کنگره در فکر تحریم‌های بیشتر مالی

نویسنده

» گزارش دیلی تلگراف از تدارک آمریکا برای فشارهای تازه

پیتر فاستر

کنگره آمریکا قصد دارد به منظور جلوگیری بیشتر از مبادلات ایران تحریم‌های جدیدی را علیه این کشور اعمال کند.

انتظار می‌رود این اقدامات به دلیل نگرانی از به نتیجه نرسیدن تلاش‌های دیپلماتیک طی چند هفته آینده اتفاق بیافتد. یک سناتور ارشد به دیلی تلگراف گفته است: “صبر ما تمام شده و من انتظار دارم طی چند روز یا چند هفته هر دو حزب تصمیم قاطعی برای تحریم‌های بیشتر بگیرند.”

آمریکا تا به این‌جا هم تحریم‌های یک جانبه زیادی برای ممنوعیت تجارت با ایران وضع کرده است. این تحریم‌ها شامل محدودیت‌ سفر و انسداد اموال افراد بیشتری خواهد بود. آمریکا همچنین قصد دارد روی بانک مرکزی اتحادیه اروپا هم فشار بیاورد تا نگذارند ایران به منابع تبادلات یورو دست پیدا کند.

به نظر می‌رسد آمریکا آماده تحریم‌های سخت‌تر است تا ایران تن به توافق هسته‌ای بدهد.

سناتورهای آمریکا از بانک مرکزی اروپا خواسته‌اند تا امکان استفاده ایران از سیستم بانکی اروپا را بگیرد اما برخی از کشورهای اتحادیه اروپا از جمله آلمان با آن مخالف هستند. هر شرکت، بانک یا کشوری که بخواهد از بازار آمریکا و سیستم مالی این کشور استفاده کند مجبور است تجارت با ایران را کنار بگذارد.

این قوانین جدید جریمه افراد خارجی را که با ایران یا 550 شرکت وابسته به رژیم ایران که بخاطر دور زدن تحریم‌ها نیمه خصوصی شده‌اند، تجارت کنند افزایش می‌دهد.

این قوانین می‌خواهد بدون تاثیر بر قیمت نفت و تداخل در رسیدن کالاهای ضروری بشردوستانه به مردم ایران بر دولت این کشور فشار بیاورد.

مارک دوبوویتز، مدیر بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، می‌گوید ایران می‌تواند ظرف 15 ماه توانایی ساخت سلاح هسته‌ای را بدست آورد. این باعث می‌شود خصوصا پس از شکست مذاکرات قزاقستان، مجبور شوند تحریم‌ها علیه این کشور را زیاد کنند.

وی گفت: “پس از شکست تازه‌ترین دور مذاکرات، فشار زیادی برای اقدام جدی وجود دارد. من انتظار دارم طی چند هفته آینده لایحه‌ای با حمایت دو حزب آمریکا تصویب شود.”

منبع: تلگراف - 12 آوریل