تشکر نمایندگان مجلس از لباس شخصی ها

نویسنده

» دعوا بر سر عامل ورود نیروی انتظامی به کوی دانشگاه

در حالی که رئیس دانشگاه تهران از سوی کمیته حقیقت یاب مجلس به عنوان کسی  که به نیروی انتظامی اجازه ورود به کوی دانشگاه تهران در شامگاه 24 خرداد  را داده،معرفی شده است،او این مسئله را تکذیب کرد. در همین حال قریب به 200 نماینده مجلس، بدون توجه به وضعیت دانشجویان کشته، مجروح و یا زندانی از عملکرد نیروی انتظامی و بسیج تشکر کردند.

محسن کوهکن عضو هیات رئیسه مجلس هشتم، دیروز در گفت و گو با خبرنگاران اعلام کرد که نیروی انتظامی با درخواست رئیس دانشگاه تهران وارد کوی دانشگاه شده است. به گفته وی این مسئله مستند به دنبال تحقیقات کمیته حقیقت یابی مجلس است که دو هفته پیش، پس از حمله نیروهای نظامی و شبه نظامی به خوابگاه دانشجویان دانشگاه تهران،تشکیل شد.

کوهکن می گوید فرهاد رهبر برای “تامین امنیت” از نیروهای امنیتی خواسته بود که وارد کوی دانشگاه شوند. وی در مورد شناسایی “لباس شخصی هایی” که با ورود به حریم دانشجویان دست به قتل و ضرب و شتم آنان زدند؛ از انجام بررسی های هیات حقیقت یاب خبر داد؛ هر چند خاطر نشان کرد: “معرفی این افراد هم کاری مقدماتی است و باید این مسئله در پروسه قانونی و قضایی خود پیش برود.”

این نماینده مجلس همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا نمایندگان حامی محمود احمدی نژاد گزارش های این هیات را نظر بخشی از مجلس وغیر قانونی معرفی می کنند، تصریح کرد: “کسانی که می‌گویند کار این هیات قانونی نیست، باید قانون را ذکر کنند”. 

 

فرهاد رهبر  تکذیب کرد

اما در حالی که هیات منتحب رئیس مجلس، فرهاد رهبر را به عنوان عامل اصلی ورود ماموران امنیتی به کوی معرفی کرده، او در گفتگو با خبرگزاری مهر ضمن “تکذیب شدید” این موضوع،اظهار داشت: “ورود نیروی انتظامی به کوی دانشگاه تهران با اجازه و درخواست من نبوده است”.

رهبر همچنین گفته وی پس از ورود نیروی انتطامی به کوی دانشگاه از جریان اطلاع پیدا کرده و با اینکه “شخصا” در صحنه حاضر بوده اما “درخواستی مبنی بر ورود نیروی انتظامی” نکرده است.

اما پیش از آنکه کوهکن آخرین یافته های کمیته حقیقت یاب را فاش کند علی عباسپور، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ضمن اظهاراتی خبر از ورود نیروی انتظامی با مجوز “شورای تامین” داده و رهبر را مسئول ورود نظامیان به دانشگاه ندانسته بود.

نیروی انتظامی شامگاه 24 خرداد  وارد کوی دانشگاه شد و در ها را به روی انصار حزب الله بازگذاشت تا آنان به دانشجویان حمله ور شوند. تعداد زیادی از دانشجویان کوی دانشگاه در جریان این حملات محروح شدند وگفته می شود 5 تن از آنان نیز زیر ضربه های باتوم و جماق به قتل رسیدند. علاوه بر مهاجمین خسارات زیادی به ساختمان کوی وارد کردند که عکس های آن در معرض دید عموم گذاشته شده است.

با این حال 193 تن از نمایندگان مجلس جمهوری اسلامی که در اختیار جناح راست است،پیش از آنکه تحقیقات کمیته حقیقت یاب، پیرامون نقش نیروهای انتظامی، لباس شخصی و بسیجی در حمله به کوی دانشگاه به پایان برسد، با انتشار بیانیه ای از ارگان های مزبور به خاطر برقراری آرامش و امنیت قدردانی کردند.صدور این بیانیه همزمان با تایید انتخاب محمود احمدی نژاد به عنوان برنده “کودتای انتخاباتی” بود.