بازداشت و محرومیت از تحصیل

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» به علت اعتراض به کشتن دانشجوی شیرازی

تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه شیراز به دنبال اعتراض به مرگ یک دانشجوی این دانشگاه در هفته گذشته به مدت حداقل دو ترم از تحصیل محروم شدند. منابع خبری کردستان نیز در حالی از بازداشت چند دانشجو در شهرهای پاوه و مریوان خبر داده اند که پس از گذشت نزدیک به 20 روز از بازداشت یک دانشجوی دیگر در بوکان، هیچ اطلاعی در خصوص سرنوشت وی در دست نیست.

 سخنگوی جمیعت مبارزه با تبعیض تحصیلی در مصاحبه با روز ضمن تائید تشدید فشارها بر فعالان دانشجویی دانشگاه شیراز پس از تجمع اعتراضی دانشجویان این دانشگاه، از تعداد و اخبار دقیق مربوط به دانشجویانی که در طول روزهای گذشته به محرومت از تحصیل محکوم شده اند ابراز بی اطلاعی کرد.

 

تهدید به تعلیق

کلمه، پایگاه خبری نزدیک به میر حسین موسوی، به نقل از سایت صبح امید که آن را نزدیک به اصلاح طلبان شیراز معرفی کرده، خبر داده است که بیش از ۲۰۰ تن از دانشجویان دانشگاه شیراز از سوی کمیته انضباطی به محرومیت تحصیلی محکوم شده‌اند.

این سایت خاطرنشان کرده که علت محرومیت دانشجویان، حضور آنها در تجمع اعتراضی چهارشنبه گذشته و حداقل مدت محرومیت این دانشجویان، دو ترم تحصیلی بوده است.

 صفورا الیاسی، سخنگوی جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی در ایران در این مورد به روز می گوید: “بنا به صحبت منابع نزدیک به جمعیت در شیراز، فشارهای زیادی بر دانشجویان دانشگاه شیراز بعد از 25 بهمن و بخصوص 1 اسفند وارد شده. افراد زیادی تهدید به تعلیق و حتی بعضی از دانشجویان ترم اخر تهدید شده اند که مدرک تحصیلی شان را تحویل نخواهند داد.”

بر اساس این گزارش که در دانشجو نیوز هم منتشر شده، تجمع روز چهارشنبه دانشجویان در محوطه‌ی پردیس ارم دانشگاه شیراز، در اعتراض به کشته شدن حامد نورمحمدی دانشجوی ترم چهار رشته‌ی زیست شناسی دانشگاه شیراز همزمان با تجمع اول اسفندماه، صورت گرفته و در جریان آن، چند تن از دانشجویان از سوی نیروهای حراست دستگیر شده‌اند.

به نوشته‌ی صبح امید، صدها تن از دانشجویان با حلقه زدن و تجمع در ورودی پردیس ارم پس از خواندن یار دبستانی، به احترام یاد حامد نورمحمدی یک دقیقه سکوت کردند. در ادامه هنگامی که شعار “برادر شهیدم، آزادیت مبارک” سر میدادند با هجوم نیروهای حراست مواجه شدند.

این گزارش حاکی است پس از این تجمع، در اطراف پردیس ارم، میدان علم تا چهارراه ملاصدرا نیز جو شدید امنیتی برقرار بوده است.

این سایت درعین حال از گرد هم آمدن گروهی از دانشجویان در ساختمان شماره‌ی یک دانشکده‌ی علوم این دانشگاه در روز شنبه 7 اسفند مصادف با هفتمین روز درگذشت حامد نورمحمدی خبر داده است.

حامد نورمحمدی، دانشجوی ترم چهار رشته‌ی زیست شناسی دانشگاه شیراز در روز اول اسفندماه و همزمان با تجمع اعتراضی دانشجویان کشته شد.

به دنبال آن وبسایت های دانشجویی منتقد دولت، به نقل از شاهدان عینی اعلام کردند نورمحمدی، اهل خرم آباد و ساکن خوابگاه دستغیب دانشگاه شیراز از پل روگذر حد فاصل میدان دانشجو و میدان نمازی شیراز، توسط ماموران امنیتی به پایین پرت شده و پس از برخورد با ماشین در سطح خیابان پایین (خیابان ساحلی) جان خود را از دست داده است. اما مسئولان دانشگاه ادعا کرده اند مرگ او ارتباطی با تجمع اول اسفند نداشته و او در جریان یک حادثه رانندگی درگذشته است.

 

بازداشت، بی خبری

همزمان با انتشار اخبار مربوط به محرومیت از تحصیل دانشجویان در دانشگاه شیراز، منابع خبری کردستان از بازداشت چندین دانشجو در شهرهای مختلف به دلایل نامعلوم و همچنین به اتهام داشتن رابطه با صانع ژاله دانشجوی کرد کشته شده در راهپیمایی 25 بهمن خبر داده اند.

در این راستا روز پنجشنبه 5 اسفند ماه در شهر پاوه دو فعال دانشجویی به نامهای شاهین زبان‏ گوهر و محمد خالصی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

به گزارش خبرگزاری کردستان، این دو تن به اتهام دوستی با صانع ژاله و حضور در مراسم خاکسپاری و ختم این دانشجوی کشته شده توسط نیروهای امنیتی و لباس شخصی بازداشت شده اند.

پیشتر در روز ۱۶ بهمن‌ هم محمد ایلخانی‌زاده، دانشجوی فوق لیسانس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران توسط نیروهای امنیتی شهر بوکان بازداشت شده بود. به گزارش منابع خبری کردستان این دانشجوی کرد از سوی نیروهای سپاه پاسداران احضار و پس از مراجعه به این ارگان، بازداشت شده است.

اینک پس گذشت 20 روز نزدیکان آقای ایلخانیزاده با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت این دانشجوی کرد به روز می گویند که هیچ اطلاعی از سرنوشت و محل نگهداری وی در دست نیست.

آن سو تر سه دانشجوی کرد دیگر نیز در مریوان طی روزهای گذشته بازداشت شدند. روا نیوز، که اخبار کردستان را پوشش می دهد، اسامی این سه نفر را برهان، حسین کسرایی و هیواپزشکیان اعلام کرده است.