فاصله میز ریاست تا زندان

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» دستگیری مدیران رده بالای باشگاه ذوب آهن

همپا با تغییرات پیاپی در سطوح مدیریتی کشور، ورزش هم طی دوران احمدی نژاد با جابجایی های فراوان رو به روبوده اما رفتن از پشت میز ریاست به زندان، آخرین دستاورد این دوران ست که اینک به ورزش هم رسیده:دستگیری اصغردلیلی، مدیرعامل باشگاه ذوب آهن که در کمتر از دوسال حیف میل او ویارانش چنان بود که خبر دستگیری اش تعجبی برنیانگیخت.

تابستان دو سال پیش باشگاه موفق ذوب آهن به طور ضربتی با تغییرات مدیریتی رو به رو شد به گونه ای کهبرکناری ناگهانی آذری (مدیرعامل وقت ذوب آهن) در یک برنامه ورزشی سیمای جمهوری اسلامیاعلام شد. بعد از وی اصغر دلیلی به مدیرعاملی ذوب آهن، یکی از پولدارترین باشگاه های ورزشی ایران، منصوب شد. اما در کمتر از دوسال حیف میل گروه وی  چنان بود که خبر دستگیری اش در هفته گذشته چندان واکنشی برنیانگیخت.پس از دستگیریدلیلی و فرشته سموعی (قائم مقام) و مقام معاونت در امور مالی باشگاه، خبر این رویداد به طور رسمی انتشار یافت.

رسانه ها اختلاف حساب ‌چهارمیلیارد وپانصد میلیون تومانی در بودجه باشگاه و ابهام در جذب سه بازیکن خارجی در تیم ذوب‌آهن به نامهای آرمدبرناند، گابریل و جونیتی، رشوه به یک رسانه ورزشی، زد و بند در فروش بازیکن ملی پوش به قطر و… را به عنوان علل این دستگیری ها مطرح  کرده اند.

گفتنی ست با پیدایش فوتبال حرفه ای و در آمدهای هنگفت از بازیکنان رده پایین خارجی و قراردادهای کلان ارزی، بازار تازه ای از سوء استفاده های هنگفت مالی در راس باشگاههای ورزشی ایران به وجود آمد.این درآمدهای میلیاردی  زمینه ساز جنگی نفسگیر بین سرداران سپاه برای قرار گرفتن در راس باشگاههای ورزشی شده است؛جنگ هایی که گاه طرف بازنده را به افشاگری در مورد دیگر خودی ها وا می داردو پرونده های فساد رو می شود.

تا روز انتشار خبر دستگیری دلیلی و قائم مقامشدر محافل ورزشی ایران زیر و بم این ماجرا برملا شده بود؛ هیات مدیره باشگاه اصفهانی ها هم نه این خبرها را رد و نه تایید کرده بودند. حتی با اعلام خبر دستگیری از سوی خبرگزاریها و رسانه ها، هیات مدیره باشگاه باز سکوت کرد. صبح روز اعلام رسمی خبر، از سوی هیات مدیره به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا،  گفته شد که از علت دستگیری سران باشگاه بی خبرند.

اما دیری نپایید که غلامرضا انصاری، رییس دادگستری اصفهان اعلام کرد اتهام مدیرعامل و معاون سابقباشگاه ذوب آهن اصفهان تصرف غیر قانونی یا خیانت در امانت است، اما اختلاس اعلام شده از سوی رسانه ها مطرح نیست و پرونده در بازپرسی است.  
محمدرضا حبیبی، دادستان عمومی و انقلاب استان اصفهان، در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی بازداشت سه تن از مسوولان باشگاه  ذوب آهن اصفهان را تایید کرد.

او گفت: “این سه نفر به اتهام حیف و میل اعتبارات و استفاده شخصی از وجوه نقدی در اختیار، دستگیر شده اند.”

رییس هیات مدیره باشگاه ذوب آهن همچنین در سخنانی دو پهلو به خبرگزاری ایسنا گفت: اتهام‌ها را نه تایید می ‌کنم‌ و ‌نه تکذیب؛ اگر حقی از بیت‌المال ضایع شده باشد آن را اعلام می ‌کنیم.تا جایی که من می ‌دانم اصغر دلیلی بخاطر مشکلات شخصی از مدت‌ها پیشاستعفا داده بود!

خبر دستگیریمعاون امور مالی باشگاه ذوب آهن هم به صورت غیررسمی انتشار یافته بود.