کشف صندوق های رای در ساختمان نیمه ساز

شهرام رفیع زاده
شهرام رفیع زاده

» رسوایی جدید برگزار کنندگان انتخابات، این بار در شیراز

پیدا شدن چهار صندوق رای در ساختمان در حال احداث کتابخانه مرکزی شیراز، شواهد جدیدی از تخلفات گسترده انتخاباتی را بر ملا کرد. این صندوق های رای زمانی پیدا شد که محمدرضا رضازاده، استاندار فارس و آیت الله ایمانی، امام جمعه شیراز و خبرنگاران روزنامه های محلی شیراز از عملیات احداث ساختمان کتابخانه مرکزی شیراز بازدید می کردند.

محمدرضا نسب عبدالهی وبلاگ نویس و روزنامه نگار شیرازی روز چهارشنبه ضمن انتشار عکس ها صندوق های رای پیدا شده در ساختمان در حال احداث کتابخانه مرکزی شیراز در وبلاگش نوشت که استاندار فارس پس از مواجه شدن خبرنگاران با این صندوق ها از آن ها خواست که به این موضوع در رسانه ها اشاره ای نکنند. او این صندوق ها را جزو “اسناد ملی”اعلام کرد.

به دنبال انتشار عکس صندوق های پیدا شده رای در ساختمان نیمه کاره کتابخانه شیراز خبرگزاری رسمی دولت، ایرنا با انتشار مصاحبه های پیاپی با ااستاندار فارس، فرماندار شیراز و رییس مرکز اسناد ملی استان فارس اقدام به انتشار توضیحات متناقضی در خصوص این صندوق ها کرد.

استاندار فارس بدون اشاره به توصیه اش به خبرنگاران شیرازی در مورد عدم انتشار خبر کشف این 4 صندوق رای گفت که این صندوق های رای جزو اسناد ملی به شمار می روند و به همین دلیل در کتابخانه نگهداری می شوند.

اظهارات محمدرضا رضازاده در حالی بیان می شد که مطابق قانون انتخابات کلیه صندوق های رای باید پس از شمارش آراء و صورت جلسه با حضور نمایندگان کاندیدها، مجریان و ناظران شورای نگهبان، و رئیس صندوق تحت نظارت هیات های اجرایی به بخشداری یا فرمانداری تحویل شود، از طریق فرمانداری ها به استانداری و وزارت کشور منتقل شده و پس از پایان کلیه مراحل انتخابات و رسیدگی به اعتراض ها و شکایات در نهایت امحاء شود.

 

توجیه تناقض، تهدید قضایی

فرماندار شیراز نیز روز چهارشنبه پس از کشف 4 صندوق رای در شیراز ادعا کرد که “صندوق های اخذ رای موجود در مرکز اسناد و کتابخانه مرکزی شیراز مربوط به انتخابات گذشته است و هیچگونه ارتباطی با دهمین انتخابات ریاست جمهوری ندارد.”

ابراهیم عزیزی انتشار تصاویرصندوق های کشف شده در ساختمان نیمه ساز کتابخانه مرکزی شیراز را “جو سازی” عنوان کرد، و به خبرگزاری دولت گفت “متاسفانه برخی افراد بدون تحقیق و بررسی دقیق اقدام به جو سازی در این خصوص کردند، در صورتی که این صندوق ها طبق دستورالعمل وزارت کشور در آن مکان نگهداری می شود.” وی افزود “برابر دستورالعمل وزارت کشور پس از اعلام نتایج و گذشت مدت زمانی مشخص و بعد از اینکه آرا ماخوذه امحا گردید، سه صندوق با محتویات خود و پلمپ شده، به عنوان اسناد ملی به مرکز اسناد ملی منتقل می شود.”

وی توضیحی نداد که چنانچه این صندوق ها به عنوان اسناد ملی نگهداری می شود چرا در محل ساختمان در حال احداث و نیمه ساز کتابخانه قرار داشتند.

فرماندار همچنین گفت که “صندوق های موجود درمرکز اسناد و کتابخانه مرکزی شیراز مربوط به دوره های مختلف انتخابات گذشته ازجمله مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستاست و هیچ ارتباطی به دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ندارد.”

خبرگزاری دولتی ایرنا عصر چهارشنبه برای سومین بار مصاحبه ای از علی اکبر صفی پور مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس را منتشر و به نقل از وی ادعا کرد که نگهداری صندوق های رای در ساختمان نیمه ساز کتابخانه مرکزی شیراز براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی صورت می گیرد. وی در پاسخ به این سوال که چرا صندوق های اخذ رای موجود در مرکز اسناد شیراز پلمپ شده است، گفت “براساس قانون، نمونه هایی از صندوق های هر انتخاباتی که در کشور برگزار شده در سازمان اسناد کشور نگهداری می شود و بر همین اساس پس از یک دوره زمانی و بعد از انجام مراحل قانونی، صندوق هایی با محتویات داخلی خود و پلمپ شده تحویل مرکز اسناد می شود.”

وی در مورد اینک چرا صندوق ها در محل ساختمان در حال احداث کتابخانه کشف شده، گفت که عملیات عمرانی مخزن اسناد کتابخانه شیراز در حال اتمام است و بسیاری از اسناد به این مخزن جدید منتقل شده اند از جمله چهار صندوق رای کشف شده. وی یکی از صندوق ها کشف شده را متعلق به انتخابات سومین دوره شورای شهر دانست اما در مورد سه صندوق دیگر به طور کلی ادعا کرد که متعلق به “انتخابات های گذشته” هستند.

صندوق های رای رها شده در ساختمان در حال احداث کتابخانه مرکزی شیراز یک پس از آن خبرساز شدند که تصاویر منتشر شده از سوی خبرگزاری دولتی ایرنا در مورد “بازشماری” آرای انتخابات توسط شورای نگهبان بازتاب وسیعی در افکار عمومی یافته بودند؛ تصاویری که در آنها، برگه های رای “تانخورده” بسیاری به چشم می خوردند. رسوایی حاصل از انتشار ناخواسته تصاویر فوق توسط خبرگزاری ایرنا، سخنگوی شورای نگهبان را بر آن داشت تا روز سه شنبه در کنفرانسی خبری  ادعا کند که “صرف تا خورده بودن یا تا نخورده بودن برای اثبات وقوع تخلف کافی نبوده، بلکه باید مدارک دیگری نیز وجود داشته باشد.”

یک روز پیش از آن نیز، امیدوار رضایی نماینده مجلس و برادر محسن رضایی در مصاحبه ای با روزنامه خبر فاش کرده بود که “70 تا 80 درصد آرا با یک خودکار و با یک دستخط در صندوق های مختلف نوشته شده است.” اظهارات امیدوار رضایی تنها اندکی بعد با انتشار عکس های بازشماری آراء از سوی خبرگزاری دولتی ایرنا و محتوای این عکس ها – که شامل چند رای نوشته شده با دستخط مشابه بود - تائید شد.

اما عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به انتشار این اسناد، با اشاره مستقیم به اظهارات امیدوار رضایی در مورد دست خط های مشابه خواستار برخورد قوه قضائیه با افشا کنندگان اسناد تقلب انتخابات شد. وی گفت: “این موضوع از همان بخش هایی است که قوه قضائیه باید به آن رسیدگی کند و با کسانی که این شائبه ها را درست می کنند برخورد کند.”