لاریجانی سرانجام تکذیب کرد

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» رئیس مجلس: به موسوی تبریک نگفتم

دو سال و نیم پس از انتشار خبر تبریک علی لاریجانی به میرحسین موسوی بابت پیروزی در انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری، رئیس مجلس شورای اسلامی این خبر را تکذیب کرد. او شامگاه پنجشنبه بیستم بهمن در جمع عده ای از طلبه های دینی و روحانیون در قم گفت که به میرحسین موسوی تبریکی نگفته است.

علی لاریجانی تاکنون درباره این خبر جنجالی که توسط اصولگرایان مخالف او منتشر شده بود، سکوت کرده بود اما در نهایت این سکوت را در قم شکست.

رئیس مجلس هشتم انتشار این خبر را اقدامی “تخریبی” علیه خود توصیف کرد و گفت: “عده‌ای عنوان می‌کنند که بنده بعد از انتخابات به آقای موسوی تبریک گفتم که اینگونه نبوده است.”

لاریجانی همچنین افزود که انتشار این خبر “هم خلاف دین و هم خلاف مصلحت” بوده است.

سیات خبری رجانیوز، از سایت های وابسته به جناح حاکم اصولگرا در 19 مرداد 1388 نخستین رسانه ای بود که این خبر را منتشر کرد.

این سایت در آن هنگام به نقل از یک نماینده مجلس نوشته بود: “کاری که ایشان (علی لاریجانی) بعد از ظهر روز اخذ رأی کرد و تلفنی به موسوی، به بهانه حتمی شدن ریاست جمهوری‌اش تبریک گفت، قابل گذشت نیست؛ زیرا او از جایگاه رئیس یک قوه و به عنوان کسی که قاعدتاً به اطلاعات و اخبار دست اول و محرمانه دسترسی دارد، وقتی به موسوی، آن هم قبل از پایان زمان رأی گیری تبریک گفت، در واقع او را دچار توهم و تشویق کرد تا مواضع فتنه انگیز و تحریک کننده بعدی را داشته باشد.”

این خبر و سکوت طولانی مدت رئیس مجلس و دفتر او در برابر آن، تا مدتها به عنوان یکی از نشانه های تقلب در انتخابات 22 خرداد 88 از سوی مدعیان مورد استناد قرار گرفته بود.

اصولگرایان حامی محمود احمدی نژاد، رئیس مجلس هشتم را متهم به سکوت درباره وقایع پس از انتخابات مناقشه برانگیز سال 1388 می کنند.

فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس که به عنوان حامیان دولت در مجلس فعالیت خود را آغاز کرد اما با بروز اختلاف میان رئیس جمهور و رهبر جمهوری اسلامی، به منتقدان دولت تبدیل شدند و از آیت الله خامنه ای حمایت کرده اند، از این جمله اند.

آنها می گویند علی لاریجانی به علت مخالفت با شخص احمدی نژاد به طور پنهان تمایل داشت تا میرحسین موسوی در انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری از محمود احمدی نژاد پیشی بگیرد و در جریان اعتراضات پس از انتخابات هم حاضر نشد تا علیرغم خواست رهبری، اعتراضات را صریحا محکوم کند.

حمید رسایی از نمایندگان اصولگرای عضو فراکسیون انقلاب اسلامی پیش از این خبر داده بود، در دیدار خصوصی تعدادی از نمایندگان عضو این فراکسیون با آیت الله علی خامنه ای، نمایندگان به شدت از عملکرد و موضع گیری های علی لاریجانی در جریان “فتنه سبز” انتقاد کرده اند.

فتنه عنوانی است که رهبر جمهوری اسلامی و مسئولان حکومتی جمهوری اسلامی برای توصیف مجموعه اعتراضات به حوادث پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری از آن استفاده می کنند. حوادثی که منتقدان دولت ایران و آنهایی که معتقد به بروز تقلب گسترده در انتخابات هستند از آنها با عنوان جنبش سبز نام می برند.

 

لاریجانی: ادبیات من “مرگ بر فلانی” نیست

رئیس مجلس هشتم همواره این اتهام ها را رد کرده است. او پنجشنبه شب در قم بار دیگر از عملکرد خود در جریان حوادث پس از انتخابات دفاع کرد.

لاریجانی با بیان اینکه عده ای عنوان می کنند که ما بعد از فتنه سکوت کردیم و حرفی نزدیم افزود: “بنده جزو کسانی بودم که بیشترین موضع گیری در این زمینه را انجام دادم.”

او در عین حال گفت که “ادبیات من مرگ بر فلانی نیست و بنای من بر حفظ آرامش کشور است.”

به نظر می آید اشاره او به نخستین جلسه مجلس هشتم پس از 25 بهمن 1389 باشد که در آن تعداد زیادی از نمایندگان مجلس در حضور لاریجانی شعار “مرگ بر موسوی و کروبی و خاتمی” سر دادند.

آنها به تظاهرات طرفداران جنبش سبز که به دعوت میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض به نتایج انتخابات دهم ریاست جمهوری در آن روز برگزار شد اعتراض داشتند.

این نمایندگان که برخی از اعضای فراکسیون اصلاح طلبان مجلس هشتم که در جریان انتخابات از موسوی یا کروبی حمایت می کردند نیز با آنها همراه بودند، خواستار محاکمه و اعدام رهبران جنبش سبز شدند.

لاریجانی در این خصوص گفت: “ما معتقدیم که باید با همه حرکاتی که در چارچوب قانون نیست برخورد شود و همه مسائل باید در پناه قانون دنبال شود و کشور باید در مسیر آرامش حرکت کند.”

رهبران مخالفان از همان هنگام در خانه های خود در حبس به سر می برند. اکنون یک سال از آن روزها می گذرد و طرفداران جنبش سبز در صدد هستند با برگزاری یک تظاهرات اعتراضی در سالگرد 25 بهمن، اعتراض خود را به ادامه حصر آنها نشان بدهند.

پیش از این، علی شکوری راد از اعضای جبهه مشارکت و حامی میرحسین موسوی در یک مناظره گفته بود که علاوه بر علی لاریجانی، برادر او صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی نیز پیروزی موسوی در انتخابات را به او تبریک گفته بود.

شکوری راد در آذرماه 89 در مناظره با عبدالرضا داوری، مدیر عامل سابق خبرگزاری دولتی ایرنا، که توسط بسیج دانشجویی دانشگاه لرستان برگزار شد، در دفاع از دیدگاه خود در مورد بروز تخلف در انتخابات اظهار داشت: “رسانه های خود شما گفتند که علی لاریجانی تلفنی به آقای موسوی تبریک گفت… چنین مطالبی راجع به آقای صادق لاریجانی نیز وجود دارد که تاکنون بنا به دلایلی رسانه‌ای نشده است و اگر لازم بود این کار انجام خواهد شد.”

تاکنون دفتر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و دفتر صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه این گزارش ها را تکذیب کرده بودند اما این نخستین بار بود که یکی از این دو برادر شخصا و رسما درباره آنها اظهارنظر می کرد.