مه آفرید دو؛ طرحی جدید برای مقابله با احمدی نژاد

نویسنده
نازنین کامدار

» پس از پروژه فساد فاطمی و اختلاس سه هزار میلیاردی

پس از افشاگری اطرافیان احمدی نژاد درباره پرونده زمین خواری برادران لاریجانی، که منجر به حذف نام محمد رضا رحیمی و اسفندیار رحیم مشایی از فهرست متهمان دو پرونده فساد خانه فاطمی و اختلاس سه هزار میلیارد تومانی شد، روز گذشته پرونده جدیدی در ارتباط با محمود احمدی نژاد کلید خورد که اینبار رسانه های راستگرا، متهم اصلی اش را شخص رئیس دولت معرفی کرده اند.

خبر این پرونده جدید را نخستین بار غلامحسین محسنی اژه ای در کنفرانس خبری سخگوی قوه قضاییه اعلام کرد و از بازداشت فردی به نام “م.ز” خبر داد.
محسنی اژه ای گفته بود: “آقای “م.ز” به دلیل مسائل مالی بازداشت شده و کاملا در اختیار ماست و اینکه در جلسه گذشته اتهامات این فرد گفته نشد به این علت بود که محذور قانونی وجود داشت. اگر از نظر قانونی محذور نداشتیم من هم خیلی بی‌میل نبودم بعضی موارد را بگویم ولی واقعا از نظر قانونی نمی‌شود بعضی موارد را گفت.این فرد در حال حاضر دارد اموال خود را از طریق خانواده‌اش می‌فروشد تا بدهی‌هایش را پرداخت کند”.
بلافاصله پس از سخنان محسنی اژه ای، رسانه های مخالف احمدی نژاد، با دادن سرنخ هایی از جمله نامیدن وی به عنوان “مه آفرید ۲” و “شهرام جزایری تبریز”، نگاه ها را متوجه بازداشت محمد زنوزی مطلق مدیرعامل ایران خودروی تبریز، شرکت فولاد آذربایجان، سهام دار بانک گردشگری و صاحب باشگاه تراکتورسازی تبریز کردند و نوشتند پرونده فساد مالی او ۴ برابر پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی است و محمود احمدی نژاد نیز در این پرونده نقش دارد.
این سایت ها همچنان از محمد زنوزی مطلق با هویت “م.ز” یاد کرده اما آدرس هایی برای شناسایی وی داده اند.
همزمان با خبر بازداشت وی، خبرگزاری مهر هم از “سکته” نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس به دلیل شنیدن خبر بازداشت زنوزی خبر داد.
مهر نوشته است: “برخی گزارشها از سکته رضا رحمانی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و نماینده تبریز پس از دستگیری «م. ز» حکایت دارد.”
روزنامه ملت هم خبر داده که پس از دستگیری “م. ز” موسوم به “مه آفرید 2”، یکی از نماینده‌های مجلس که دارای روابط ویژه با نامبرده بوده بلافاصله پس از شنیدن خبر دستگیری وی سکته کرده است. پس از بازداشت زنوزی برخی از نزدیکان محمود احمدی نژاد اقدام به رایزنی برای آزادی وی کرده اند.زنوزی از جمله سهامداران اصلی بانک گردشگری بود اما در حال حاضر سهام خود دراین بانک را واگذار کرده است.
سایت “جهان نیوز” هم که این روزها به اصلی ترین ارگان مخالفان احمدی نژاد در بین راستگرایان تبدیل شده در گزارشی با عنوان “مه آفرید ۲ کیست و چه در سر می پروراند؟”، نوشته است: “در حالی که م-ز، تریلیاردر نزدیک به جریان نفوذی در دولت اخیرا دریافت هرگونه رانت و تسهیلات خاص از دولت را تکذیب کرده است، یکی از سایت های خبری اسنادی منتشر کرده است که نشان از استفاده ویژه این فرد از رانت دولتی دارد. مه آفرید ۲ سرمایه گذار معروف تبریزی که در اقدامی غیر قابل پیش بینی اقدام به فروش و واگذاری بسیاری از دارایی های خود کرده است. فولاد گستر تبریز، بانک گردشگری، هواپیمایی آتا، کارخانه بنیان دیزل، فولاد بناب، فولاد سهند، ایران خودرو تبریز، درپاد، گروه صنعتی یاقوت صنعت و شرکت بازرگانی شاهین از جمله مجموعه های صنعتی و اقتصادی بودند که با نام م-ز گره خورده بودند. م-ز از چند سال قبل با ‎استفاده از مشاوره و رانت‎‎های یک مجری مشهور صدا و سیما که کمک شایانی به وی برای اخذ وام‎‎های کلان بانکی کرد، وارد بازار بورس، فولاد، خودرو و معدن کشور شد. بر اساس این گزارش، در حال حاضر این فرد جزو ۱۰ کلان سرمایه‎دار کشور است که ۲۴ و ۳۰ درصد سهام دو بانک مطرح کشور را در اختیار دارد”.
جهان نیوز افزوده است: “مه آفرید ۲ که ارتباطات عمیق و گسترده‎ای با یک جریان منحرف سیاسی دارد، در اندک زمانی توانست مجوز تأسیس یک شرکت هواپیمایی را به‎دست آورد و سپس بدون داشتن مسئولیت مشخص دولتی به دیدار یکی از مقامات ارشد ترکیه فرستاده شد تا مجوز پرواز‎های خود به فرودگاه آتاتورک استانبول را که ارائه مجوز آن در انحصار دولت ترکیه است، دریافت کند. وی سپس ضمن برقراری پیوند عمیق‎تر با نزدیکان چهره جنجالی دولت و آقازاده یکی از چهره‎‎های مطرح اقتصادی، اقدام به ثبت و تأسیس شرکتی به شماره ۳۹۰… کرد تا با سوء‎استفاده هرچه بیشتر از رانت‎‎های دولتی بتواند سرمایه‎گذاری‎‎های مشترک بیشتری را انجام دهد. مسأله دیگری که مه آفرید ۲ را سر زبان‎‎ها انداخت، شایعه خریداری خودروی احمدی‎نژاد توسط وی بود. یک هفته نامه در فروردین امسال نوشته بود که خریدار خودروی محمود احمدی‎نژاد در حال حاضر ۳۰ درصد سهام بانک گردشگری و ۳۴ درصد بانک سامان و بخشی از سهام ایران خودروی تبریز و شرکت هواپیمایی «آتا» را در اختیار دارد. این هفته نامه اضافه کرده بود: این فرد در کارخانه‎‎های فولاد سهام دارد و قریب به ۱۲۰۰ میلیارد تومان به شبکه‎‎های بانکی کشور بدهکار است؛ گفته می‎شود که وی جزو ۱۰ سرمایه‎دار بر‎تر کشور است. مه آفرید 2 در حالی واحدهای صنعتی خود را یکی پس از دیگری واگذار می کند که دلایل این اقدام وی در هاله ای از ابهام قرار دارد، برخی ها معتقدند بدهی های کلان بانکی وی را ملزم به واگذاری واحدهایش کرده است و برخی نیز از سرمایه گذاری کلان وی در سایر کشورها خبر می دهند! تمام این واگذاری ها در حالی در سکوت رسانه ای انجام می شود که برای راه اندازی و تاسیس هر یک از آنها میلیون ها تومان هزینه افتتاح و تبلیغات رسانه ای شده بود. اینک افکار عمومی منتظرند تا ببینند این سرمایه گذاری تبریزی در آینده چه سرنوشتی خواهد داشت”.
گفتنی است، اشاره جهان نیوز به سایتی که “اسناد فساد مه آفرید ۲ را فاش کرده”، مربوط به گزارشی است در سایت “شفاف” که طی آن سندی با امضای احمدی نژاد به چشم می خورد.

گفتنی است، پرونده قبلی محمود احمدی نژاد و اطرافیانش به بهانه مبارزه با فساد اقتصادی، پس از افشاگری هایی درباره زمین خواری برادران لاریجانی مسکوت ماند. محسنی اژه ای نیز روز دوشنبه، هیچ اشاره ای به اتهامات مشایی و رحیمی نکرد. پرونده اخیر نیز به تازگی مطرح شده و معلوم نیست واکنش جناح احمدی نژاد به آن چگونه باشد.