آمریکا: ایران به یافتن لوینسون کمک کند

نویسنده
آرش معتمد

» در ششمین سالگرد ربایش مامور سابق اف بی آی

در ششمین سالگرد مفقود شدن یک مامور سابق پلیس فدرال ایالات متحده در ایران، وزیر خارجه ایالات متحده از جمهوری اسلامی خواسته است تا برای یافتن وی به وعده هایش عمل کند.

رابرت لوینسون، شهروندی آمریکایی که نامش در آشفته بازار سیاسی جناح حاکم بر ایران گم شده است، اما ایالات متحده هنوز به سرنوشتش علاقه مند است و پرونده اسرارآمیزش را پیگیری می کند.

دیروز امیدواری در کلام وزیر خارجه ایالات متحده هویدا بود. جان کری که از دو هفته بیش کارش را در کاخ سفید آغاز کرده با انتشار بیانیه ای مقامات سیاسی در تهران را دعوت کرده تا اگر قصد تشنج زدائی از روابط خود با واشنگتن را دارند از این نقطه شروع کنند، کمک برای یافتن لوینسون، و حتی نه آزاد کردن وی که می توانست با تکذیب تهران روبرو شود. در این بیانیه آمده است: “ایالات متحده از حمایت شرکای بین المللی خود در تحقیق درباره این پرونده استقبال می‌کند و از دولت جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد که به وعده‌اش درباره کمک به یافتن آقای لوینسون و بازگشت سالم او به خانواده‌اش عمل کند.

رابرت لوینسون کارمند بخش “مبارزه با جرائم سازمان یافته” پلیس فدرال ایالات متحده بود که نزدیک به شش سال پیش در جزیره کیش ناپدید شد. گفته شد این مامور اف بی آی برای تحقیق پیرامون یک پرونده قاچاق سیگار به ایران سفر کرده بود.

وکیل خانواده لوینسون پیشتر گفته بود موکلش هنوز زنده است و در ایران نگهداری میشود. محمد حسین آقاسی همچنین ادعا کرده یک شهروند آمریکایی ساکن تهران به نام “داوود صلاح الدین” ممکن است در ربودن مامور سابق اف بی آی نقش ایفا کرده باشد: “(ویلسون) مشغول تحقیق درباره قاچاق سیگار بوده، شب قبل از ناپدید شدنش با این فرد ملاقات و از او بازجویی کرده است. روز بعد آقای لوینسون، هتل محل اقامت خود در جزیره کیش را ترک کرده و راهی فرودگاه شده، اما بین فرودگاه و هتل ناپدید شده است.”

گفته می شود داوود صلاح الدین در دهه هشتاد میلادی به عنوان یک آدمکش توسط جمهوری اسلامی استخدام و در قتل یک دیپلمات سابق مخالف جمهوری اسلامی در مریلند نقش داشته و پس از آن به ایران گریخته است.

در شش سال اخیر مقامات قضائی جمهوری اسلامی با تکذیب خبر بازداشت لوینسون، از سرنوشت وی ابراز بی اطلاعی کرده اند و پرونده وی را به فراموشی سپرده اند.

با این حال دیروز سایت فارسی بی بی سی به نقل از شان جویس، معاون اف بی‌آی نوشت: “در ششمین سالگرد ناپدید شدن رابرت لوینسون، اف بی‌آی همچنان متعهد است که او را به سلامت به خانواده‌اش بازگرداند.”

 

لوینسون در زندان سپاه؟

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همیشه در لیست مظنونین ربایش رابرت لوینسون قرار داشته است. به ویژه دو سال پیش زمانی که جولیان آسانژ و سایت ویکی لیکس با انتشار اسناد محرمانه ایالات متحده توفانی از افشاگری ها را به پا کرد.

اواسط بهمن سال ۸۹ روزنامه بریتانیایی دیلی تلگراف سندی از این سایت را منتشر کرد که نشان می داد یک زندانی سیاسی در ایران، روی دیوارهای زندانی وابسته به سپاه پاسداران عبارت انگلیسی “بی. لوینسون” را مشاهده کرده است. گفته می شود “بی” حرف نخست “باب لوینسون” است. نام اصلی این مامور “رابرت” است که به طور مخفف “باب” صدا زده می شود.

با این حال تنها چند روز بعد فرمانده سپاه به این خبر واکنش نشان داد.محمد علی جعفری در یک کنفرانس خبری، در پاسخ به انتشار اسنادی پیرامون زندانی بودن یک مامور سابق اف بی آی در زندان های سپاه ضمن تکذیب چنین خبری، انتشار آن را مرتبط با “بهانه جویی دشمنان” دانست: “دشمنان به دنبال بهانه جویی و پیدا کردن نقاط ضعف هستند و کسانی که در مورد سپاه منتشر می‌کند هم از جمله این موارد است.”

 

زندانی با بوی خون

در آن زمان ویکی لیکس نتوانسته نام این زندانی سیاسی ایرانی را به دست آورد، اما به نقل از سندی که از قول یک دیپلمات آمریکایی به دست آورده تایید کرده او فردی برخوردار از “انگیزه های شرافتمندانه” بوده است. البته این زندانی سیاسی نتوانسته بگوید بازداشتگاه مربوط به سپاه کجا بوده است.

 گفتنی است ماموران امنیتی سپاه عموما بدون حکم قضائی و به طور سرخود اقدام به بازداشت افراد می کنند و به دلیل آنکه زندانیان با چشم بند به بازداشتگاه های نامعلومی برده می شوند معمولا اطلاعی از موقعیت جغرافیایی محل حبس خود پیدا نمی کنند. این زندانی سیاسی که اینک از کشور خارج شده البته توانسته است توصیفی از زندانی که احتمال می رود رابرت لوینسون در آن محبوس باشد ارائه کند: “آنجا بوی خون می داد.”

اما فرمانده سپاه پس از تکذیب خبر ویکی لیکس خاطرنشان کرده بود: “اگر سپاه کسی از دشمنان را بگیرد، خود اعلام خواهد کرد.”

جمهوری اسلامی به ویژه از زمان به قدرت رسیدن محمود احمدی نژاد در چندین نوبت شهروندان ایرانی ـ– آمریکایی را بازداشت کرده است. مقامات امنیتی جمهوری اسلامی سال گذشته پس از اعتراضات خیابانی جنبش سبز، همچنین به بازداشت شهروندان اروپایی و آمریکایی دست زده اند. از جمله می توان به بازداشت یک آموزگار زن فرانسوی و سه کوهنورد آمریکایی اشاره کرد.دو تن از کوهنوردان آمریکایی همچنان در زندان اوین محبوس هستند و روز پیش نیز دادگاه آنان در تهران برگزار شد.

تحلیل گران معتقدند احتمال دارد سپاه پاسداران تحقیقات رابرت لوینسون را خطرناک تشخیص داده و کوشیده باشد با ربودن وی آن را متوقف کند. محمد حسین آقاسی وکیل رابرت لوینسون بر این باور است که “افراد صاحب قدرت” در ایران که درگیر قاچاق سیگار و یا “موضوع های دیگر” هستند ممکن است وی را برای توقف تحقیقاتش ربوده باشند. احتمال ارتباط سپاه با دستگیری این مامور سابق اف بی آی پس از آن پر رنگ تر شد که سایت ویکی لیکس همچنین سندی از وزارت امور خارجه ایالات متحده را منتشر کرد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان یکی از بزرگترین فروشندگان مواد مخدر در جهان در سال های اخیر معرفی کرده بود.

بر اساس این سند ویکی لیکس که منبع آن سفارت آمریکا در کشور آذربایجان است در ایران سازمان های دولتی در جستجوی یافتن منابع مالی جدید درگیر ترانزیت مواد مخدر شده اند.

“برلینر مورگن پست” نشریه ای آلمانی است که با انتشار سند ویکی لیکس خاطرنشان کرد بسیاری از اسناد مخفی وزارت امور خارجه آمریکا می گویند در جمهوری اسلامی “جنگ قدرتی شدید” میان رهبران پرقدرت سپاه پاسداران و نیروهای امنیتی برای تجارت مواد مخدر از طریق آذربایجان و انتقال آن به اروپا در گرفته است.

کنگره ایالات متحده از کاخ سفید درخواست کرد برای یافتن اطلاعات بیشتر در خصوص این کاراگاه شصت و سه ساله به دولت ایران فشار آورد. بر اساس این قانون باراک اوباما باید از هر فرصتی برای در میان گذاشتن این موضوع با مقامات ایرانی استفاده کند.

 کریستین لوینسون همسر مامور سابق پلیس فدرال نیز این موضوع را تایید کرده است. خانم لوینسون در سال ۸۶ برای به دست آوردن اطلاعاتی در خصوص همسر خود به ایران سفر کرد و از مقامات جمهوری اسلامی خواست به او برای یافتن رابرت لوینسون یاری رسانند.

 

درخواست همسر و فرزند لوینسون از تهران

کریستین لوینسون همسر مامور سابق پلیس فدرال نیز این موضوع را تایید کرده است. خانم لوینسون در سال ۸۶ برای به دست آوردن اطلاعاتی در خصوص همسر خود به ایران سفر کرد و از مقامات جمهوری اسلامی خواست به او برای یافتن رابرت لوینسون یاری رسانند.

همزمان دن لوینسون، پسر ارشد رابرت لونیسون به کامبیز فتاحی، خبرنگار بی‌بی سی در واشنگتن گفته است: “پدرم در ایران مفقود شد، ما فکر نمی‌کنیم که او هیچ‌گاه ایران را ترک کرده باشد. پاسپورتش در جای دیگری دیده نشده است.”

خانم لوینسون نیز از آن جهت مقامات نظام را “مسئول” می داند که معتقد است همسرش در خاک ایران مفقود شده است. وی گفته است: “ایران باید تحقیقاتی که وعده‌اش را داده به پایان برساند.”

جمهوری اسلامی و ایالات متحده ا ز ۱۳ آبان سال ۱۳۵۸، روزی که دانشجویان خط امام سفارت آمریکا در تهران را فتح کردند، روابط دیپلماتیک نداشته اند و در یک دهه اخیر نیز جمهوری اسلامی به خاطر برنامه پرمناقشه اتمی و همچنین حمایت از گروه هایی که واشنگتن “تروریست” می خواند، به شدت مورد انتقاد سیاستمداران آمریکایی بوده است.