اولین دیدار یک رییس جمهور ایران از امارات

نویسنده

ahmadiimarat469.jpg


استوارت ویلیامز- تهران

رئیس جمهور ایران، محمود احمدی نژاد، قرار است روز یکشنبه به امارات متحده عربی سفر کند که این دیدار اولین دیدار یک رئیس جمهور ایرانی از نزدیک ترین کشور حاشیه خلیج فارس از بعد از انقلاب 1979 ایران است.

احمدی نژاد به منظور یک بازدید دو روزه و درست یک روز پس از دیدار معاون رئیس جمهورآمریکا، دیک چینی، انجام گرفت که با سفرش به امارات، روابط نزدیک بین این کشور و دشمن دیرینه ایران، آمریکا، را آشکار تر می کند.

روابط نزدیک ابوظبی و واشنگتن مانع از ایجاد رابطه قوی بین ایران و امارات نمی شود، زیرا رابطه این دو کشور زیر سایه جدل بر سر مالکیت سه جزیره کوچک اما سوق الجیشی تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی که از مدخل تنگه هرمز محافظت می کند، قرار گرفته است.

این سه جزیره در سال 1971 توسط حکومت طرفدار غرب شاه به ایران ضمیمه شد، و این درست در زمانی بود که انگلستان به حمایت طولانی خود از آنچه امروز امارات متحده عربی نام دارد پایان داد و این قضیه مدت های طولانی است که روابط ایران و امارات را تحت الشعاع قرار داده است.

از این موضوع که بگذریم، دو کشور روابط تجاری گسترده ای با یکدیگر دارند و امارات تقریبا یکی از بزرگترین شرکای تجاری ایران محسوب می شود. امیر نشین دوبی بطور خاص یکی از جاهایی است که جزو بازارهای فروش ایران در خارج به حساب می آید.

این موضوع باعث می شود که امارات شریک حیاتی ایران در زمانی که مورد تحریم سازمان ملل و آمریکا قرار گرفته است، باشد و آمریکا در پی آن است که ایران را به دلیل برنامه های اتمی اش، منزوی کند.

یکی از مواردی که نشان می دهد ایران تا چه حد به این رابطه نیاز دارد، این است که سال گذشته، یکی از عالی مقام ترین دیپلمات های خود، حمید رضا آصفی، سخنگوی سابق وزارت امور خارجه را به عنوان سفیر به ابوظبی فرستاد.

امارات متحده عربی بزرگترین شریک تجاری است و واردات غیر نفتی ایران از امارات تا ماه مه سال 2006، در حدود 7.67 میلیارد دلار بود که در حدود 20 در صد کل واردات این کشور می شود. به گفته سفارت ایران در دوبی، دستکم 400 هزار ایرانی در امارات که کل جمعیت آن 4.1 میلیون نفر است، اقامت دارند.

امارات متحده عربی، برای نشان دادن حسن نیت خود به ایران، روز چهارشنبه 12 غواص ایرانی که اوایل ماه جاری در ابوموسی دستگیر شده بودند را آزاد کرد.

مسئله دیگری که وجود دارد و هنوز به شکل عمومی مطرح نشده است، تشکیلات دفتر آمریکا در دوبی است که در فقدان روابط دیپلماتیک بین دو کشور، مسئول ایجاد رابطه با ایرانی ها است. تصمیم واشنگتن برای ایجاد این دفتر باعث شد تا ایران به ابوظبی هشدار دهد.

احمدی نژاد که قرار است روز شنبه و قبل از رفتن به ابوظبی، به عمان برود، دو ماه پیش به عربستان سعودی سفر کرده بود تا رابطه اش را با قدرت اقتصادی کشورهای حاشیه خلیج فارس، مستحکم کند.

امیر امارات، شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان در ماه مارس اعلام کرده بود که امارات متحده عربی هرگز اجازه نخواهد داد تا از این کشور برای “فعالیت های خصومت آمیز” علیه ایران استفاده کنند.

در عین حال، این کشور طرفدار غرب، در مورد عواقب استفاده از انرژی اتمی در تاسیسات اتمی در حال ساخت بوشهر برای محیط زیست ابراز نگرانی کرد و این درحالی بود که اعلام آمادگی کرده بود که خودش هم وارد برنامه ها ی اتمی بشود.

منبع: میدل ایست آنلاین 13 مه 2007