سرکوب‌ها از نظر امنیتی و قضایی، قانونی بود

نویسنده
حسین محمدی

» اصول‌گرایان در پی توجیه خشونت‌های ۸۸

هم‌زمان با آغاز چهارمین سالگرد حصر موسوی و کروبی٬ رهبران جنبش سبز، اصول‌گرایان به توجیه رفتار نیروهای امنیتی در زمان اعتراض‌های آن سال پرداخته و آن را قانونی توصیف کرده‌اند.

صادق لاریجانی٬ رییس قوه‌قضاییه٬ در جلسه با مسوولان شورای عالی قضایی٬ با اشاره به اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ گفت که آن اعتراض‌ها “حرکتی بر خلاف مصالح کشور و صد در صد مغایر با امنیت کشور بود” و با حمایت کشورهای غربی انجام شد. به گفته لاریجانی “برخورد با فتنه ۸۸، هم از جنبه قضایی و هم از جنبه امنیت ملّی کاملاً در چارچوب قانون انجام شده است”.

رییس قوه‌قضاییه به انتقاد از کسانی پرداخت که برخوردهای سال ۸۸ را مغایر قانون‌اساسی جمهوری‌اسلامی می‌دانند و دلیل این اظهارنظرها را “بی‌توجهی و ناآگاهی نسبت به تمام جهات قانون اساسی” دانست.

این در حالی است که علاوه بر اصلاح‌‌طلبان و حامیان جنبش سبز٬ برخی اصول‌گرایان مانند علی مطهری نیز حصر را غیرقانونی دانسته و خواستار اتحاذ تصمیمی قانونی درباره موسوی و کروبی شده‌اند.

هم‌زمان با صادق لاریجانی٬ محمدعلی جعفری٬ فرمانده سپاه پاسداران٬ نیز در پاسخ به سئوال‌های خبرنگاران درباره حصر میرحسین موسوی٬ مهدی کروبی و زهرا رهنورد٬ و این‌که چه مجازات دیگری ممکن است برای آن‌ها در نظر گرفته شود٬ گفت: “مجازات آنها همان حبسی است که دارند می کشند”.

وی در یک سخنرانی در جمع اعضای بسیج دانشجویی نیز گفت: “دعوای خیابانی سال ۸۸ بر سر موضوع انقلاب اسلامی بود… برخی چهره خودشان را به مردم نشان نمی‌دهند و کار خودشان را می‌کنند که این، همان نفاق است و مشکل ما این است که اینها با دشمنان خارجی گره خورده‌اند… مشکل ما با خیلی از انقلابی‌های قبلی همین است که انقلابی بوده‌اند ولی انقلابی نماندند”.

پس از روی کار آمدن حسن روحانی٬ اظهارنظرها نسبت به سرنوشت موسوی و کروبی افزایش پیدا کرده و بسیاری خواستار رفع حصر از آن‌ها شده‌اند. مساله‌ای که یکی از وعده‌های روحانی در زمان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری بود. گرچه چندین بار شایعاتی درباره رفع حصر منتشر شد٬ اما این مساله تاکنون به تحقق نپیوسته است.

علی مطهری چند روز پیش درباره وضعیت این پرونده گفته بود: “با مقامات صحبت کرده‌ایم و قرار بود عید غدیر رفع حصر شوند اما برخی از رسانه‌ها و روزنامه‌ها و اصلاح‌طلبان به گونه‌ای سر و صدا کردند که نشان بدهند پیروز شده‌اند و این‌گونه در جامعه جلوه کند. از این رو مقامات منصرف شدند تا فکر نکنند این تصمیم از روی ضعف بوده و تحت فشار آن‌ها رفع حصر صورت گرفته است”.

هفته گذشته غلام‌حسین محسنی‌اژه‌ای٬ دادستان کل کشور٬ گفته بود که امکان آزادی موسوی٬‌ کروبی و رهنورد تنها در صورت “توبه” آن‌ها امکان‌پذیر خواهد بود: “افرادی برای رفع حصر بی‌جهت تلاش می‌کنند به نتیجه هم نمی‌رسند. کسانی که بی‌جهت خود را به زحمت می‌اندازند و شایعه پراکنی و فضاسازی می‌کنند بازهم مردم را نشناختند و هیچ دستگاهی کاری دیگر انجام نخواهد داد. تا زمانی که سران فتنه نخواهند توبه کنند و بر این موضع باشند به هیچ وجه کار دیگری انجام نمی‌شود و شرایط مثل سابق خواهد بود”.

با وجود این سخنان اژه‌ای٬ ماه گذشته وب‌سایت بصیرت٬ ارگان اینترنتی اداره سیاسی سپاه پاسداران٬ در مقاله‌ای پیرامون وضعیت موسوی و کروبی نوشته بود: “فتنه گران و عوامل مرتبط با آن می‌توانند به آغوش نظام اسلامی بازگشته و از حقوق شهروندی بهره‌مند شوند مشروط بر اینکه اشتباه خود را پذیرفته و توبه کنند.این دیدگاه اگر چه بهترین راه بازگشت فتنه‌گران بوده و «مطلوب نظام» هم می‌باشد اما عملا امکان‌پذیر نیست زیرا که برخی از افراطیون اصلاح‌طلب مخالف این روش بوده و مانع تحقق آن می‌شوند. لذا توبه فتنه گران دور از ذهن بوده و بعید به نظر می‌رسد”.

اما علی لاریجانی٬ برادر صادق لاریجانی٬ نیز در ابتدای هفته خواستار اتخاذ “تصمیم سنجیده” از سوی شورای عالی امنیت ملی درباره حصر شده بود.

چند روز پیش٬ تقی کروبی٬ فرزند مهدی کروبی٬ نیز گفته بود که “آقای روحانی در دو دیدار با آقای خامنه‌ای بحث حصر و زندانیان سیاسی را پیگیری کرده و در مجموع واکنش مناسبی دیده بود. قرار بود که بخشی از زندانیان پیش از سفر ایشان به نیویورک آزاد شوند. در این فاصله درباره مسایل مربوط به رفع حصر هم بحث شده بود و قرار بود که حصر لغو شود. اما چند تن از مسوولان یکی از دستگاه‌ها٬ به دیدار آقای خامنه‌ای رفتند و او را قانع کردند که این مساله به سود جمهوری‌اسلامی نیست. به گفته آن‌ها رفع حصر و آزادی این سه تن٬ باعث روحیه گرفتن مخالفان و ناامیدی جوانان حامی جمهوری‌اسلامی خواهد شد و رفع حصر در نهایت منتفی می‌شود”.

میرحسین موسوی٬ زهرا رهنورد٬ مهدی و فاطمه کروبی٬ پس از برگزاری راه‌پیمایی در ۲۵ بهمن سال ۸۹ و در حمایت از اعتراض‌های مردم مصر و تونس٬‌ در حصر قرار گرفته بودند. پس از مدتی فاطمه کروبی از حصر آزاد شد٬ اما حصر سه تن دیگر تا امروز ادامه یافته است.