انتقال مهدی کروبی به مکانی نامعلوم

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» اعتراض مراجع و بی‌خبری از موسوی و رهنورد

در حالی که روزهای گذشته، شایعات مختلفی درباره وضعیت مهدی کروبی و میرحسین موسوی، دو رهبر جنبش سبز منتشر شده بود، یکی از فرزندان مهدی کروبی دیشب خبر از انتقال پدر و مادر خود به مکانی نامعلوم داد.

فرزند کروبی به نقل از همسایگان مهدی کروبی، به سایت سحام‌نیوز گفته است: “دقایقی قبل توانستیم با یکی از همسایگان که شاهد انتقال پدر و مادرمان به خارج از منزل بوده است صحبت کنیم. وی به ما اطلاع داد که نیمه شب پنج شنبه شاهد حضور هشت ماشین ون نیروهای امنیتی در مقابل ساختمان و ورودی پارکینگ منزل آقای کروبی بوده که پس از دقایقی همگی به همراه یک ماشین که از داخل پارکینگ درآمده محل را ترک کرده اند. به گزارش این شاهد عینی پس از آن، ساختمان به طور کامل تخلیه و چراغ های منزل ایشان خاموش شده است”.

سحام‌نیوز که از وب‌سایت‌های نزدیک به مهدی کروبی است، پیش از این نیز چنین خبری را منتشر کرده اما در آن زمان مورد تایید فرزندان کروبی قرار نگرفته بود.

انتقال مهدی کروبی در روزی انجام شد که جو تهران با حضور گسترده نیروهای نظامی و امنیتی به شدت پلیسی بود؛ پنج‌شنبه گذشته.در آن روز حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات نیز در صدا و سیما حاضر شد و درباره اعتراضات سخن گفت. پیش از آغاز مصاحبه وزیر اطلاعات، اعلام شده بود که وی قرار است “اطلاعات جدید و مهمی” در اختیار مخاطبان قرار دهد.

پیش از این مجتبی واحدی، مشاور مهدی کروبی و سیردبیر سابق روزنامه آفتاب یزد، از “خطرناک بودن وضعیت کروبی” خبر داده و به “روز” گفته بود: “گران تامین مواد غذایی برای آقای کروبی و خانم کروبی هستیم و می‌دانیم که اگر مواد غذایی از سوی نیروهای امنیتی تامین شود، آن‌ها به هیچ عنوان اعتماد نخواهند کرد و لب به این مواد غذایی نخواهند زد”.

در روزهای گذشته، نیروهای لباس شخصی و ماموران امنیتی چند بار در مقابل منزل کروبی تجمع کرده و یا وارد منزل وی شده بودند. مشاور کروبی در این زمینه چنین سخن بر زبان رانده بود: “هیچ خبری از آقای کروبی و همسرشان وجود ندارد. نیروهای امنیتی با ورود به منزل، هر چیزی را که تصور می‌کردند ممکن است کمک به شکل‌گیری تماس کند، با خود برده‌ و در منزل ایشان مستقر شده‌اند”.

پیش از این و در روزهای گذشته شایعاتی مبنی بر انتقال کروبی و موسوی به یک پادگان نظامی تحت نظر وزارت دفاع در منطقه پارچین منتشر شده بود که تایید نشده است.

خبر انتقال مهدی کروبی وهمسرش در حالی منتشر می‌شود که از وضعیت میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، هیچ‌گونه اطلاعی  در دست نیست.

در حالیکه میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در حصر خانگی به سر می برند بستگان و نزدیکان این دو رهبر جنبش سبز از روحیه عالی و مقاوم آنها خبر میدهند.

موسوی و رهنورد پیش از آغاز راه‌پیمایی 25 بهمن تحت نظر بودند، اما هم‌زمان با آن حصر آنان آغاز شد و پس از صدور بیانیه موسوی درباره راهپیمایی 25 بهمن، بازداشت خانگی آنان شکل جدی‌تری به خود گرفت.

موسوی در روزهای ابتدایی بازداشت خانگی خود، دو بار با برخی از نزدیکان خود به صورت تلفنی صحبت کرد. وی در این تماس‌ها خبر از آن داده بود که محافظانش عزل شده و موادغذایی نیز توسط نیروهای امنیتی تهیه می‌شود. موسوی همچنین خبر داده بود که هیچ روزنامه‌ای برای مطالعه در اختیار وی قرار نمی‌گیرد.

روز شنبه نیز فرزندان موسوی و رهنورد، با انتشار نامه‌ای سرگشاده، اعلام کرده بودند: “به سراغشان رفتیم. خودروی ون به شکلی پارک شده بود که از کنارش یک کاغذ هم رد نمی شد. مردانی که از خودرو پیاده شدند، نقاب داشتند. آدامس می جویدند و در جواب سوال ما که براساس کدام حکم فرزندانی را ازدیدن پدر و مادرشان محروم می کنید، پرخاش کردند: “به شما چه مربوط که حکم کجاست؟از کجاست؟از طرف کیست؟پرسیدیم در خودروی ون چند نفر هستید؟باز هم پرخاش که به شما چه مربوط؟ پرسیدیم شیشه های خودروی تان چرا سیاه است؟گفتند به شما چه مربوط؟”

 

واکنش ها به  بازداشت

ادامه بازدشات و بی خبری از مهدی کروبی و میرحسین موسوی، واکنش‌های مختلفی را در پی داشته است. دیروز پس از انتشار نامه‌ها و سخنان افرادی چون آیت‌الله دستغیب، احمد منتظری و سیدمحمد خاتمی،  آیت‌الله بیات زنجانی و آیت‌الله صانعی، دو تن از مراحع تقلید نیز نسبت به ادامه بازداشت و حصر کروبی و موسوی هشدار دادند.

آیت‌الله یوسف صانعی، از جمله مراجع تقلید ساکن قم، با صدور بیانیه‌ای نسبت به ادامه بازداشت خانگی موسوی و کروبی، اعتراض کرد. وی در بیانیه خود با اشاره به اینکه “قدرت‌های استبدادی لااقل قیافه‌ی قانون‌مداری می‌گیرند”، دادگاه‌های سیاسی رژیم شاه را یادآور شد که در آن “به متهمان اجازه‌ی دفاع از اعمال و افکار خود داده می‌شد”، و تصریح کرد: “برخی از افراد، اعتراض معترضین سیاسی را در جامعه فاقد هرگونه پایگاه و جایگاهی دانسته و آنرا دروغ و حیله پنداشته، ولی با داشتن تمامی قدرت‌های تبلیغی و رسانه ای از برگزاری یک دادگاه صالح علنی عاجز هستند تا در آن معترضان و منتقدان سیاسی نیز بتوانند از نظرات خود دفاع کنند و در نهایت جامعه خود قضاوت کند که حق با کیست”.

این مرجع تقلید، حمله به معترضان سیاسی و حبس آنها را غیر اسلامی و غیر انسانی خوانده، از موسوی و کروبی با تمجید و احترام یاد کرده و حصر آنها را رفتاری خوانده که “با هیچ یک از موازین شرعی، قضایی، حقوقی و اجرایی هماهنگی نداشته و ندارد” و برای رهایی ایشان از حصر و حبس و توفیق خدمت آنها در جهت احقاق حقوق ملت دعا کرده است.

آیت‌الله بیات زنجانی نیز در سخنانی که در پایان درس خارج فقه خود بیان کرده، با اشاره به این نکته که “ آیا این سئوال از سوی مومنین و متدینین جامعه جا ندارد که با وجود گذشت بیش از یک سال، اگر با مسببین فاجعه کهریزک برخورد قانونی و مناسب می‌شد، امروز دیگر شاهد ورود به حریم خانواده‌ها و بدتر از آن چنین پرده‌دری هایی در مناظر عمومی نبودیم؟” اضافه کرده است: “آیا طرح این پرسش به جا نیست که چگونه و بر چه اساس در این شرایط، به جای برخورد با چنین افرادی، به سراغ یاران صدیق امام و انقلاب رفته و به صرف اعتراض، آنانی را که در روزهای مبارزه با رژیم ستم‌شاهی در صف اول مبارزات بوده‌اند و روزهای سخت دوران دفاع مقدس را با مدیریت اجرائی خود به بهترین نحو ممکن پشت سر گذاشته‌اند، مورد بدترین بی‌مهری‌ها قرار داده‌اند؟”