فلسطینیان باید احمدی نژاد را خاموش کنند

نویسنده

» مقاله کره تایمز در باره ادعاهای رییس دولت ایران

دیل مک فیترتر

اگر محمود احمدی نژاد هنوز در فهرست حقوق بگیران اسرائیل نیست، باید حتما او را اضافه کنند.

در روز قدس، هنگامی که  ایرانیان  برای سلطه اسرائیل بر بیت المقدس به راه پیمائی می پردازند، رئیس جمهور ایران به تکرار سخنان قبلی خود در باره لزوم محو اسرائیل پرداخت.    

او گفت هنگامی که یک دولت فلسطینی مستقر شود، اسرائیل حذف خواهد شد و همه زمین های آن به   فلسطینیان بازگردانده می شود. او اشاره نکرد در آن زمان چه بر سر ساکنان یهودی آن سرزمین  خواهد آمد، اما با توجه به نحوه ای که ایران با اقلیت های مذهبی خود، مانند بهائیان، رفتار می کند نباید به دنبال آینده خوبی برای آنها بود.

نسخه های تکراری احمدی نژاد برای “پاک کردن اسرائیل ازروی نقشه جهان” را می توان به راحتی به عنوان یاوه گویی های معمول او نادیده گرفت ولی مساله این است که  فلسطینیان امید زیادی به فراهم شدن زمینه برای تشکیل دولت فلسطینی مستقل، در اجلاس ماه آینده سازمان ملل متحد، دارند.

فلسطین  اکنون قصد دارد قطعنامه ای را در این زمینه به تصویب شورای امنیت سازمان ملل برساند. اما  آمریکا  گفته است که هر قطعنامه ای در این زمینه را وتو خواهد کرد و دلیل آنرا ادامه حضور حماس در غزه  و امتناع فلسطینیان از شروع مجدد مذاکرات صلح با اسرائیل ذکر کرده است.

با این حال، فلسطینیان در حال دور زدن شورای امنیت و رفتن مستقیم به مجمع عمومی سازمان ملل هستند که هرچند قطعنامه های آن لازم الاجرا نیست، ولی تصویب قطعنامه تشکیل دولت مستقل فلسطین در آن شانس بیشتری برای تائید دارد.

رای قاطع مجمع عمومی درچنین قطعنامه ای قدم بزرگی به سمت مشروعیت بخشیدن اولیه به دولت فلسطین و جلب پشتیبانی بین المللی برای به رسمیت شناختن آن است؛ فارغ از اینکه توافقی با اسرائیل حاصل شده باشد یا نشده باشد. کنگره می گوید هزینه فلسطینی ها را در حد تمام یا بخشی از 450 میلیون دلار کمک های سالانه خود را از  آمریکا تامین خواهد کرد.

اما سخنان آتشین و لفاظی های احمدی نژاد ممکن است باعث شود برخی از کشورهای متزلزل در رای دادن به قطعنامه استقلال مردد شوند و کشورهایی که از آن حمایت می کنند هم  بی سر و صدا تصمیم بگیرند هیچ کاری انجام ندهند.

کشورهای خاورمیانه  کاملا آگاه هستند که محمود احمدی نژاد، با خیال راحت ازفاصله با اسرائیل که توسط ترکیه، سوریه، عراق، اردن و عربستان سعودی، عایق شده است، درصورت درگیری فلسطینی ها با اسرائیل تنها به تشویق صرف فلسطینیان اکتفا خواهد کرد.

حرف زدن در خاورمیانه همیشه ارزان  بوده است؛ حرف های احمدی نژاد یکی از ارزان ترین آنهاست.

منبع: کره تایمز – 28  اوت