در برابر عزل و نصب‌های دولت، سکوت نمی‌کنیم

نویسنده
حسین محمدی

» انتقاد شدید اصولگرایان از روحانی:

انتصاب‌های دولت روحانی٬ باعث دردسر برای او و اعضای کابینه‌اش شده تا جایی که برخی نمایندگان مجلس گفته‌اند طی روزهای آینده اقدام به بررسی برخی عزل و نصب‌ها در این دولت خواهند کرد. برخی دیگر هم ضمن انتقاد شدید از وی گفته اند که در برابر این عزل و نصب ها سکوت نمی کنند.

حسن روحانی٬ پیش از این گفته بود که با “داس” نیامده و اقدام به عزل و نصب فله‌ای نخواهد کرد؛ وی اما همان زمان تاکید کرده بود که نمی‌تواند “مدیران اتوبوسی” را در دولت خود تحمل کند.

حالا برخی نمایندگان مجلس هم می‌گویند موضوع “اخراج چند دانشمند هسته‌ای” و “انتصاب” برخی مدیران فعال در حوادث سال ۸۸ از سوی دولت حسن روحانی را دنبال خواهند کرد.

محمدحسن آصفری٬ عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی٬ در این زمینه گفته است: “شنیده‌ایم که برخی از کارمندان و دانشمندان فعال انرژی اتمی از کار برکنار شده‌اند و این اتفاق قابل بررسی است، دانشمندان انرژی اتمی از افراد متدین و متعهدمان هستند که همراه شهید احمدی روشن ها برای پیشرفت علمی کشور فعالیت می کردند و باید از آنها برای ادامه مسیر استفاده شود چرا که اینها نیروهای انقلاب و جوانان پرشور و سرمایه های اصلی ما هستند، باید از فکر این دانشمندان در جهت بومی سازی دانش هسته ای استفاده شود، موضوع برکناری برخی از دانشمندان هسته ای را پی گیر هستیم و مجلس هم در حال بررسی است”.

هم‌زمان روح‌الله حسینیان٬ از نمایندگان عضو جبهه پایداری هم با اعتراض نسبت به “به کارگیری فتنه‌گران و مجرمان امنیتی در سازمان‌های دولتی”٬ این مساله را “خلاف قانون” توصیف کرد و گفت: “مدارا و تسامح با فتنه‌گران خلاف قانون است ومجلس نسبت به حضور فتنه‌گران و مجرمان امنیتی در ادارات دولتی سکوت نخواهد کرد”.

طی هفته گذشته٬ بسیاری از اصول‌گرایان نسبت به برخی عزل و نصب‌ها٬ انتقاد کرده‌اند. آن‌ها به طور مشخص به اخراج برخی از کارمندان و دانشمندان هسته‌ای اشاره می‌کنند که گفته می‌شود از نزدیکان مصطفی احمدی‌روشن بوده‌اند که در سال ۹۰ توسط گروه‌های ناشناس ترور شد.

این عزل و نصب‌ها موجب شد که علی‌اکبر صالحی٬ رییس سازمان انرژی اتمی٬ به دیدار خانواده وی برود و از آن‌‌ها دل‌جویی کند.

زهره طیب‌زاده٬ نماینده مجلس٬ در این زمینه گفته بود که “ما دلیل عدم شرکت خانواده شهید احمدی‌روشن در جلسه تجلیل از خانواده شهدای هسته‌ای را پیگیری کردیم و متوجه شدیم که ظاهراً اعتراض داشتند؛ شهید احمدی‌روشن افرادی را در دوره‌ای که صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نبود، به سازمان می‌برد یعنی افرادی از طرف دوستان شهید احمدی روشن به این سازمان برای همکاری معرفی می‌شوند و با وی کار می‌کنند. پس از شهادت شهید احمدی‌روشن و برعهده گرفتن مسئولیت ریاست سازمان انرژی اتمی توسط صالحی، تعدادی از افرادی که شهید احمدی روشن به سازمان آورده بود، توسط صالحی از سازمان انرژی اتمی اخراج می‌شوند”.

این‌ها اما تنها عزل و نصب‌هایی نیست که با اعتراض مواجه شده‌اند. اصول‌گرایان بر این عقیده‌اند که میزان عزل و نصب مدیران در دولت روحانی٬ بسیار بیشتر از دولت احمدی‌‌نژاد بوده است. روحانی و هم‌فکرانش در دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد٬ از منتقدان عزل و نصب‌های وی بودند.

وب‌سایت جهان‌نیوز٬ نزدیک به علی‌رضا زاکانی٬ اقدام به انتشار جدول‌هایی کرده بود که براساس آن دولت روحانی در سطح مدیران و معاون وزارت‌خانه‌‌ها٬ بیش از سیصد تغییر انجام داده که بیش از ۵۰ تغییر٬ مروبط به نهاد ریاست‌جمهوری بود.

رجانیوز٬ وب‌سایت نزدیک به جبهه پایداری هم در این زمینه نوشته بود: “شایسته سالاری یکی از کلید واژه های مهمی بود که دکتر حسن روحانی در جریان رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری از آن نام برد و به مردم قول داد تا در صورت پیروزی در انتخابات، دولت آینده را بر این مبنا شکل دهد. این تعبیر بعد از انتخابات ۲۴ خرداد نیز از کلام رییس جمهور حذف نشد و او با تاکید بر این مساله، به آحاد ملت قول داد تا دولتمردان آینده بر مبنای شایسته سالاری انتخاب شده و هر کس در جایگاه تخصصی خود بکار گرفته شود… اما گذشت کمتر از صد روز از آغاز به کار دولت جدید و نگاهی به روند انتصاب های دولت یازدهم نشان می دهد نه تنها این وعده به خوبی عملی نشده بلکه تعداد قابل توجهی از بستگان و نزدیکان رییس جمهور توانسته اند جایگاه های مهم و کلیدی دولت جدید را از آن خود کنند”.

رجانیوز نوشته بود: “روند انتصاب های تامل برانگیر در دولت جدید که رنگ و بویی از اعتدال ندارد و دولت را به یک شرکت سهامی خاص برای بستگان رییس جمهور و دیگر نورچشمی ها تبدیل کرده است، به اینجا ختم نمی شود و مروری بر مسئولیت های اخذ شده توسط تعدادی از چهره های اصلی دولت جدید نشان می دهد آنها در حال حاضر چند مسئولیت را به طور همزمان بر عهده گرفته اند. به عنوان نمونه اکبر ترکان که این روزها به «ابوالمشاغل دولت» معروف شده است همزمان ۷ مسئولیت مهم از جمله مشاور ارشد رئیس‌جمهوری، دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی، سرپرست سازمان فضایی ایران، سرپرست شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، عضو شورای اقتصاد و سرمایه‌گذاری دانش‌ بنیان دانشگاه آزاد، معاونت امور بین الملل ریاست جمهوری و دبیرخانه جنبش عدم تعهد را برعهده دارد. محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهور نیز همزمان ریاست اتاق بازرگانی را برعهده دارد. محمد باقر نوبخت نیز که این روزها بیشتر بواسطه سخنگویی دولت جدید شناخته می شود، همزمان عهده دار معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی و سرپرستی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور می باشد. این در حالی است که دیگر چهره های کم تر شناخته شده دولت مانند سید رضا اکرمی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و او علاوه بر ریاست شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری، مشاور وزیر کشور در امور روحانیت را نیز برعهده دارد”.

پیش از این نیز برخی رسانه‌های اصول‌گرا گزارش‌هایی از انتساب اقوام روحانی در پست‌های مختلف منتشر کرده بودند. برای مثال٬ یکی از رسانه‌های اصول‌‌گرا٬ لیست انتصاب‌های فامیلی دولت روحانی را چنین برشمرده بود: “اسماعیل سماوی خواهرزاده رییس جمهور است که در حال حاضر سه مسئولیت دولتی را همزمان برعهده دارد. این مسئولیت ها عبارتند از: سرپرست گروه مشاوران جوان، رئیس مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری و مشاور رئیس دفتر رئیس جمهور. علی‌اصغر مونسان نیز دیگر خواهرزاده آقای روحانی است که از سوی اکبر ترکان مشاور رییس جمهور به عنوان مدیرعامل منطقه آزاد کیش انتخاب شد‌ه است.اما در این میان فقط خواهرزاده های رییس جمهور از این موقعیت بهره مند نبوده اند بلکه علی اصغر پیوندی پسر عمه آقای روحانی نیز اخیرا به عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی منصوب شده است. اما نفر بعدی حسین فریدون برادر رییس جمهور است. فردی که مدتی است دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اجرایی شده است.

عبدالحسین فریدون نیز پسر عموی آقای رییس جمهور است که اخیرا دو عنوان کلیدی در وزارت علوم را از آن خود کرده است: مدیرکل وزارتی علوم و آموزش عالی و سرپرست جدید مرکز جذب اعضای هیئت علمی این وزارتخانه”. این در حالی است که دولت هنوز نسبت به درستی یا نادرستی این ادعاها واکنشی نشان نداده است.