قطع اینترنت از ترس تظاهرات

نویسنده

» گزارشی از ونچر بیت از جشن های انقلاب

تام چردار

اکثر دولت های مدرن، سالگرد انقلاب در کشورشان را تعطیل رسمی اعلام می کنند و دست از کار می کشند و غذا های چرب و خوشمزه می خورند و آن روز را با خانواده و دوستانشان می گذرانند.

اما در ایران دولت این روز را با مسدود کردن سایت هایی که با “اچ تی تی پی اس” آغاز می شود و گوگل و یاهو و فیس بوک و همه سایت های بانکی روی آن قرار دارد، جشن گرفت. در اصل، استفاده از اینترنت در این روز، بی فایده است. گزارش های متعدد در مورد مسدود شدن سایت های اینترنتی منتشر شده است که آن را مربوط به سی و سومین سالگرد انقلاب ایران در سال 1979، می دانند.

این اولین بار نیست که ایران تصمیم می گیرد، مخالفان را با مسدود کردن اینترنت، سرکوب کند. دولت ایران این کار را بطور مداوم انجام می دهد. در واقع این واکنشی است به اعتراضات گسترده در کشور از بعد از انتخابات سال 2009 که به اعتقاد بسیاری یک نمایش انتخاباتی بود. دولت ایران اخیرا امیررضا حکمتی را که متولد آمریکا است، به جرم جاسوسی برای آمریکا، به مرگ محکوم کرده است.

قطع ارتباط اینترنتی میلیون ها کاربر پیشگیری حادثه ای است که برای سالگرد سرکوب اعتراض های دو سال قبل ایرانیان تدارک دیده شده. گروه های هوادار جنبش سبز از مردم خواسته اند روز سه شنبه همین هفته به تظاهرات آرامی دست بزنند.

ونچربیت، 10 فوریه