی کرد.