جدایی دختران و پسران از ۴ سالگی

نویسنده
نازنین کامدار

» طرح امنیت اخلاقی به بچه ها رسید

در ادامه سلسله برنامه های “طرح بزرگ امنیت اخلاقی” که تاکنون شامل اقداماتی از جمله بازداشت زنان به اتهام “بدحجابی”، حمله به منازل افراد تحت عنوان “اراذل و اوباش”، اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها، جمع آوری دیش های ماهواره  با هلیکوپتر، حمله به مجالس عروسی در حومه شهرها، ممنوعت عرضه قلیان به زنان و… شده است، روز گذشته اعلام شد مراکز پیش دبستانی نیز تفکیک جنسیتی می شوند.“طرح تفکیک جنسیتی” که وزارت آموزش و پرورش آنرا ابلاغ کرده است، شامل کودکان 4 و 5 ساله می شود.

خبرگزاری فارس، نزدیک به منابع امنیتی نظامی،دیروز در گزارشی به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش از ابلاغ “طرح تفکیک جنسیتی مراکز پیش دبستانی” خبر داد.

به نوشته فارس، طبق دستورالعمل اجرایی دوره پیش‌دبستانی، اختلاط کودکان دختر و پسر در کلاس‌های پیش‌دبستانی “ممنوع” بوده و فعالیت هفتگی آنها نیز 5 روز در هفته است.

فارس نوشته: “بر اساس دستورالعمل اجرایی دوره پیش‌دبستانی، مدت فعالیت روزانه مراکز پیش‌دبستانی حداکثر 3.5 ساعت در روز و 5 روز در هفته است؛ همچنین، کلاس‌‌های پیش‌دبستانی می‌تواند در نوبت صبح یا عصر (ترجیحاً نوبت صبح) با توجه به شرایط، نوع مرکز، نیاز و تقاضای والدین تشکیل شود و ساعت شروع فعالیت‌ها نیز در «نوبت صبح» 8 الی 11:30 و در «نوبت عصر» 13 الی 16:30 خواهد بود”.

در این دستورالعمل همچنین آمده: “اختلاط نوآموزان دختر و پسر در کلاس‌های پیش‌دبستانی و مهدکودک ها ممنوع است و فقط در مراکزی که تعداد نوآموزان به حد نصاب نرسد، این امر با کسب مجوز از آموزش و پرورش منطقه بلامانع است”.

در پایان این دستور العمل هم آمده است: “در مراکز پیش‌دبستانی «مستقل» که تعداد نوآموزان ثبت‌نام شده کمتر از حد نصاب برای تفکیک دو گروه سنی «4 سال تمام» و «5 سال تمام» باشد، ثبت‌نام نوآموزان 4 و 5 ساله در یک کلاس با نظر آموزش و پرورش، مشروط بر رعایت اصل اجرای برنامه‌های آموزشی و پرورشی ویژه هر گروه سنی ‌بلامانع است”.

سازمان بهزیستی هم که به دلیل عملکرد ضعیف در جمع آوری کودکان کار به کرات مورد انتقاد رسانه ها و نهاد های حقوق بشری قرار گرفته،چندی پیش  اعلام کرده بود  آموزش رقص در مهد کودک ها ممنوع بوده و با “متخلفان به شدت برخورد می شود”.

به گزارش سایت آینده، احمد اسفندیاری، سرپرست سازمان بهزیستی در اینباره گفته است: “به طور قاطع با مهدهایی که آموزش‌های غیردینی و غیراخلاقی می‌دهند برخورد شدید و مجوز مهدهایی که آموزش رقص می‌دهند باطل خواهد شد”.

احمداسفندیاری،‌ افزوده است: “موضوع عفاف در مهدهای کودک از جمله موضوعات مهمی است که باید به طور ریشه‌ای به آن دقت شود. آموزش‌های غیر اخلاقی در مراکز آموزشی کودکان خسارات زیادی را به جامعه وارد می‌کند. تمام اشکالات در آموزش‌های کودکان به سازمان بهزیستی بر نمی‌گردد چرا که دستگاه‌های دیگر نیز در پرورش کودکان موثر هستند و آیا می‌توان گفت‌ که برنامه‌های کودک که در شبکه‌های مختلف پخش می‌شود قابل قبول است؟ سازمان بهزیستی به دنبال اجرای آموزش‌های دینی در مهدهای کودک است و در همین راستا با اساتید دانشگاه و حوزه هم به جمع بندی‌هایی رسیده است”.

سرپرست سازمان بهزیستی از راه اندازی “مهد مساجد” هم خبر داده و افزوده است: “این مهدها می تواند در پرورش کودکان موثر باشد و در همین راستا تلاش می‌شود مهدهای مساجد و قرآنی بزودی فعال شود. در نخستین گام، مهدهایی که آموزش رقص می‌دهند از طرف سازمان بهزیستی تعطیل خواهند شد”.

گفتنی است از سال گذشته مجع صدور مجوز راه اندازی مهدکودک ها و مراکز پیش دبستانی از سازمان بهزیستی به وزارت آموزش و پروش منتقل شده است.