ادامه دستگیری ها و خودکشی پیشنماز دولت

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» نزدیکان احمدی نژاد«خطر اصلی»هستند

اگر تا چند ماه پیش اصول‌گرایان از احمدی‌نژاد به عنوان “رییس‌جمهوری مکتبی” نام می‌بردند و در ستایش از ولایت‌پذیری وی، سخن‌ها بر زبان می‌راندند، در یک ماه گذشته اوضاع دگرگون شده و اکنون بسیاری از نزدیکان احمدی‌نژاد به عنوان خطر اصلی جمهوری‌اسلامی معرفی می‌شوند.

اکنون اما علاوه بر خبر برخورد با اطرافیان اسفندیار رحیم‌مشایی، اخباری از خودکشی پشی‌نماز نهاد ریاست جمهوری نیز منتشر می‌شود و برخی از مدیران کل نیز به عنوان جاسوس معرفی می‌شوند. ضمن آنکه سایت‌های اصول‌گرا هم‌چنان مشغول افشاگری درباره رحیم‌مشایی و نزدیکانش هستند.

 افشاگری درباره مشایی از زمان آغاز اختلافات میان محمود احمدی‌نژاد و آیت‌الله خامنه‌ای بر سر عزل یا ابقای حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات، تشدید شده است. دخالت رهبر جمهوری اسلامی و نامه وی برای ابقای وزیر اطلاعات، باعث قهر یازده روزه احمدی‌نژاد شد؛ مساله‌ای که به اعتقاد اصول‌گرایان با تحریک رحیم‌مشایی صورت گرفته بود. از جمله افشاگری‌ها در این زمینه مربوط به پرونده شرکت سمگا بود. برخی سایت‌ها نیز با انتشار مطالبی، به بحث سواستفاده فردی با نام پانته‌آ فیوضی از رابطه با رحیم‌مشایی پرداخته بودند.

سایت‌های اصول‌گرا همچنین از عباس غفاری با عنوان شیطان‌پرست یاد کرده و وی را به فساد اخلاقی  متهم و مدعی شده بودند که همسر پانته‌آ فیوضی، در وزارت امورخارجه آمریکا مشغول به کار است.

 

خودکشی امام جماعت نهاد ریاست‌جمهوری

در چنین فضایی روزنامه جوان ـ- وابسته به سپاه پاسداران ـ- اعلام کرده است که عباس امیری‌فر، پیش‌نماز نهاد ریاست‌جمهوری، که به دلیل رابطه با تهیه و انتشار فیلمی در رابطه با ظهور امام زمان، بازداشت شده، دست به خودکشی زده است؛خبری که یکی از نزدیکان امیری‌فر حاضر به تایید یا  تکذیب این خبر نشده است.

این روزنامه  در خبر خود نام فردی که دست به خودکشی زده است را، «ع.تبر» ذکر کرده. برخی منابع اعلام کرده‌اند که «تبر» نام مستعار عباس امیری‌فر، پیش از انقلاب بوده است.

عباس امیری‌فر، از جمله افراد نزدیک به رحیم‌مشایی ۱۱ اردیبهشت سال جاری توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شد.

جوان نوشته است که “وی در زندان پارچ پلاستیکی را به صورت چاقو درآورده و اقدام به خودکشی کرده بود که باهوشیاری ماموران نجات پیدا کرده است”. جوان همچنین نوشته است که امیری‌فرماموریت داشته تا در “تشکل‌های ارزشی” انشقاق ایجاد کند. به نظر می‌رسد اشاره این روزنامه به جامعه روحانیت مبارز باشد.

 امیری‌فرپیش از بازداشت در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس، از رحیم‌مشایی به عنوان رییس‌جمهور آینده ایران نام برده بود. در زمان برکناری مصلحی هم از امیری‌فر به عنوان گزینه احمدی‌نژاد برای وزارت اطلاعات نام برده می‌شد.

اکنون اما امیری‌فر و رحیم‌مشایی متهم به نفوذ در وزارت اطلاعات و تلاش برای تصفیه در این وزارت‌خانه شده‌اند. محمدابراهیم نکونام نماینده گلپایگان، در این زمینه گفته است: “برخی از کارمندان نخبه وزارت اطلاعات از جمله مسئول پرونده عبدالمالک ریگی از ابتدای سال 1390 بازنشسته شده اند. برخی از آنها عاشق کارشان هستند و مایلند در این وزارتخانه خدمت کنند اما می گویند نظام می خواهد ما را از خدمت باز دارد”.

محمدرضا خباز، دیگرنماینده مجلس نیز در این باره چنین سخن گفته است: “نظام نمی خواهد عناصر نخبه از وزارت اطلاعات بروند، بلکه جریان انحرافی دولت قصد چنین کاری را داشت”.

در همین حال، ودر ادامه موج بازداشت و بازجویی از نزدیکان مشایی، وب‌سایت هفت صبح نوشته است که “ دکتر ملک زاده [دبیر شورای عالی ایرانیان مقیم خارج از کشور] به اختیار خود و صرفا جهت پاسخگویی به برخی ابهامات و سوالات به مدت یک الی دو ساعت جلسه ای با نهادهای ذیربط داشته است”.

دو روز پیش  برخی رسانه‌ها خبر از آن داده بودند که حمید بقایی معاون اجرایی احمدی‌نژاد با حکم دیوان عدالت اداری به چهار سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شده است. سایت الف در این زمینه  نوشته بود: “بقایی به دنبال تخلفات عدیده در دوره‌ای که ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را بر عهده داشته، در دیوان عدالت اداری محکوم شده است.وی تا این لحظه حاضر نشده است که این حکم را اجرا کند و به دنبال برگرداندن آن در دیوان عدالت اداری است”.

 

جاسوس بازی

از سوی دیگر، پس از سخنان حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات، درباره برخورد این وزارتخانه با جریان انحرافی، و همچنین صدور بیانیه‌ای از سوی وزارت اطلاعات درباره بازداشت 30 نفر به اتهام جاسوسی برای آمریکا در - ایران، ترکیه٬ مالزی و امارات – خبرگزاری فارس با انتشار خبری، اعلام کرد که “ یک مدیر دولتی در یک وزارتخانه و چند مدیر نهادهای خدماتی”  از جمله بازداشت شدگان هستند”.

این خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران در خبر خود مدعی شده: “ یکی از بازداشت‌شدگان در یکی از وزارت‌خانه‌‌های کشور 25 سال سابقه فعالیت دارد که جذب این شبکه شده بود… یکی از مدیران یک نهاد خدمات‌رسانی نیز بسته بسیار مهمی از ریز فعالیت‌های این نهاد خدماتی و شیوه‌های خرابکاری در این نهاد را آماده ارسال کرده بود… یکی دیگر از مدیران یک نهاد خدماتی… اطلاعات جامعی را درباره چگونگی انفجار و خرابکاری آماده ارسال کرده بود اما پیش از هرگونه اقدامی بازداشت شد”.

پیش از این خبرگزاری‌ها اعلام کرده بودند که 25 تن از نزدیکان اسفندیار رحیم‌مشایی بازداشت شده‌اند. برخی از این افراد از سوی رسانه‌های اصول‌گرا به عنوان جاسوس معرفی شده اند.

یحی رحیم‌صفوی مشاور آیت‌الله خامنه‌ای نیز این مساله را تایید کرده است: “سرنخ برخی جریان‌های سیاسی انحرافی در دست سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه است”. محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستصعفین نیز وعده داده است که “در ماه‌های آینده اطلاعات مفصل‌تری از جریان انحرافی را به مردم ارائه می‌دهیم”.

 

تلاش برای بازداشت مشایی

پیش از این سردبیر وب سایت هفت صبح ـ- که گفته می‌شود نزدیک به رحیم‌مشایی است – نوشته بود: “فشار شدیدی از جانب اقتدارگرایان برای دستگیری و بازداشت مهندس مشایی وارد شده و تلاش می‌شود با دستگیری دوستان نزدیک مهندس زمینه چینی برای گسترش دستگیری‌ها صورت گیرد”.

وی همچنین نوشته بود که “ ما و سایر اصولگرایان پیشرو به راهی که انتخاب کرده‌ایم اعتقاد داریم و از قبل پیش‌بینی هزینه‌های احتمالی را کرده‌ایم و برای آن‌ها برنامه داریم”.

برخی دیگر از اصول‌گرایان درروزهای گذشته خواستار بازداشت رحیم‌مشایی شدند. انصار حزب‌الله  با صدور بیانیه‌ای خواستار برخورد قوه‌قضاییه با رحیم‌مشایی شده و قاسم روان‌بخش، از شاگردان نزدیک آیت‌الله مصباح یزدی نیز درباره مشایی گفته بود: “مشایی یک فراماسونر است که باید بازداشت شود”.

در همین حال برخی اخبار حکایت از آن دارد که سایت‌های آزادی‌نیوز٬ نها‌ل‌نیوز و آیین‌نیوز که توسط برخی از حامیان رحیم‌مشایی به روز می‌شد، فیلتر و یا به کلی از دسترس خارج شده‌اند. هنوز مقامات مسوول علت انسداد و از دسترس خارج شدن این سایت‌ها را اعلام نکرده‌اند. در هفته‌های گذشته و هم‌زمان با اختلافات میان محمود احمدی‌نژاد و آیت‌الله خامنه‌ای، سایت‌هایی چون برای همه، محرمانه‌نیوز، دولت یار، رهوا، باکری آنلاین و … که همگی از حامیان مشایی بودند، فیلتر و از دسترس خارج شده بودند.

درتحولی دیگر طی روزهای گذشته برخی فرماندهان سپاه نیز علیه رحیم‌مشایی به پا خاسته‌اند. حسین همدانی فرمانده سپاه تهران، اعلام کرده بود: “ تهدیدی که از ناحیه جریان انحرافی احساس می شود دامن زدن به فرقه گرایی است”. یدالله جوانی، رییس دفتر سیاسی سپاه نیز با انتشار یادداشتی در هفته‌‌نامه یالثارات، نوشته بود: “ کنون نیز یک باند فاسد، شیاد، قدرت گرا و شیطانی با بهره گیری از راهبرد نفوذ و توفیق در جلب اعتماد برخی از صاحب منصبان، دغدغه هایی را در دلسوزان نظام پدید آورده و آنان بر اساس همین دغدغه ها، زنگ های خطر را به صدا درآورده اند. آنچه خطر این جریان انحرافی را نگران کننده می سازد، ماهیت دینی و اعتقادی انحراف است”.

در همین حال ناصر سقای بی‌ریا، مشاور سابق محمود احمدی‌نژاد درامور روحانیت، در سخنانی گفته است که از “راس جریان انحرافی نقل می‌کنند که شش سال اول، زمان مدارا با نظام اسلامی و دو سال آخر، زمان ساختار شکنی است”.

وی اضافه کرده است: “این‌ها قصدشان این بود که نظام را با چالش مواجه کنند. اگر این گونه باشد آن‌ها یک روزی هم در برابر مقام معظم رهبری می‌ایستند از این رو باید در این خصوص هوشیار، مراقب و مواظب باشیم”.

بی‌ریا  هدف این جریان را این چنین شرح داده است: “جریان انحرافی در ‌‌نهایت می‌خواهد به طور کلی روحانیت را کنار بگذارد از این رو می‌گویند ولایت فقیه باشد اما جز نصیحت کاری نکند”.