مطهری: از امام و رهبر بت نسازید

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» انشعاب یک نفره از اصولگرایان

انتقادات علی مطهری که برای به مجلس کشاندن محمود احمدی‌نژاد تا استعفا هم پیش رفت و به جایی نرسید، همچنان ادامه دارد؛فرزند نظریه پرداز بلندپایه جمهوری اسلامی که مدعی انشعابی یک نفره از اصولگرایان است و ضمن مرزبندی جدی با اصلاح‌طلبان همه جا از حصر خانگی کروبی و موسوی انتقاد می کند، در آخرین سخنرانی‌اش گفته است: “نباید از اشخاص همچون امام خمینی (ره)، رهبر انقلاب، شهید مطهری و روسای جمهوری بت بسازیم.”

 

مطهری فریادگر بیداد می‌شود

مطهری روز سه شنبه 22 آذر در جلسه سخنرانی و پرسش و پاسخ اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران با عنوان “فریادگر بیداد” در کنار حمیدرضا جلایی‌پور نشست و در کنار انتقادات همیشگی‌اش صحبت‌های داغ و تازه‌ای داشت. این صحبت‌ها و اشاره رسانه‌های دولتی به ابراز احساسات و “سوت و کف” حاضران با “نمادهای سبز” برای سخنان مطهری، خبرگزاری نسیم را واداشت تا با انتشار نامه‌ای قدیمی از اعتراض بسیج دانشجویی دانشگاه تهران خبر بدهد. با این حال این بخش از سخنرانی مطهری در مخالفت با “بت‌سازی اشخاص در تمامی عرصه‌ها” از جمله “امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب” در خبرگزاری فارس هم انعکاس پیدا کرد؛خبرگزاری ای که در ماه‌های گذشته و بخصوص در ایام عزاداری تاسوعا و عاشورا از آیت‌الله خامنه‌ای با لفظ «امام» نام برده، اما مطهری معتقد است: “این مشکل از سوی اطرافیان آنان است؛ چرا که آنان به دنبال ایجاد هاله‌ای از قداست برای برخی اشخاص هستند تا منزه از پرسش و پاسخ شوند. در واقع همین اطرافیان هستند که برای رهبر انقلاب و هر شخصیت سیاسی هاله ای میسازند که چنان اند و چنان.”

مرداد ماه امسال هم علی مطهری در مصاحبه‌ای جنجالی با فارس بخش زیادی از نظرات انتقادی خود نسبت به احمدی‌نژاد و مدیریت سطوح عالی نظام را عنوان کرده بود، او این بار هم بر بخش‌هایی از آن نظرات اصرار ورزیده از جمله موارد مربوط به حوادث پس از انتخابات: “بعد از جریانات کوی دانشگاه نمایندگان مجلس خواستار رسیدگی و قرائت جریانات این موضوع در صحن علنی مجلس بود که متاسفانه به سبب برخی فشارها محمد حسن ابوترابی، نایب رئیس وقت مجلس وعده قلیلی از آقایانی که سیاست خاصی را دنبال می کردند از قرائت آن عقب نشینی کردند. هیات رئیسه مجلس کنونی نیز در جریان وقایع کهریزک کوتاهی کرده و نسبت به جنایات انجام شده مقصر است.”

وی همچنین در پاسخ به سئوال یکی از دانشجویان پیرامون ماجرای مرگ هاله سحابی و همچنین وضعیت بازداشتی‌های پس از انتخابات سال 88 گفت: “دادستان، وزیر اطلاعات و رئیس قوه قضائیه باید پاسخگوی سئوالات شما باشند.”

مطهری اما “برخی نمایندگان مجلس را “شعبان بی‌مخ‌”هایی نامید که موجب عدم قرائت گزارش کوی دانشگاه در مجلس شدند.”

این نماینده مشتاق به حضور در دور بعد مجلس شورای اسلامی، با ذکر اینکه “نقش هیات رئیسه و رئیس مجلس مهم است و جو غالب نمایندگان مجلس وقتی با مخالفت آنان مواجه می‌شود، اینگونه می‌پندارد که چنین مخالفت‌هایی، ندایی از نظام است؛ بنابراین موضع خویش را همسو با آنان نشان می دهد” بار دیگر تاکید کرد: “دولت جسور، مجلس با جسارت هم می طلبد. اگر علی لاریجانی همانند محمود احمدی‌ن‍‍ژاد از جرات و جسارت کافی برخوردار بود، هم اکنون ما بسیاری از مشکلات را نداشتیم.”

و پاسخ او به سئوالی مکرر درباره قانونی بودن حصر خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی هم از این قرار بود: “بنده همان زمان که آیت‌الله جنتی در خطبه های نماز جمعه چنین موضوعی را بیان کردند، با نگارش نامه‌ای سرگشاده مخالفت خویش را اعلام کردم. من معتقدم آقایان کروبی، احمدی‌نژاد و موسوی بایستی محکمه علنی شوند.”

بعد از اظهارات جنجالی علی‌اکبر جوانفکر در مصاحبه با روزنامه اعتماد که منجر به تعطیلی این روزنامه و حمله به کنفرانس خبری جوانفکر شد، باز علی مطهری موضعگیری جالب توجهی داشت و گفت: “آقای جوانفکر و همکاران وی اگر زمانی که با معترضان انتخابات با خشونت برخورد می شد، اعتراض می کردند این بلا به سرشان نمی آمد.” او در عین حال از حمله به دفتر روزنامه ایران انتقاد کرده و خواستار پاسخگویی قوه قضائیه و نیروی انتظامی شده بود.

بعد از آن بود که نامه بسیج دانشجویی دانشگاه تهران منتشر شد که در آن آمده بود: “در حوادث پس از انتخابات سال 88 که کشور به تعبیر رهبر معظم انقلاب گرفتار «فتنه‌ای عمیق» شده بود شما همچنان بر مواضع دو پهلوی خود اصرار ورزیده و باز هم آب به آسیاب دشمنان ریختید و فتنه را به دعوای دو نفر تقلیل دادید. پس از انتخابات هم رهبر انقلاب بحث «خواص بی‌بصیرت» را مطرح کردند و «مواضع دوپهلوی برخی خواص» را عامل مردود شدن آنها در فتنه دانستند.{…}آیا تعبیر خواص بی‌بصیرت و مواضع دو پهلو شایسته کسی جز شما و مواضع شماست؟ {…}اگر جریان انحرافی یک روی سکه دشمن شادکنان انقلاب باشد، شما و برخی هم‌فکرانتان نیز روی دیگر این سکه هستید که مواضعتان نتیجه ای جز تشنج و تفرقه و سوء استفاده دشمنان انقلاب ندارد. بزرگ‌ترین نمونه آن هم همین مواضع مخالف با گفتمان انقلابتان راجع به فتنه است که هر روز تیترِ یکِ رسانه‌های معلوم‌الحال می‌شود.”

دانشجویان بسیجی نوشته بودند: “به کجا چنین شتابان؟! مردمی که به شما رأی داده‌اند تا کی باید شاهد عبور هر روزه شما از خط قرمزها باشند؟ {…} ما به شما به نام انقلابی رأی دادیم و دوست داریم همچنان انقلابی بمانید.”

 

انتقاد از که و تا کجا؟

عمده فعالیت‌های نمایندگی علی مطهری در دو سال گذشته به مخالفت با دولت محمود احمدی‌نژاد گذشته است. او در دوران ریاست‌جمهوری سید محمد خاتمی هم از منتقدان سرسخت رییس جمهوری وقت بود و با روی کارآمدن احمدی‌نژاد مشتاقانه به طرفداری از وی شتافت. هرچند همسر خواهرش، علی لاریجانی در همان انتخابات کاندیدای ریاست جمهوری بود و امید اصلی اصولگرایان. اما چند سال بعد بر سر حمایت مجلس از بی‌قانونی‌های دولت احمدی‌نژاد، مطهری یکی از سه ضلع قدرت لاریجانی‌ها در نظام جمهوری اسلامی را به شوخی “داماد ناخلف” نامید.

حالا باید دید با نزدیک شدن به انتخابات مجلس نهم و در فضایی که غیبت اجباری اصلاح‌طلبان جا را برای رقابت‌های درون گروهی اصلاح‌طلبان باز گذاشته است، مطهری همچنان به مشی خود در انتقاد از احمدی‌نژاد و جریان موسوم به انحرافی ادامه می‌دهد و خبرساز می‌شود و یا ورودش به مقولات خط قرمزی مانند نقد رهبری و یا انتقاد از حصر موسوی و کروبی، ترمزی برای مواضع منحصر به‌فرد دکتر مطهری فرزند “علامه شهید مطهری” خواهد بود.