عماد افروغ: منتظر حضور مردم نباشیم

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» نگاه منفی اصولگرایان به انتخابات

عماد افروغ با پیش بینی حضور نیافتن نخبگان در انتخابات آینده مجلس گفت نمی توان انتظار تحول عمده ای در مجلس آینده را داشت یا اینکه منتظر حضور مردم در انتخابات بود.

این فعال جریان اصولگرا با اشاره به حوادث “قبل، حین و بعد” از انتخابات گذشته ریاست جمهوری افزود که “قرائن نشان می​دهد که ما حضور نخبگی و مردمی پررنگی [در انتخابات مجلس] به خاطر مسائلی که اتفاق افتاده نخواهیم داشت.”

افروغ این سخنان را در گفت و گو با سایت “خبرآنلاین” نزدیک به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرده است.

او تاکید کرد که خود نیز در این انتخابات کاندیدا نخواهد شد.

عماد افروغ از تئوریسن های جریان حزب الله در دهه 70 و از منتقدان صریح اللهجه دولت سید محمد خاتمی، مجلس ششم و جریان اصلاح طلبی بود. او همچنین همراه با محمد خوش چهره، اصلی ترین نظریه پرداز  جریان حامی احمدی نژاد در انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری در سال 1384 بود.

 

“سلب اعتماد عمومی”

سخنان افروغ درباره حضور اندک مردم و نخبگان در انتخابات آینده مجلس در حالی بیان شده که در روزهای گذشته گمانه زنی هایی در این خصوص بین فعالان سیاسی و روزنامه نگاران صورت گرفته است.

نقطه آغازین این بحث ها به اظهارات مسعود بهنود، روزنامه نگار بر می گردد که با حضور در برنامه پارازیت تلویزیون فارسی صدای آمریکا، پیش بینی کرد حدود 60 درصد مردم در انتخابات پیش رو شرکت می کنند.

این اظهار نظر موجی از واکنش های مثبت و منفی را در محافل سیاسی و رسانه ای به دنبال داشت. در این میان، بخشی از روزنامه نگاران و فعالان سیاسی از این اظهارات حمایت و تعدادی نیز آن را رد کرده اند.

موافقان معتقدند که با توجه به فضای منطقه ای و محلی انتخابات مجلس، درصد شرکت کنندگان در آن قابل توجه خواهد بود؛در مقابل مخالفان می گویند با توجه به اتفاقات رخ داده در انتخابات گذشته ریاست جمهوری، بخش عمده ای از مردم در انتخابات پیش رو شرکت نخواهند کرد.

عماد افروغ با اینکه خود از اصولگرایان معتقد به ولایت فقیه است اما در این زمینه با طیف هایی از جنبش سبز، اشتراک نظر دارد.

او در ادامه گفت و گو با “خبرآنلاین” افزود که “ما نمی​توانیم بدون اینکه دستی در شرایط کنونی ببریم و تغییر و تحولاتی ایجاد کنیم، بیش از حد خوشبینانه وارد فضای انتخاباتی مجلس نهم شویم.”

افروغ گفت که “سلب اعتماد عمومی” صورت گرفته و “حوادثی قبل، حین و بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم رخ داده که باید مرمت شود.”

به گفته این چهره شاخص اصولگرا “آن اطمینان خاطر {درباره انتخابات} وجود ندارد چه از ناحیه نخبگانی که می خواهند وارد عرصه شوند و خودشان را عرضه کنند و چه از سوی مردمی که می خواهند رای دهند.”

افروغ درباره حوادث و اتفاقاتی که به گفته او باید “مرمت” شوند گفت که “مثلا تهمت​ها و افتراهایی زده شده که نه سندی برای اثبات آن ارائه شده و نه عذرخواهی صورت گرفته است.”

به نظر می آید این سخنان او ناظر به اتهامات محمود احمدی نژاد علیه هاشمی رفسنجانی، خانواده او، فرزند ناطق نوری، محسن صفایی فراهانی و… در مناظره انتخاباتی با میرحسین موسوی باشد. خانواده هاشمی رفسنجانی رسما بابت آن اتهامات از احمدی نژاد شکایت کردند اما قوه قضائیه جمهوری اسلامی  به آن رسیدگی نکرد.

 

شرایط افروغ

افروغ در عین اشاره به اینکه این مسئله “مربوط به طرفین است نه یک جناح خاص” افزود که “نقد من به آنها که در قدرت و دولت هستند بیشتر است.”

این استاد دانشگاه در بیان پیشنهادات خود برای افزایش حضور مردم در انتخابات، خواستار آن شد تا “اتفاقاتی رخ دهد و سعه صدری دیده شود.”

او در این خصوص توضیح داد: “در تایید صلاحیت​ها وسعت نظر لحاظ شود و عذرخواهی​هایی صورت بگیرد و قوه قضاییه با بداخلاقی​ها و بی اخلاقی​ها مستقل و مقتدرانه برخورد کند و هر از چندگاهی برای تسلی خاطر شعار ندهد و واقعا عمل کند.”

به گفته افروغ، در این صورت “می توان امیدوار بود که اتفاقی بیفتد.”

نظام جمهوری اسلامی، محمود احمدی نژاد را برنده انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری با حدود 24 میلیون رای اعلام کرد. این نتیجه مورد قبول میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محسن رضایی دیگر نامزدهای آن انتخابات واقع نشد.

با اعتراض آنها به نتیجه انتخابات، میلیون ها تن از مردم که اکثر آنها را طرفداران میرحسین موسوی تشکیل می دادند، تا ماه ها خیابان های تهران و برخی دیگر از شهرهای کشور را صحنه اعتراضات خود کردند.

حکومت هم با رد اتهام تقلب در انتخابات، این اعتراضات را که “جنبش سبز” نام گرفت، به شدت و با خشونت سرکوب کرد. در جریان این سرکوب، تعداد زیادی از معترضان کشته و زخمی شدند و هزاران نفر نیز به زندان افتادند.

با ادامه یافتن اعتراضات، در نهایت میرحسین موسوی و مهدی کروبی همراه با همسران آنها از زمستان سال 89 توسط ماموران امنیتی جمهوری اسلامی در خانه هایشان حبس شدند و ارتباط آنها با بیرون قطع شد.

 

شرایط خاتمی؛ تاکید تاج زاده

بحث شرکت مجدد مردم و نیروهای سیاسی مانند اصلاح طلبان در انتخابات آینده مجلس به ویژه پس از آن مورد توجه قرار گرفت که سید محمد خاتمی رئیس جمهور سابق ایران، شرط هایی برای شرکت اصلاح طلبان در این رقابت مطرح کرد.

خاتمی در غیاب رهبران جنبش سبز، ابراز امیدواری کرد که حکومت به عنوان گام اول در این مسیر، به سوی “رفع حصرها، حبس ها، ایجاد و تامین آزادی های اساسی و مدنی” حرکت کند.

رئیس جمهور سابق همچنین تاکید کرد که باید از دخالت “نیروها و نهادهایی که شرعا و قانونا در امور سیاسی و بخصوص انتخابات منع شده اند، نظیر نیروهای نظامی و امنیتی” جلوگیری به عمل آید.

مصطفی تاج زاده، از چهره های مطرح اصلاح طلب و حامی جنبش سبز هم که پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دستگیر شد و کماکان در زندان به سر می برد، اخیرا در گفت و گو با سایت “کلمه” تاکید کرده که اصلاح طلبان باید “با عدم شرکت خود در انتخابات غیر آزاد، مشروعیت انتخابات را زیر سئوال ببرند و آن را از رسمیت بیندازند.”

عضو مشترک سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و جبهه مشارکت ایران اسلامی با تاکید بر شروط خاتمی برای شرکت در انتخابات گفته که “راه وسط” وجود ندارد و اصلاح طلبان تنها “در انتخابات آزاد با ساز و کارهای خودش شرکت می کنند.”

او گفته که “اصلاح طلبان نباید چاره ای غیر از برگزاری انتخابات آزاد برای حکومت باقی بگذارند” و افزوده است: “تا پیش از انتخابات ۲۲ خرداد طرفدار این بودم که حتی الامکان در هر انتخاباتی با هر شکلی شرکت کنیم و حتی کسب اقلیت نمایندگی مجلس را نیز در نظر بگیریم، یعنی در عین حال که به شیوه بر گزاری انتخابات اعتراض داریم اما در آن شرکت کنیم.”

او ادامه داده: “داستان جنبش سبز به نظر من این امر را به شکل دیگری در آورد… یا انتخابات باید آزاد باشد با همه موئلفه ها، یا ما نباید در آن شرکت کنیم و اجازه دهیم خودشان آن را برگزار کنند تا اختلافات نیز تشدید شود.”

 

تخلف قطعی؛ تهدید به ترور

عماد افروغ هم در مصاحبه با سایت “خبرآنلاین” گفت که در بروز “تخلف مستقیم یا غیرمستقیم” در انتخابات ریاست جمهوری گذشته “هیچ شکی ندارد.”

او افزوده که “از نزدیک شاهد دخالت قوه مجریه در فرآیند انتخابات بوده است.”

پیش از او نیز حمیدرضا فولادگر، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی هم گفته بود که “یکی - دو مورد دخالت” برخی اعضای شورای نگهبان در این انتخابات “منجر به تذکراتی به آنها شده است”.

در همین ارتباط، در اوایل خرداد ماه گذشته  نمایندگان مجلس  خواستار تحقیق و تفحص در مورد اتهام “توزیع غیر قانونی پول در میان ۹ میلیون نفر از شهروندان” توسط دولت محمود احمدی نژاد در آستانه دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شده بودند.

افروغ در مصاحبه اخیر خود، با اشاره به طرح اتهام تقلب در برخی انتخابات های گذشته ایران اظهار کرد: “شبهه تقلب را قبلا هم مطرح می کردند اما چنین بازتابی ایجاد نمی شد. برای رفع شبهه تقلب، باید یک فرایند اقناعی صورت می گرفت، اما چنین نشد.”

عماد افروغ که از نمایندگان اصولگرای منتقد دولت احمدی نژاد در مجلس هفتم بود، با پایان عمر آن مجلس، برای شرکت در انتخابات مجلس هشتم نام نویسی نکرد و اکنون گفته اگرچه در آن انتخابات “تهدید به رد صلاحیت” نشده بود اما “تهدید به ترور” شده بود.

او گفت که “پیامک های آن زمان را هم یادداشت و با شماره تلفن آن ها را به  وزارت اطلاعات گزارش کردم.”

 مهدی کوچک زاده، نماینده حامی احمدی نژاد در مجالس هفتم و هشتم در وبلاگ خود، تهدید افروغ به ترور را به سخره گرفته است.

کوچک زاده نوشته: “وی مدعی شده کسانی می خواسته اند او را ترور کنند و برایش پیامک فرستاده اند و او نام و شماره تلفن آنها را که پیامک داده اند نیز به اطلاعات داده. و البته اینکه نتیجه این اطلاع رسانی ایشان در مورد ترور خودش به اطلاعات چه بوده را مسکوت گذاشته و فکر نکرده خوانندگان ممکن است تصور کنند اطلاعات هم با تروریست‌هایی که قصد سر به نیست کردن این نخبه نایاب(!) را داشته اند، همدست بوده.”