بازداشت سه پژوهشگر و روزنامه‌نگار

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» افزایش سرکوب‌ها در آستانه انتخابات

با نزدیک شدن به زمان انتخابات، موج جدیدی از بازداشت فعالان سیاسی، مدنی و روزنامه‌نگاران آغاز شده است. فاطمه خردمند، سعید مدنی و احسان هوشمند از جمله افرادی هستند که در سه روز گذشته بازداشت شده‌اند. در همین حال حکم 4 سال زندان تعلیقی فخرالسادات محتشمی‌پور نیز از سوی دادگاه صادر شده است.

سعید مدنی، از فعالان ملی ـ– مذهبی، به همراه همسر خود در خیابان بازداشت شد. ماموران امنیتی پس از بازداشت وی، به منزل او مراجعه کرده و پس از چند ساعت بازرسی، کیس و هارد کامپیوتر مدنی و فرزندانش و نیز تعدادی از جزوات و کتاب ها و فیش های تحقیقی وی را با خود برده اند. نیروهای امنیتی آنگاه به دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، و دفتر این پژوهشگر اجتماعی رفته، آنجا را نیز مورد بازرسی قرار داده اند. مطابق خبر رسیده، دکتر مدنی به زندان اوین منتقل شده است.

این پژوهشگر ارشد علوم اجتماعی، از نزدیکان مهندس عزت الله سحابی و عضو شورای سردبیری ماهنامه ایران فردا، و سالها نیز سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی بوده است. دکتر مدنی ازجمله بازداشت شدگان ملی مذهبی در بازداشت گروهی اسفند 1379 بود. وی پس از تحمل 5 ماه حبس در سلول انفرادی و سپس حدود 7 ماه حبس، به قید وثیقه 200 میلیون تومانی آزاد شد.

پیش از این نیروهای امنیتی با اعمال فشار بر مقام های دانشگاه در ماه های گذشته، مانع از تدریس وی شده بودند.

فاطمه خردمند، روزنامه‌نگار و همسر مسعود لواسانی زندانی سیاسی که در ماه‌های اخیر با پایان دوران محکومیت از زندان آزاد شده است نیز شنبه شب توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.

آن‌گونه که همسر وی اعلام کرده است، ماموران امنیتی ساعت 11 شب برای بازداشت وی مراجعه کرده و پس از تفتیش منزل، او را بازداشت و وسایل شخصی و کامپیوتر وی را ضبط کرده اند، اما هنوز علت بازداشت این روزنامه‌نگار اعلام نشده است.

همسر فاطمه خردمند، مسعود لواسانی از تاریخ چهارم مهر ماه سال ۱۳۸۸ بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود. این روزنامه‌نگار در دادگاه بدوی به هشت سال و نیم زندان محکوم شده که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به شش سال زندان کاهش پیدا کرد که این حکم نیز در مرحله‌ی بعدی به دو سال زندان تبدیل شد.

احسان هوشمند، نیز به دنبال مراجعه افرادی که خود را مامور مبارزه با مواد مخدر معرفی کرده بودند، بازداشت شد.

سایت‌های خبری اعلام کرده‌اند که مأموران با تفتیش گسترده منزل و ضبط کامپیوتر شخصی وی، این پژوهشگر علوم اجتماعی را دستگیر کرده و با خود بردند. هنوز از اتهام و محل نگهداری وی خبری منتشر نشده است.

احسان هوشمند، ۴۳ ساله، زاده بیجار کردستان وکارشناس ارشد رشته جامعه شناسی است. این فعال ملی – مذهبی علاوه بر فعالیت های روزنامه نگاری، انجام پژوهش های فراوانی را در زمینه تحلیل و بررسی مسائل اجتماعی و به ویژه مسائل اقوام، هویت ملی، توسعه ایران و آسیب های اجتماعی در کارنامه خود دارد. هوشمند پیش از این نیز یک بار دیگر در دی ماه سال ۱۳۸۸ دستگیر شده بود.

بازداشت این افراد در حالی اتفاق افتاده است که روز گذشته باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از یک مقام امنیتی از دستگیری چهار نفر به اتهام “طراحی شبکه‌ها و اجرای ساز و کار‌هایی برای انجام اقدامات ضد امنیتی در آستانه انتخابات” خبر داده و نوشته بود: “دستگیر شدگان با استفاده از وسایل و تجهیزات پیشرفته ارتباطات پنهان که از بیگانگان دریافت کرده بودند در حال سازماندهی هسته‌های خاصی برای فراخوان‌های اینترنتی و ایجاد آشوب و اغتشاش در کشور بودند”.