حمایت از اسد با افت قیمت نفت؟

رویترز
رویترز

» گزارش رویترز از تاثیر کاهش درآمدهای ایران

تاجران و مقامات بازرگانی سوریه می‌گویند با کاهش شدید قیمت نفت، حمایت اقتصادی ایران از رژیم این کشور می‌تواند به خطر بیفتد. بشار اسد رئیس جمهور سوریه برای ادامه جنگ داخلی شدیدا به کمک‌های ایران نیازمند است.

یک مقام ارشد بازرگانی سوریه از دمشق گفت: “اگر حمایت‌ ایران نبود نمی‌توانستیم از این بحران جان سالم به در ببریم. حمایت ایران مهمترین عامل بود. در عوض به آن‌ها وعده‌های بسیار برای سرمایه‌گذاری در سوریه داده‌ایم.”

تولید نفت در سوریه که تحت تحریم‌های آمریکا و اروپاست، از زمان آغاز درگیری و استیلای شورشیان بر تاسیسات انرژی کاهش شدیدی داشته است.

سال گذشته در ماه ژوئیه، ایران ۳. ۶ میلیارد دلار به سوریه اعتبار داد تا محصولات نفتی خریداری کند و یک میلیارد دلار دیگر هم برای محصولات غیرنفتی اختصاص داد.

اما قیمت جهانی نفت از ماه ژوئن ۵۰ درصد افت کرده و سوریه به دنبال اطمینان‌ از پایدار ماندن وضعیت ایران است.

به گزارش خبرگزاری سانای سوریه، نخست وزیر این کشور برای تقویت حمایت ایران از سوریه این هفته به تهران سفر کرد.

روز سه‌شنبه اسحاق جهانگیری معاون رئیس‌جمهور ایران پس از دیدار با الحلقی گفت: “حمایت اقتصادی ایران از سوریه ادامه خواهد یافت.”

پوند سوریه که از زمان شروع جنگ داخلی در سال ۲۰۱۱ هفتاد درصد از ارزش خود را از دست داده، تنها در دو هفته اخیر ده درصد دیگر نیز سقوط کرده است.

گفته می‌شود این کاهش اخیر دلایل مختلفی دارد از جمله این‌که مشخص شده حملات هوایی آمریکا علیه داعش آن‌طور که قبلا تصور می‌شد به اسد کمک نمی‌کند. اما دلیل اصلی آن کاهش قیمت نفت است که باعث شده احتمال کاهش حمایت‌های ایران افزایش یابد.

ایران شیعه با سوریه روابط نزدیکی دارد. اسد علوی است و تهران او را به عنوان یک خاکریز در مقابل نفوذ عربستان سنی در منطقه می‌بیند.

در گذشته، اسد کمک‌های ایران را به حزب‌الله لبنان می‌رساند. حالا شبه‌نظامیان برای مبارزه با دشمنان اسد مستقیما از ایران کمک می‌گیرند.

تاجران و بانکداران دمشق می‌گویند، بانک مرکزی سوریه نگران است کاهش قیمت نفت بر حمایت ایران از سوریه تاثیر بگذارد. به گفته دو بانکدار بزرگ سوریه که روابط نزدیکی با بانک مرکزی این کشور دارند، ایران بیش از یک سال پیش ۵۰۰ تا ۷۵۰ میلیون دلار در بانک مرکزی سوریه ودیعه گذاشت تا به تثبیت واحد پول این کشور کمک کند.

این دو گفته‌اند، در هفته‌های اخیر بانک مرکزی در بزرگ‌ترین دخالت خود در بازار از زمان شروع بحران، برای بالا کشیدن پوند این کشور دلار فروخته است.

یکی از اعضای مهم اتاق صنعت دمشق می‌گوید: “۵۰ درصد کاهش قیمت نفت نه تنها حمایت از اسد، بلکه کمر ایران را هم خواهد شکست.”

ایران برای نیروگاه‌های برق توربین فرستاده و قول داده در بخش مسکن، راه‌سازی و زیرساخت‌های دیگر که در جنگ نابود شده سرمایه‌گذاری کند. تمام این‌ها با کاهش قیمت نفت می‌تواند به خطر بیفتد.

دو تاجر سوری که به بازرگانان خصوصی ایران روغن زیتون و پوشاک می‌فروشند نیز نگران دریافت پول‌های خود هستند.

یکی از اعضای اتاق صنعت سوریه از شهر حلب گفت، به اعتقاد وی نخست‌وزیر سوریه به دنبال واردات بیشتر محصولات نفتی از تهران است.

با خارج شدن هر چه بیشتر میادین گازی از چرخه تولید، قطع فزاینده برق به مناطق تحت کنترل دولت ضربه زده و مقامات را مجبور کرده به واردات بیشتر سوخت برای نیروگاه‌های خود متکی باشند.

داعش کنترل برخی از گذرگاه‌های مرزی با عراق را در دست گرفته و این موضوع ورود ده‌ها هزار بشکه نفت خام از عراق را توسط تانکرها مختل کرده است.

چهار تانکر ایرانی در دو ماه گذشته محموله بنزین خود را در بنادر سوریه تخلیه کرده‌اند. اما نتوانسته‌اند جوابگوی تقاضای زیاد در فصل زمستان باشد و این باعث شده در روستاهای علوی نزدیک بندر لتکیه ناآرامی‌هایی بروز کند.

 

منبع: رویترز - 19 دسامبر