بانوان، مانع میزبانی جام آسیایی فوتبال

نویسنده

varzeshzanan469.jpg

فریدون شیبانی

@hotmail.comfereydoun.sheybani

محمد علی آبادی، معاون رییس جمهوری اسلامی و رییس تربیت بدنی، در مورد تقاضای میزبانی ایران برای جام قهرمانی فوتبال ملتهای آسیا در سال 2011، به مساله ممنوعیت ورود خانمها به ورزشگاهها اشاره کرد و اینکه مطرح شدن آن در بعدی گسترده، می تواند همچنان مانعی بر سر این میزبانی باشد.

خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی دیروز ضمن نقل این مطلب، از قول وی نوشت: “شیطنت نکنند میزبان مسابقات جام ملت‌های آسیا می ‌شویم”.

ایران در سالهای 1968 و 1976 دو بار میزبان رقابتهای جام ملتهای آسیا شد، اما پس از انقلاب همانگونه که قهرمانی سه باره ایران در این جام هیچگاه به بار چهارم نرسید، تقاضای میزبانی سوم نیز تاکنون پاسخی نگرفته است.

در کنگره اخیر کنفدراسیون فوتبال آسیا در کوآلالامپور مالزی، سپ بلاتر، رییس فدراسیون بین المللی فوتبال، فیفا، خطاب به سه کشور داوطلب میزبانی جام ملتهای آسیا، از جمله ایران، تاکید کرد که دولتهای متبوع آنان باید اعلام همکاری کنند.

در دوره های اخیر جام فوتبال ملتهای آسیا، تسهیلات مسافرتی و علاقه روزافزون خانمها به تماشای مسابقه های فوتبال، باعث شده است که تورهای ورزشی به همراه تماشاگران جوان زن و مرد، به ویژه از کشورهای آسیای شرقی، به کشورهای میزبان سفر کنند. در چنین شرایطی آنچه که سدی ناشکستنی برای میزبانی این جامها برای ایران می شود، ممنوعیت ورود خانمها به ورزشگاهها است. مساله ای که در مورد اخیر به صورتی جدی تر مطرح می شود.

علی آبادی و عاقل ها

رییس تربیت بدنی به خبرنگاران ایرانی یاد آور شده است: “ایران خود را برای میزبانی رقابت‌های فوق نامزد کرده ‌و کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز شرایطی برای ما تعیین نکرده است. حضور بانوان در ورزشگاه از شروط کنفدراسیون فوتبال آسیا برای میزبانی جام ملت‌های آسیا نیست و ما براساس قوانین کشور خود و فرهنگ ملتمان در این خصوص تصمیم‌ گیری می ‌کنیم.”

ایسنا از زبان او می افزاید: “به طور قطع افرادی که در کنفدراسیون فوتبال آسیا حضور دارند، عاقل بوده و مسائل فرهنگی ملت‌ها را درک می کنند.”


به نوشته ایسنا علی ‌آبادی تاکید می کند: “اگر داخلی ‌ها شیطنت نکنند و به خارج از کشور خط ندهند، قصدمان تعامل مثبت با کنفدراسیون آسیاست.”

ورزش و مشکل فرهنگی

معاون رییس جمهوری اسلامی چندگانگی فرهنگی را از مشکلات اصلی ورزش کشور می داند و می گوید: “سازمان تربیت بدنی به تنهایی نمی ‌تواند در امر فرهنگ سازی در ورزش کشور عمل کند، باید کلیه نهادهای فرهنگی کار خود را انجام دهند و ارگان های جامعه ورزش کشور هم جملگی در این مسیر کمک کنند.”

ایسنا با اشاره به گفته علی آبادی در مورد برنامه ریزی سازمان تربیت بدنی برای فرهنگ سازی در ورزش از قول او می نویسد: “تا آنجا که به سازمان تربیت بدنی مربوط می شود، قصد داریم نمادهای بد اخلاقی و ضد فرهنگی را از دامن ورزش کشور جمع کنیم. بخش فرهنگی نیز در تمام فدراسیون‌های ورزشی شکل خواهد گرفت.”

به هر حال در حالیکه رئیس فدراسیون قصد دارد “بداخلاقی” را از دامن ورزش کشور جمع کند، باید منتظر ماند و دید گردانندگان کنفدراسیون آسیا با موضوع “اخلاق” در ورزش جمهوری اسلامی چه خواهند کرد.