خطر محرومیت از المپیک

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» بهای تکرار بازی سیاسی در زمین ورزش

در المپیک دانشجویان جهان “یونیورسیاد” در شن ژن چین، تیم والیبال ایران از بازی در برابر تیم اسراییل خودداری کرد و از ادامه بازیها محروم شد. رییس فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های دانشگاهی (فیزو) در مصاحبه با خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان، گفت ایران با این کنش با محرومیت در والیبال بین المللی هم رو به رو خواهد شد.

در حالی که مسوولان گروه اعزامی و فدراسیون والیبال ایران این حرکت را در رسانه های داخلی در جهت حمایت از مردم فلسطین اعلام کرده اند، در محل بازیها این غیبت ناشی از بیماری بازیکنان تیم والیبال قلمداد شده است. 

در گزارش دیروز ایسنا رییس فیزو در شن زن چین اعلام کرده است: “در مورد محرومیت فعلا چیزی مشخص نیست. ما باید این پرونده را در نشست کمیته اجرایی فدراسیون جهانی والیبال (FIVB)، که درماه نوامبر برگزار می ‌شود، بررسی کنیم. ما هنوز گزارش کلینیک پزشکی را که دربارهعلت بیماری بازیکنان تیم والیبال ایران است، بررسی نکرده‌ایم. اگر برای فدراسیونجهانی این موضوع محرز شود که دلایل ایران برای عدم حضور در این مسابقه غیر قابلقبول بوده، احتمال دارد تیم والیبال ایران را از حضور در مسابقه‌های جهانی به مدتدو سال محروم کنند. البته شاید ایران بتواند این محرومیت را با پرداخت 400 هزاردلار لغو کند.”

مهدی طالب‌پور، سرپرست کاروان جمهوری اسلامی دیروز به همین خبرگزاری گفت: “نتیجه ‌قطعی میزان محرومیت فعلا مشخص نیست. با کمال میل این محرومیت رامی ‌پذیریم، چرا که به موضع سیاسی کشورمان اعتقاد داریم.”

بیست و ششمین دوره بازیهای دانشجویان جهان آخرین روزهای خود را می گذراند و تیم ایران، که با ورزشکارانی سرشناس و بیشتر ملی پوش در رشته های گوناگون در این رقابتها حضور دارد، به موفقیت مورد انتظارش نرسیده و در میان کشورهای شرکت کننده، در رده پایین تر از سی ام است.

پس از محرومیت والیبالیست ها در شن ژن، مهدی طالب‌پور، سرپرست کاروان ورزشی ایران در ایسنا گفته بود: “خوشبختانه ما با رییس و دبیر کل فیزو روابط خوبی در سطح بین‌المللیداریم. وقتی قرار باشد موضع سیاسی کشورمان را اعلام کنیم، محدودیت و محرومیت‌هاییهم وجود دارد. با کمال میل این محرومیت رامی ‌پذیریم، چرا که به موضع سیاسی کشورمان اعتقاد داریم.”

او در مورد جلسه اش با رییس و دبیرکل فیزو هم گفته: “در این نشست مباحث دیگری درباره چگونگی محرومیت تیم والیبال مطرح شد که ترجیح می ‌دهم برای اینکه حاشیه‌هارا پشت سر بگذاریم فردا این مساله (را) مطرح کنم.”

روز بعد دوشنبه بود و موضوعی مطرح نشد.

سرپرست کاروان ایران به خبرگزاری مهر هم گفت: “ما درحال رایزنی هستیم تا محرومیت های ایران را به حداقل برسانیم. در مرحله اول تیم والیبال از دیدار با استرالیا محروم شد و این احتمال وجود دارد تیم والیبال درمسابقات یونیورسیاد آینده و یا کل کاروان در این مسابقات حذف شوند، اما ما رایزنی میکنیم تا این اتفاق نیفتد.”

در پی این رویداد محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال در خبرگزاری مهر اعلام کرد: “به هر ترتیب جنایت‏های رژیم صهیونیستی بر کسی پوشیده نیست و چیزی که برای ما مهم است حرکت در پشت سر ولایت فقیهو حمایت از آرمان‏های مردم فلسطین است. ما اصلا کشوری به نام اسرائیلنمی‎شناسیم.”

بعد از رویارویی یک کشتی گیر فرنگی ایران با حریفی از اسراییل در رقابتهای جهانی 1983 کی یف، رییس فدراسیون وقت کشتی برکنار و از آن به بعد تیمها و ورزشکاران ایرانی از رویارویی با حریفان اسراییلی بازداشته شدند. این سیاست نه تنها بختهای قهرمانی و مدال آوری را از ورزشکاران ایرانی گرفت که به واکنشهای بین المللی نیز منجر شد. در المپیک 2008 پکن خودداری شناگر ایرانی از مسابقه در گروهی که یک اسراییلی در آن حضور داشت، دردسرساز شد. اما از سوی مسوولان ورزش در جمهوری اسلامی ادعای حمایت از مردم فلسطین به ادعای مصدومیت ورزشکار ایرانی بدل شد تا مانع محرومیتهای بعدی شود. جالب اینکه این مصدومیت را یک پزشک “آمریکایی” تایید کرد تا ماجرا به جاهای باریک کشیده نشود.

پس از المپیک پکن، این بازی سیاسی در رقابتهای بین المللی ورزشی چندبار دیگر و در رشته های گوناگون از جمله ورزشهای رزمی تکرار شد. اعتراض ایران به لوگوی بازیهای المپیک 2012 لندن – که آن را نشانه “زیهون” و نژادپرستانه خوانده و خواهان عوض شدن آن بودند- با واکنش تند مقامات برگزارکننده رو به رو شد و حتی به طور رسمی اعلام کردند که ورزشکاران ایرانی می توانند به المپیک نروند. اینک با توجه به اینکه سرپرست کاروان ایران در بازیهای دانشجویان در چین، خودداری بازی تیم والیبال ایران از بازی با اسراییل را آشکارا در راستای سیاستهای جمهوری اسلامی در بازیهای زیر مجموعه کمیته بین المللی المپیک اعلام کرده است، نگرانی از پی آمدهای ادامه این سیاست بدیهی به نظر می آید؛ به ویژه که بالاگرفتن مساله دوپینگ در کشتی فرنگی ایران، بحث در مورد محرومیت ایران از حضور در المپیک 2012 را هم افزایش داده است.