انتقاد از شورای منصوب خامنه‌ای

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» "جی میل هم به سختی باز می‌شود"

وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات در دولت نخست محمود احمدی نژاد و نماینده مجلس، شورای عالی فضای مجازی را مسئول سرعت پایین اینترنت در ایران عنوان و از آن به شدت انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، محمد سلیمانی گفت: “شورای عالی فضای مجازی کشور دارد یکسری کارها را خودش به تنهایی انجام می دهد و معلوم نیست با چه کسی هماهنگ است. آیا با دولت هماهنگ است یا با وزارت ارتباطات هماهنگ است یا به طور مستقل عمل می کند؟”

علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز ۱۷ اسفند ۱۳۹۰ دستور تشکیل شورای عالی فضای مجازی را صادر کرد و وظیفه آن را راه اندازی مرکز ملی فضای مجازی کشور دانست.

در این دستور “آثار چشمگیر شبکه جهانی اینترنت در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی، لزوم برنامه‌ریزی و هماهنگی به منظور صیانت از آسیب‌های ناشی از آن و بهره‌گیری حداکثری از فرصت‌ها در جهت ارائه خدمات گسترده و مفید به مردم”، دلایل اصلی تشکیل این شورا عنوان شد.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین دستور داد شورای عالی فضای مجازی، نسبت به فضای مجازی در داخل و خارج از ایران “اشراف کامل” داشته باشد و نسبت به “مواجهه فعال” با فضای مجازی “از حیث سخت افزاری، نرم افزاری و محتوایی” تصمیم گیری کند.

تشکیل این شورا از ابتدا با انتقادات برخی ناظران مواجه شد اما مسئولان آن از عملکرد خود دفاع می کردند و وعده بهبود وضعیت اینترنت در کشور را می دادند.

حالا وزیر سابق ارتباطات هم در انتقاد از عملکرد شورای عالی فضای مجازی، “مستقل عمل کردن” آن را “ابهام آمیز” دانسته است.

سلیمانی “بستن VPNها و فیلتر سایت گوگل را از موارد این عملکرد ابهام برانگیز دانست و گفت: “ما نمی دانیم اگر مرکز شورای عالی فضای مجازی سر منشا کاهش سرعت اینترنت است چرا جوابگوی این مشکلات به مردم نیست.”

 

“مردم ناراضی هستند”

این نماینده مجلس با انتقاد از “تقسیم بندی مدیریت ارتباطات در کشور”، موضوع اینترنت در ایران را “به هم ریخته” خواند.

به گفته او، وزارت ارتباطات نمی تواند بگوید من مسئول مشکلات اینترنت نیستم و یا از گفتن واقعیت صرف نظر کند. وزارت ارتباطات حتی اگر به رسانه ها نمی گوید چه خبر است باید به ما و مجلس بگوید و کاری کند که این به هم ریختگی از بین برود.

وزیر اسبق ارتباطات و فنآوری اطلاعات تأکید کرد: “از نظر من این به هم ریختگی که در حوزه اینترنت پیش آمده باید به سرعت از سوی مسئولین حل شود و حتی شخص رئیس جمهور باید دخالت کند تا این اوضاع اسف بار از بین برود.”

سلیمانی گفت خود او به سختی می تواند جی میل را باز کند و افزود که “مردم از کندی اینترنت ناراضی هستند”.

رئیس جمهور، رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس قوه قضائیه، رئیس سازمان صدا و سیما، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر اطلاعات، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانده نیروی انتظامی، اعضای حقوقی و حمید شهریاری، سیدجواد مظلومی، مسعود ابوطالبی، کامیار ثقفی، رسول جلیلی، محمد سرافراز و علیرضا شاه‌میرزایی، اعضای حقوقی شورای عای فضای مجازی هستند که به مدت سه سال از سوی آیت الله خامنه ای منصوب شده اند.

جمهوری اسلامی از سوی نهادهای بین المللی مدافع آزادی اطلاعات مانند گزارشگران بدون مرز، به عنوان یکی از بزرگترین دشمن های اینترنت در جهان معرفی شده است.

سرعت و کیفیت خدمات اینترنت در ایران در پایین ترین سطح دنیا قرار دارد که همزمان با ناآرامی های سیاسی و اجتماعی با کاهش بیشتری هم مواجه می شود.