سه هفته برای لغو تحریم‌ها پس از اجرای توافق

نویسنده
حسین محمدی

» عضو تیم مذاکره‌کننده‌ی ایران خبر داد:

هم‌زمان با افزایش انتقاد اصول‌گرایان از روند مذاکرات هسته‌ای و گفت‌وگوهای انجام شده در لوزان، یک عضو تیممذاکره‌کننده هسته‌ای گفت که مدت زمانی سه هفته‌ای پس از آغاز اجرای توافق برای لغو تحریم‌ها علیه ایران مشخص شدهاست.

حمید بعیدی‌نژاد، از اعضای تیم مذاکره‌کننده ایران، در یک سخن‌رانی گفت که درباره چگونگی لغو یا متوقف شدن تحریم‌ها پس از آن‌که دو طرف به موضع مشترکی رسیدند، “تفاهم” شده است. به گفته این عضو تیم مذاکره‌کننده پس از اجرای توافق تمام تحریم‌های اتحادیه اروپا و سازمان ملل لغو و تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا، متوقف خواهند شد.

او اضافه کرد: “بعد از اولین روز اجرای تفاهم میان ایران و ۱+۵، سه هفته زمان برای برداشته شدن تحریم ها و اقداماتایران و طرف مقابل در نظر گرفته خواهد شد”.

بعیدی‌نژاد اضافه کرده که بابت تصویب تفاهم‌نامه در مجلس نیز “نگرانی وجود ندارد”، چرا که “در سایه مقام معظم رهبریهستیم و توافق ژنو نیز با نظر مقامات عالی نظام حاصل شد که اگر توافق جامع نیز مورد نظر آنها باشد، مجلس نیز همدلانه با دولت همکاری می کند. برای ما قابل تصور نیست که تفاهمنامه ای که با نظر مقامات عالی کشور باشد، از سوی مجلس بامشکل رو به رو شود”.

او همچنین اضافه کرد که دو طرف توافق کردند این تفاهم‌نامه حقوقی نباشد، چرا که “کنگره نه تنها موافق تفاهم نیست، بلکهبه دنبال تحریم های جدید است با مشکلاتی رو به رو می شویم و بر این اساس تصمیم جمع بر این شد تا این سند تفاهم نامه باشد”.

این سخنان بعیدی‌نژاد هم‌زمان با آن مطرح می‌شود که کاخ سفید بار دیگر تاکید کرده هر مصوبه کنگره آمریکا درباره دخالتاین نهاد در گفت‌وگوهای هسته‌ای را وتو خواهد کرد. کنگره آمریکا قصد تصویب طرحی را دارد که براساس آن هرگونه توافقهسته‌ای با ایران یا لغو تحریم‌ها، باید به تصویب این نهاد برسد. باراک اوباما اما پیش از این گفته بود چنین مصوبه‌ای را وتو خواهد کرد. گرچه موافقان این طرح به دنبال رای مثبت حداقل ۶۷ سناتور هستند تا امکان وتوی آن وجود نداشته باشد.

هم‌زمان اما در ایران نیز منتقدان مذاکرات مشغول فعالیت‌های خود هستند. از جمله علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیتملی و سیاست خارجی مجلس گفت که در مجلس نهم “طرحی را تصویب کردیم که به دولت اجازه خواهیم داد تمام تعهدات خود را کنار بگذارد”.

 هم‌زمان فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی در دولت احمدی‌نژاد، ضمن انتقاد از بیانیه صادر شده پس ازگفت‌وگوهای لوزان، گفت: “تیم مذاکره کننده اگر کلاسور آقای جلیلی را می گرفت و مطالعه می کرد برای هر بندی چند گزینهمی دید و می توانست با دست پر تری به مذاکره می رفت و دستاورد بهتری نصیبمان می شد. تیم مذاکره کننده بدون توجه بهگزارش آمانو در سال ۲۰۱۱ رفته مذاکرات کرده است و تمام دستاوردها را یکجا داده و آمده است، دیگری چیزی ندارد که برود چانه زنی کند”.

وب‌سایت رجانیوز، نزدیک به جبهه پایداری، نیز با اشاره به جلسه‌ای که میان تیم مذاکره‌کننده و برخی منتقدان مذاکراتانجام شد، نوشت: “تیم مذاکره کننده هسته‌ای در همان جهت اقدامات و فعالیت‌های غیر جدی خود با دعوت از عده‌ای ازموافقین خود بجای منتقدین در نشست‌های نقد و بررسی مذاکرات هسته‌ای سعی در سمبل کردن این خط قرمز مهم نمودهاست. نشست‌ها و جلسات دکوری و نمایشی همچون صنعت هسته‌ای دکوری با حضور افرادی چون بهشتی‌پور، مطهرنیا و… که نتیجه‌ای جز تایید اقدامات قبلی تیم مذاکره کننده هسته‌ای ندارد”.

هفته گذشته آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری‌اسلامی، از دولت دعوت کرده بود که با برگزاری جلساتی با منتقدان مذاکرات، حرف‌های آنان را بشنود. چند روز پس از این سخنان عباس عراق‌چی، ‌عضو ارشد تیم‌مذاکره‌کننده هسته‌ای گفته بود کهنخستین جلسه میان تیم مذاکره کننده و منتقدان گفت‌وگوها انجام شده است. جلسه‌ای که با انتقاد رجانیوز مواجه شد.

 اصول‌گرایان همچنین خواستار انتشار “فکت شیت” ایرانی از گفت‌وگوهای لوزان هستند. سخنان هفته گذشته آیت‌الله خامنه‌ای- که نخستین موضع‌گیری وی درباره گفت‌وگوهای لوزان پس از حدود یک هفته بود، اصول‌گرایان را بیش از پیش تشویق کردهکه خواستار انتشار جزییات مذاکرات شوند. رهبر ایران در دیدار با مداحان پیرامون مذاکرات گفته بود: “مسوولین باید بیایندمردم را و بخصوص نخبگان را از جزییات و واقعیات مطلع کنند؛ ما چیز محرمانه نداریم، چیز مخفی نداریم. این مصداقهم‌دلی با مردم است”.

اکنون اما علی‌ اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی، در این‌باره گفته است: “همین سخنانی که بنده و آقایظریف و عراقچی ایراد کرده‌ایم همه این‌ها فکت شیت است. اکنون نه این‌که ما فکت شیتی نداشته باشیم، داریم، اما مسوولیت این امر برعهده مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران است که دکتر ظریف است و می‌تواند با دکتر روحانی اگر صلاحدانستند منتشر کنند”.

صالحی پیش از این گفته بود که فک‌شیت ایرانی با همکاری سازمان انرژی اتمی و وزارت امورخارجه تهیه شده و در اختیارظریف است و در صورت صلاح‌دید وی منتشر خواهد شد. با این حال عباس عراق‌چی درباره امکان انتشار فک‌شیت گفته بود: “ما فعلا بنای ارائه مکتوب آن را نداریم. فکت شیت ایران همان سخنان مبسوط وزیر امور خارجه است”.