رفسنجانی از دلواپسان گفت، صدای مقامات درآمد

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» واکنش ها به انتقادهای رئیس مجمع تشخیص

پس از آنکه اکبر هاشمی رفسنجانی در یک سخنرانی از “سرکوب ها” و “ظلم ها” و “زندان ها” در جمهوری اسلامی انتقاد و همچنین با ذکر خاطراتی به “اذیت کردن دلواپس ها و خشک مقدس ها” در دوران آیت الله خمنی هم اشاره کرد، برخی از مقامات ارشد قوه قضاییه، سپاه پاسداران و منصوبان آیت الله علی خامنه ای به این گفته ها واکنش نشان دادند.

در همین ارتباط غلامحسین محسنی اژه ای معاون اول رییس قوه قضاییه و سخنگوی این قوه در جریان نشست خبری خود گفت: “مطالبی که گفته می‌شود اگر بدون اسناد و مدارک باشد، یک نوع افترا و تهمت است و چه بسا تشویش اذهان عمومی نیز باشد همواره توصیه کرده‌ایم که اگر کسی مطلبی دارد مستنداً ارائه کند و به طور قطع موضوع از سوی دستگاه قضایی دنبال می‌شود و با هر کسی که تخلفی انجام داده باشد برخورد می‌شود. به طور قطع بیان اینگونه مسائل خلاف قانون است و صحیح به نظر نمی رسد.”

حسین شریعتمداری نماینده رهبر جمهوری اسلامی در موسسه کیهان نیز طی مقاله ای نوشت: “در حالی که دشمنان بیرونی با تحریف واقعیات، جمهوری اسلامی را به حق‌کشی و سرکوب و ظلم به مردم و زندانیان متهم می‌کنند! آقای هاشمی بر این توهمات و فضاسازی‌های کاذب، تاکید می‌ورزد و البته حتی یک نمونه نیز برای ادعاهای خود ارائه نمی‌کند.”
او بدون نام بردن از مهدی هاشمی، مساله محاکمه و اتهامات او را به گفته های رفسنجانی مرتبط کرده ومدعی شده است که “فرموده‌اند مسائل زندان‌ها، ظلم‌ها سرکوب‌ها و حق‌هایی که از مردم ضایع می‌شود چه می‌شود؟ که با عرض پوزش باید گفت؛ آیا دریافت رشوه‌های چندین میلیون دلاری از شرکت‌های نفتی بیگانه برای حراج بیت‌المال و به نفع بیگانگان ظلم به ملت نیست؟ آیا درخواست از بیگانگان برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران، پایمال کردن حق ملت نیست؟ آیا همراهی با مثلث آمریکا و اسرائیل و انگلیس در فتنه ۸۸ و دمیدن در اتهام تقلب، همسویی با دشمنان و ضایع کردن حق ملت نیست؟! اگر موارد یاد شده مصداق، ظلم و حق‌کشی و… نیست، پس چیست؟! و باید پرسید؛ بازداشت و رسیدگی به جرایم یاد شده ظلم و حق‌کشی است یا نادیده گرفتن آن؟!”

حسین شریعتمداری همچنین به نقل قول هاشمی رفسنجانی از آیت الله خمینی اشاره کرده است؛ آنجا که وی درباره پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و پایان جنگ با عراق، به نقل از بنیانگذار جمهوری اسلامی گفته بود:“دو سه‌ماه پس از جنگ به خود من گفتند جام زهر برای من شیرین شد”. شریعتمداری این نقل قول را زمینه سازی برای تسلیم در مقابل “امریکا و متحدانش” در جریان مذاکرات هسته ای خوانده و از این موضوع ابراز نگرانی کرده است.

روح الله حسینیان هم که با حکم آیت الله علی خامنه ای ریاست مرکز اسناد انقلاب اسلامی را بر عهده دارد در همین راستا مدعی شده:“کسانی که دم از تعامل با دنیا و آمریکا می‌زنند چگونه می‌توانند ادعای پیروی از خط امام را داشته باشند؛ ممکن است برخی در زمان حیات امام به ایشان نزدیک هم بوده باشند اما این دلیل نمی‌شود هرروز بخواهند از امام راحل نقل قول کنند چرا که خود امام به مردم فرمودند، جز آنچه به نقل از ایشان ضبط و مستند شده، حجیت ندارد.”

او همچنین به خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران گفته: “کسی که ۸ سال رئیس‌جمهور بوده و در دوران ریاست‌جمهوری‌اش زیربنای امنیتی شدن فضا را ریخته و با رفتاری که داشته موجب فاصله‌ گرفتن برخی از انقلاب شده است؛ چگونه ادعای سرکوب در زندان‌ها را دارد؟ حالا که فرزندتان قرار است به دست قانون سپرده شود، از وضعیت زندان‌ها سخن می‌گویید؟ خوب، چرا در دوران ریاست‌جمهوری‌تان از این حرف‌ها نمی‌زدید و امروز ادای روشنفکری به خود گرفته‌اید در حالی که شما دوران فضای بسته امنیتی را به وجود آوردید.”
همزمان محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران نیز در اظهاراتی کم سابقه اعلام کرده که گفته های هاشمی رفسنجانی از روی “بغض خطرناک” وی از “جریان ارزشی” در انقلاب است.

فرمانده کل سپاه در این ارتباط گفت: “وقتی نظام اسلامی می‌خواهد عدالت را جاری کند و دانه‌درشت‌ها را در محکمه افکار و وجدان عمومی محاکمه کند، معلوم است که صدای وااسلاما، دادخواهی و تظلم از کسانی که در معرض محاکمه هستند و وابستگان آنها بلند می‌شود. اینها می‌خواهند جای ظلم و عدل را عوض کنند.”

او با گفتن اینکه “امروز همه می‌دانند اینکه فردی خود را معیار حق بداند و حریم دائمی برای خود ایجاد کند در نظام ما منسوخ شده” مدعی شده: “اینکه دلسوزان انقلاب و کسانی را که بیشترین شهید را داده‌اند و هنوز زخم میدان‌های جهاد بر جسم و روح‌شان باقی است، به‌عنوان خشکه‌مقدس‌های اذیت‌کننده‌ امام معرفی کنیم به چه معنی است؟! این یک بغض خطرناک نسبت به جریان ارزشی انقلاب اسلامی و آرمان‌های حضرت امام خمینی(ره) است که ریشه در خاستگاه همین مردم ارزشی و آرمان‌خواه دارد و البته بی‌توجهی آنان نسبت به این‌گونه افراد.”
محمدعلی جعفری همچنین به طور تلویحی به حذف مرحله ای هاشمی رفسنجانی از جمهوری اسلامی، که پیشتر از سوی برخی مقامات دیگر سپاه مطرح شده بود، اشاره و اضافه کرده :“بدانیم همین دلواپسان با شنیدن این اظهارات، از این‌گونه افراد محکم‌تر، مؤمنانه‌تر و هوشیارانه‌تر در همه صحنه‌ها همچنان از انقلاب اسلامی و آرمان‌های امام و شهیدان دفاع خواهند کرد و ادامه این سخن‌پراکنی‌ها تنها موجب افزایش نفرت جامعه از آنها می‌شود و این سیاه‌نمایی‌ها فقط بذر تردید در دل مسئله‌دار‌های انقلاب می‌پاشد و مردم مؤمن و انقلابی ما آن‌قدر آگاه هستند که بتوانند قضاوت‌های دقیقی داشته باشند. آن‌ها خالق ۹ دی بوده‌اند، در ۲۲ بهمن‌های انقلاب حماسه‌های باشکوه آفریدند و قبلاً طراحان این‌گونه سیاه‌نمایی‌ها را منزوی کرده‌اند، همان‌گونه که نمایندگان خبره آنها اخیراً چنین کردند.”

اکبر هاشمی رفسنجانی ،رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام روز یکشنبه ۲۳ فروردین ماه در جریان سخنرانی در “مراسم بزرگداشت خدیجه ثقفی، همسر آیت الله خمینی رهبر پیشین جمهوری اسلامی به انتقاد از تندروی ها در جمهوری اسلامی پرداخته بود.

هاشمی رفسنجانی در بخشی از سخنرانی خود گفته بود: “همین گروه (انسان های سطحی نگر)به وجود چند زن بی‌حجاب در خیابان می‌پردازند، اما نمی‌گویند ظلم‌ها چه می‌شود؟! زندان‌ها چه می‌شود؟! سرکوب‌ها چه می‌شود؟! و حق مردم خوردن‌ها چه می‌شود؟!زنان باید حجاب اسلامی را در خیابان‌ها رعایت کنند، اما اینها فرعیاتی است که توجه به آنان در کنار توجه به اصول اسلامی قابل قبول است.”

هاشمی رفسنجانی همچنین جمهوری اسلامی را به خانه ای که از پای بست ویران است تشبیه کرده و با اشاره به گفته آیت الله علی خامنه ای پیش از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم درباره”حق الناس” بودن رای مردم تاکید کرده بود: “این حرف رهبری سیاسی نیست، اجتهادی است و با نظر فقهی گفتند.چطور آن که را مردم می‌خواهند نمی‌گذاریم بیاید و آن را که مردم نمی‌خواهند به زور بر جامعه مسلط می‌کنیم؟!”

وی در بخش دیگری از گفته های خود پایان دادن به جنگ از سوی آیت الله خمینی را “آینده نگری” وی دانسته و گفته بود: “گر چه با تعبیر جام زهر جنگ را با آن همه سوابق و شعارها تمام کردند، اما واقعاً اگر ایشان نبود چه کسی می‌توانست به آن جنگ خاتمه دهد!؟ البته چند ماه بعد از قبول قطعنامه امام به خود من گفتند جام زهر امروز برای من شیرین است.”

اکبر هاشمی رفسنجانی همچنین گفته بود: “اگر می‌بینید گاهی خشکه مقدس‌ها و دلواپس‌ها اذیت می‌کنند اینان همان کسانی هستند که امام را هم اذیت می‌کردند.”

از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی و آغاز دور جدید مذاکرات جمهوری اسلامی با گروه ۵+۱ در ماجرای مناقشه هسته ای برخی از نقل قول های هاشمی رفسنجانی از آیت الله خمینی با واکنش های تند اصولگرایان و منصوبان رهبر جمهوری اسلامی مواجه شده است. از جمله او در یکی از خاطرات خود که همزمان با آغاز مذاکرات مستقیم با امریکا از سوی دولت روحانی بود مدعی شده بود که آیت الله خمینی موافق سردادن شعار “مرگ بر امریکا” نبوده است.

 رفسنجانی که یکی از مدافعان مذاکرات هسته ای است ،همزمان با گفت و گوهای تیم مذاکره کننده دولت روحانی در لوزان سوییس که به بیانیه سیاسی ختم شد، از منتقدان این مذاکرات با عنوان همزبانان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل یاد کرده بود.

رییس مجمع تشخیص مصلت نظام ۱۲ فروردین در این زمینه گفته بود: “دلواپسان امروز با نتانیاهو همزبان شده‌اند.در شرایط کشور همدلی ملت برای ما خیلی مهم است، البته الان به هر دلیلی این همدلی مقداری آسیب دیده است. در مهمترین پروژه دولت که تلاش می‌شود به سرانجام برسد و تیم مذاکره کننده هسته‌ای نیز مورد حمایت رهبری است ، باز این دلواپسان چه بر سرشان می‌آورند و با نتانیاهو همزبان شده‌اند.”

او همچنین گفته بود: “نتانیاهو آنجا اوباما را تهدید می‌کند و اینجا هم دلواپسان می‌گویند که ما اسرار را می‌گوییم. البته ما نمی‌دانیم این چه سری است. تا تیم مذاکره کننده با طرف مقابل که آنها هم شیطنت می‌کنند به نتایجی می‌رسد، بعضی از این دلواپسان به جای استقبال در فرودگاه می‌آیند و حرف‌هایی می‌زنند. تریبون مجلس هم که باز است و هر چه بخواهند می‌گویند و میلیون‌ها نفر از مردم می‌شنوند. و بعضی از دروغ‌ها نیز باور می‌شود.”

هاشمی رفسنجانی همچنین تاکید کرده بود: “ان شاء الله این عده خودشان را تغییر بدهند مثلا می‌بینیم مقابل چه اختلاس‌هایی که برخی شخصیت‌های بزرگ انجام دادند سکوت کردند، اما در جایی که به خاطر حفظ کشور و منافع مردم فعالیتی صورت می‌گیرد، این چنین سر و صدا می‌کند. ما باید محیط دانشگاهها را آزاد بگذاریم تا بحث‌ها انجام شود. البته بجث با زبان نرم به طوری که دلسوزانه هدایت صورت گیرد و استاندارها نیز نباید تحت تاثیر تندروها و برخی از نهادها در استانهایشان قرار نگیرند. متاسفانه آنها که سهمی در مبارزه نداشتند امروز پیدایشان شده و مزاحم دولت می‌شود. که نباید این اتفاق بیافتد.”