رفراندوم برای کاهش اختیارات رهبر

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» اتهام جدید مشایی در رسانه های اصولگرا

رسانه‌های اصول‌گرا به تازگی، اسفندیار رحیم‌مشایی را متهم کرده‌اند که در پی محدود کردن اختیارات رهبری است؛ وی همچنین متهم شده که قسمت دوم سی‌دی به سوی ظهور را برای منحرف کردن افکار از ویژه‌نامه روزنامه ایران درباره حجاب منتشر کرده است.

جوان‌آن‌لاین، رسانه وابسته به دفتر سیاسی سپاه، با انتشار تحلیلی درباره آنچه که از سوی اصول‌گرایان، “جریان انحرافی” نامیده می‌شود مدعی شد که اسفندیار رحیم‌مشایی و اطرافیانش در پی آن هستند تا “ضمن ائتلاف با اصلاح طلبان… برای کسب کرسی های مجلس برنامه ریزی کرده” و “اهداف مشترک” را پی‌گیری کنند. این رسانه وابسته به سپاه، از مواردی چون “کاهش اختیارات رهبر و افزایش اختیارات رییس‌جمهور” به عنوان برخی از این اهداف نام برده است.

به دنبال اختلافات ماه‌های گذشته میان احمدی‌نژاد و آیت‌الله خامنه‌ای بر سر ابقاء یا برکناری وزیر اطلاعات، اصول‌گرایان نسبت به تلاش افرادی چون مشایی برای کسب کرسی‌های مجلس، حساس شده‌اند. آن‌ها معتقدند این جریان قصد دارد با کمک‌های دولتی، 150 کرسی مجلس را در اختیار بگیرد.

این تحلیل با انتشار بخشی از سخنان تازه فاش شده رحیم‌مشایی که در آن گفته بود “چرا در زمان بنیانگذار جمهوری اسلامی، قانون اساسی پس از ۱۰ سال مورد بازنگری قرار گرفت؛ اما امروز با گذشت ۲۰ سال، کمترین تغییری در قانون اساسی انجام نشده است… مگر می‌شود دو نفر با هم حکومت کنند و حکومت کردن با وجود دو نفر شدنی نیست” مدعی شد که “جریان انحرافی و اصلاح طلبان در نقاطی برای رسیدن به اهداف مشترک خود دست به ائتلاف زده و هر یک نقش یک لبه قیچی را در مواجهه با نظام بر عهده دارند”.

پیش از این، بارها بحث‌هایی درباره برنامه اطرافیان احمدی‌نژاد برای پیاده کردن مدل روسی در ایران مطرح شده بود. اصول‌گرایان بر این عقیده‌اند که احمدی‌نژاد قصد دارد یکی از اطرافیان خود نظیر رحیم‌مشایی یا بقایی را در دوره آینده، به ریاست‌جمهوری برساند و خود مقام معاونت اولی وی را در اختیار بگیرد.

 مهدی محمدی، از اعضای شورای سردبیری روزنامه کیهان نیز تحلیل مشابهی را در این زمینه ارائه داده است. وی در جلسه هفتگی انصارحزب‌الله گفت: “مهم‌ترین کاری که جریان انحرافی در پی آن است، نفی موجودیتی به نام اصولگرایی است. در مرحله بعد مهم‌ترین پروژه جریان انحرافی در سیاست داخلی، ایجاد تغییرات ساختاری است”.

سخنان این عضو شورای سردبیری روزنامه کیهان درباره اتحاد جنبش سبز و رحیم‌مشایی در حالی است که زمستان گذشته، برخی اصول‌گرایان از ماموریت ویژه رحیم‌مشایی برای نابودی جنبش سبز سخن گفته بودند.

 

قسمت جدید سی‌دی به سوی ظهور

تنها چند روز پس از جنجال‌ها درباره انتشار ویژه‌نامه روزنامه ایران درباره حجاب با نام “خاتون1“، برخی رسانه‌های اصول‌گرا به انتقاد از انتشار قسمت جدید سی‌دی به سوی ظهور پرداخته‌اند. وب‌سایت نزدیک به علی‌رضا زاکانی، با اشاره به انتقاداتی که درباره قسمت اول این مجموعه وجود داشت، نوشت: “ناظران سیاسی بر این باورند که جریان انحرافی در پشت پرده این فیلم های جنجالی قرار دارد و هدف آن هم سیاسی است”.

انتشار قسمت اول این مجموعه، حاشیه‌های زیادی را به همراه داشت، به گونه‌ای که باعث بازداشت بسیاری از نزدیکان احمدی‌نژاد به دلیل دست داشتن در تهیه و توزیع آن شد.

از جمله این افراد می‌توان به حجت‌الاسلام عباس امیری‌فر اشاره کرد که پیش‌نماز نهاد ریاست جمهوری است. فشارها بر وی به گونه‌ای بود که برخی منابع خبر از اقدام وی به خودکشی در زندان داده بودند. احمدی‌نژاد در آن زمان در برابر این بازداشت‌ها سکوت کرده بود.