سلاح ایرانی، برای کشتن آمریکائیان

نویسنده

» مقاله لوس آنجلس تایمز در باره وضعیت عراق

دیوید اس. کلاود

پانه تا، وزیر دفاع آمریکا روز یکشنبه گفت سلاح هایی که ایران تامین می کند منشا حملات اخیر علیه نیروهای آمریکا در عراق است و هدف آن تشدید خشونت ها در آستانه خروج برنامه ریزی شده نیروهای آمریکا از این کشور است. وی گفت: “ما هر روز شاهد سرازیر شدن مقادیر بیشتری سلاح ها از سوی ایران به عراق هستیم، و این امر به ما لطمه می زند.”

بیش از نیمی از کشته ها هدف موشک هایی واقع شده اند که گفته می شود ایران آنها را در اختیار گروه های مسلمان شیعه در عراق قرار داده است.

یک مقام بلند پایه آمریکا گفت هدف از تلاش های  شبه نظامیان مورد حمایت ایران از حمله به نیروهای آمریکا آن است که وانمود کنند فشار آنها باعث خروج نیروهای آمریکا می شود؛ در حالیکه برنامه خروج آنها در پایان سال جاری در توافقنامه سال 2008 امضا شده میان بغداد و واشنگتن  پیش بیش شده بود.

دریادار مایکل مولن، فرمانده ستاد مشترک نیروهای آمریکاو همچنین سایر مقامات آمریکا نیر اخیرا به دست داشتن ایران در حمله های اخیر علیه 46000 سرباز آمریکایی مستقر در عراق، اشاره کرده اند.

کوشش های صورت گرفته توسط دولت اوباما برای مقصر دانستن ایران در حملات اخیردر حالی صورت می گیرد که مقامات آمریکایی به نوری المالکی، نخست وزیر عراق فشار وارد می کنند تا اوبرای باقیماندن نیروهای آمریکایی فراتر از مهلت تعیین شده، تقاضا کند.

با تاکید بر تهدید های ایران مقامات آمریکایی امیدوار هستند چنین تقاضایی از سوی عراق مطرح شود.

پانه تا گفت وی در دیدار با المالکی در عراق از او خواهد خواست که تقاضای رسمی خود را برای باقی ماندن بخشی از سربازان آمریکا پس از مخلت مقرر ارائه دهد. مقامات آمریکایی گفته اند که در برابر چنین تقاضایی نظر مساعد دارند و تاکید کرده اند که ارتش عراق هنوز توان لازم را برای برقرار امنیت در عراق، بدون کمک آمریکا را ندارد.

ماندن نیروهای آمریکا فراتر از موعد مقرر در عراق مساله ای بحث انگیز است چرا که المالکی از سوی تندرو های شیعه تحت فشار است که به حضور نیروهای آمریکا در کشور خاتمه دهد.

حضور مقتدی الصدر، روحانی تندرو شیعه در کابینه عراق مساله کنترل گروه های شبه نظامی شیعه را بغرنج کرده است. الصدر گفته است که نیروی پاسدار شبه نظامی ایجاد خواهد کرد و تاکید کرده است باحضور آمریکائیان مخالف است.

ادامه حضور نیروهای آمریکا در عراق در ورای مهلت تعیین شده برخی از حامیان اوباما را نیز ناخوشنود می سازد.

مقامات آمریکایی از اظهار نظر رسمی در مورد تمایل به ماندن در عراق خودداری کرده اند؛ هرچند در برخی محافل گفته شده که کاخ سفید از باقی ماندن حدود 10000 سرباز در عراق پس از موعد مقرر سخن گفته است. ولی هر گونه ماندگاری نیرو های آمریکا در حدی بیش از چند صد نفر، برای مقاصد آموزشی، بر خلاف انتظار کنگره دموکرات آمریکا خواهد بود.

پانه تا در جواب این سئوال که آیا او از ماندن سربازان آمریکایی در عراق حمیات می کند یا نه گفت: «من فکر می کنم این مطلب بستگی به عراقی ها دارد. اگر آنها چنین تقاضایی بکنند ما باید آنرا بطور جدی د رنظر بگیریم.»

او گفت از المالکی خواهد خواست که به بی سرپرست بودن وزارت کشور عراق بعد از یک سال خاتمه دهد.

این اولین سفر پانه تا به منطقه است و شامل دیدار از افغانستان و عراق می شود.

منبع: لوس آنجلس تایمز - 11 ژوئیه