نه لیست می‌دهیم، نه حمایت می‌کنیم

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» شورای هماهنگی اصلاح طلبان در آستانه انتخابات

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات طی بیانیه‌ای اعلام کرد که نه فهرست انتخاباتی ارائه می‌دهد و نه در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی از کسی پشتیبانی می‌کند؛ موضعی که باعث شد روزنامه کیهان از این جبهه به عنوان “طیف افراطی اصلاح طلبان” نام ببرد و بنویسد آن‌ها “شیوه چراغ خاموش و موتور روشن” را درپی گرفته‌اند.

این اظهارات تنها بیست چهار ساعت بعد از انتشار مصاحبه وبسایت کلمه با مصطفی تاجزاده، عضو زندانی جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی مطرح شده است؛ مصاحبه‌ای که در آن معاون سیاسی وزارت کشور در دولت محمد خاتمی ضمن انتقاد از رهبر جمهوری اسلامی او را “مسئول درجه اول برگزاری انتخابات فرمایشی و رسوا” خواند و گفت آیت الله خامنه‌ای “به جای همه و برای همه” تصمیم می‌گیرد.

نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که قرار است ۱۲ اسفند ماه سال جاری در سراسر ایران برگزار شود، از ماه‌ها قبل موجب بحث‌هایی پیرامون شرکت یا عدم شرکت اصلاح طلبان شده است.

 

حمله کیهان به اصلاح طلبان

به گزارش ایلناـ خبرگزاری کار ایران ـ علی‌محمد غریبانی، رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات دربیانیه‌ای اعلام کرد که این جبهه پس از بحث‌های طولانی در ‌‌نهایت به این جمع بندی رسیده است که برای انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی لیست انتخاباتی ارائه ندهد.

در این بیانیه با اشاره به اینکه این شورا اکنون در “یک موقعیت بسیار حساس و سرنوشت ساز و در شرایط ویژه‌ای قرار دارد” آمده است کوچک‌ترین اشتباه در برنامه‌ریزی‌ها و کارهای خوب و لغزش انحراف از چارچوب اصول و اهداف اصلاح طلبی و یا اشتباه مدیریتی موجب شکست و از نظر آیندگان غیر قابل بخشش خواهد بود.

علی‌محمد غریبانی، در این بیانیه با اشاره به اینکه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات “میدان رقابت را هر روز برخود تنگ‌تر ‌می‌بیند و شرایط را نیز مساعد نمی‌یابد” اعلام کرده است این شورا پس از بحث‌های طولانی و بررسی‌های لازم در ‌‌‌نهایت به این جمع بندی رسیده که برای انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی لیست انتخاباتی ارائه ندهد و از کسی نیز حمایت نکند.

روزنامه کیهان، که نماینده آیت الله خامنه ای مدیریت آن را برعهده دارد، در شماره امروز خود و در واکنش به انتشار این بیانیه بر اساس آنچه “برخی اخبار موثق” و پیش بینی این روزنامه خوانده، نوشته است: “طیف افراطی اصلاح طلبان شیوه چراغ خاموش و موتور روشن را در پیش بگیرند به این معنا که در ظاهر اعلام بی‌میلی نسبت به انتخابات کنند تا حساسیت‌ها را برنیانگیزند اما به طور مخفیانه با استفاده از افراد خاکستری و سفید! به سرمایه گذاری در انتخابات بپردازند.”

ارگان تحت مسئولیت حسین شریعتمداری با توصیف منتشر کنندگان بیانیه به عنوان “افراطیون” نوشته است که آنها “با تناقض چند سره درباره انتخابات” مواجه هستند.

به نوشته کیهان اگر این طیف از اصلاح طلبان “علنا انتخابات را تحریم کنند، مهر تایید نهایی خواهد بود بر این مدعا که آن‌ها هماهنگ با جبهه ضد انقلاب عمل می‌کنند، ضمن اینکه در این صورت نمی‌توانند فرصتی برای تقابل و القای اختلاف و ایجاد چالش بر سر انتخابات داشته باشند. اما اگر هم علنا بگویند در انتخابات شرکت می‌کنند، با این شبهه و اعتراض مواجه خواهند شد که مگر شما نگفتید انتخابات در ایران بر مبنای تقلب سازمان یافته و مهندسی شده برگزار می‌شود.”

این در حالیست که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در بیانیه خود آورده است که “پس از ماه‌ها انتظار و تلاش برای باز شدن فضای عادلانه انتخاباتی و فراهم شدن رقابت سالم انتخاباتی”، جریان مقابل و مسئولان انتخابات “به عناوین مختلف هر روز عرصه را تنگ‌تر” می کنند “تا آنجا که ‌می‌بینیم حتی پیش هم اندیشی درون گروهی را نیز برما زیاد ‌می‌بینند.”

علی‌محمد غریبانی در این بیانیه خطاب “مسئولان انتخابات” نوشته است که آن‌ها “‌می‌گویند اگر اصلاح طلبان توبه هم بکنند توبه آن‌ها پذیرفته نیست.”

در بخشی از نوشته روزنامه کیهان موضوع مورد اشاره شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تلویحا مورد تائید قرار گرفته است: “توبه از خطا و خیانت آن هم خیانتی در حد افساد و فتنه‌گری که در قرآن کریم شدید‌تر و بزرگ‌تر از قتل شمرده شده، اقتضائات و شرایطی دارد.”

روزنامه نزدیک به آیت الله خامنه‌ای این شرایط را توضیح نداده، اما نوشته است: “توبه و اصلاح مسیر و بازگشت به نظام صرفا مسخره کردن خود است.”

با نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات مجلس نهم، تهدیدات اصول‌گرایان نسبت به حضور گروه‌های اصلاح‌طلب در انتخابات فزونی گرفته است. در همین راستا محمدجواد لاریجانی، اصلاح‌طلبان را فاقد “لیاقت حضور در انتخابات” دانسته و آن‌ها را “دشمن دموکراسی” خوانده است. یک نماینده مجلس نیز شرط حضور اصلاح طلبان در انتخابات را “مرزبندی با فتنه” تعیین کرده بود.

 

جدل اصلاح طلبان بر سر شرکت در انتخابات

در ماه‌های گذشته دو بار پیاپی گردهمایی اصلاح‌طلبان با ممانعت نهادهای حکومتی و امنیتی رو به رو و لغو شد؛ سیاستی که در موضع گیری های مسئولان جمهوری اسلامی هم بازتاب داشته و آنان بار‌ها از عدم صلاحیت اصلاح‌طلبان، به‌ویژه معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، سخن گفته‌اند.

با این حال موضوع شرکت یا عدم شرکت طیف‌های مختلف اصلاح طلبان در انتخابات یکی از داغ‌ترین موضوعات مورد بحث محافل سیاسی ایران بوده است.

سیدمحمد خاتمی، رییس‌ جمهوری سابق، سال گذشته از سه شرط اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات سخن گفته و برگزاری انتخابات بدون این شروط را غیرممکن دانسته بود. تضمین برگزاری انتخابات سالم و آزاد و عادلانه، آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی و آزادی احزاب و رسانه‌ها از جمله شروط خاتمی بودند.

بسیاری از گروه‌های نزدیک به اصلاح طلبان از جمله شورای هماهنگی اصلاح طلبان کرد بر شروط رئیس جمهوری پیشین تاکید و هر گونه حضور در انتخابات را منوط به تحقق آنها کرده‌اند.

میرحسین موسوی، رهبر در حبس جنبش سبز و از معترضان به نتایج آخرین انتخابات ریاست جمهوری ایران نیز پس از گذشت هفت ماه از حصر خانگی، در ملاقات با فرزندان خود اعلام کرده بود: “با توجه به تداوم وضعیت فعلی نمی‌توان امیدی به اتخابات و شرکت در آن داشت”.

در یکی از تازه‌ترین اظهارات در مورد انتخابات مصطفی تاجزاده، عضو مشترک سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و جبهه مشارکت ایران اسلامی که در زندان اوین به سر می‌برد در پاسخ به پرسش‌های سایت کلمه، مجددا برگزاری “انتخابات آزاد” را “تنها راه نجات کشور” اعلام کرد.

تاج‌زاده در ادامه این مصاحبه گفته: “با توجه به اینکه در حال حاضر فقط رهبری می‌تواند با اتخاذ تصمیمی تاریخی موجب برپایی انتخابات آزاد شود، چنان چه تا روزهای منتهی به ثبت نام داوطلبان لوازم و مقدمات انتخابات آزاد فراهم شود و شروط آقای خاتمی محقق گردد، باید از رهبری نظام تشکر کرد و با مشارکت وسیع و فعال در انتخابات فردایی بهتر را برای همه ایرانی‌ها رقم زد.”

محمد موسوی خوئینی، دبیر کل مجمع روحانیون مبارز و از چهره‌های اصلی جناح اصلاح طلب نیز چندی پیش گفته بود حکومت راه ورود اصلاح طلبان به انتخابات را بسته است.

بحث‌ها پیرامون انتخابات اسفند ماه مجلس شورای اسلامی در حالی شدت گرفته است که عمده چهره‌هایی که به عنوان اصلاح طلب شناخته می‌شوند پس از حوادث انتخابات ریاست جمهوری در زندان به سر می‌برند و میر حسین موسوی، مهدی کروبی، رهبران مخالفان به همراه همسران خود بیش از ۳۰۰ روز است که در حبس خانگی به سر می‌برند.