دادسرای انقلاب: دانشجویان زندانی آزاد نمی شوند

نویسنده

po_zarezadeh.jpg

حسن زارع زاده اردشیر

حسن زارع دهنوی، معاون امنیت دادسرای عمومی و انقلاب تهران روز گذشته اعلام کرد که دانشجویان زندانی در ارتباط با نشر مطالب موهن در چند نشریه دانشجویی دانشگاه امیرکبیر فعلا در زندان خواهند ماند. معاون امنیتی دادستان تهران که به قاضی حداد شهرت دارد در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، گفت: “این دانشجویان با صدور قرار بازداشت در بند 209 زندان اوین نگهداری می‌شوند و فعلا دلیلی برای تبدیل قرار آنها نمی‌بینیم.”

daneshjoyanzendani485.jpg

احسان منصوری، احمد قصابان، مجید شیخ پور، مجید توکلی، مقداد خلیل پور و پویان محمودیان دانشجویانی هستند که به دنبال سلسله اعتراضاتی در دانشگاه امیر کبیر و همچنین پس از انتشار نشریات دانشجویی با لوگوهای جعل شده در این دانشگاه، دستگیر و زندانی شدند. پیش از این دانشجویان نیز بابک زمانیان، مسئول روابط عمومی انجمن اسلامی منتخب دانشجویان دستگیر و زندانی شده بود. در حال حاضر این 7 دانشجوی دانشگاه امیر کبیر در سلول انفرادی بند 209 وزارت اطلاعات در زندان اوین به سر می برند.

قاضی حداد در ارتباط با پرونده این دانشجویان با ذکر اینکه “تا چند روز آینده نتیجه تحقیقات در مورد دانشجویان بازداشت شده دانشگاه امیرکبیر اعلام می‌شود” به ایسنا گفت: “دانشجویان مذکور نخست ادعا می‌کردند که افرادی به نام آنها اقدام به چاپ و انتشار نشریه‌های مورد نظر می‌کردند. این در حالی است که با تحقیقات به عمل آمده محرز شد که این‌گونه نبوده است.”

به گفته وی : “ در رابطه با این پرونده، 9 نفر بازداشت شدند که از این تعداد 4 نفر آزاد شده که هیچکدام دانشجو نبوده‌اند بلکه از رابطان مدیران مسوول در چاپ و انتشار نشریات بوده‌ و اقدامات جانبی انجام می‌دادند.”

تداوم بازداشت دانشجویان فعال دانشگاه امیر کبیر در حالی صورت می گیرد که این دانشجویان پیش از دستگیری بارها اعلام کرده بودند که نقشی در انتشار نشریات دانشجویی با محتوای اهانت آمیز نداشته اند و عده ای لوگوی این نشریات را جعل کرده و آنها را منتشر کرده اند تا شرایط برخورد با دانشجویان را فراهم نمایند. این دانشجویان حتی نامه هایی به مقامات مختلف نظام نوشته و از آنها خواسته بودند تا در این ماجرا دخالت کنند و مانع برخورد های غیرقانونی و غیرانسانی با دانشجویان شوند.

با وجود نبود هیچ گونه ادله و سند محکم، مدیران مسئول چهار نشریه دانشجویی به همراه چند دانشجوی دیگر به فاصله چند روز از یکدیگر توسط معاونت امنیت دادگاه انقلاب و وزارت اطلاعات دستگیر و بازداشت شدند تا زیر فشار بازجویی به توهین به مقدسات از طریق چاپ و انتشار نشریات اعتراف کنند. با این حال دانشجویان بازداشت شده طبق اظهارات قبلی قاضی حداد که در 22 اردیبهشت ماه در خبرگزاری فارس منتشر شد، مسئولیت انتشار این نشریات را نپذیرفته بودند. قاضی حداد گفته بود: “به لحاظ خباثت و عنادی که در این نشریات نسبت به اسلام و مقدسات شده است هیچ کدام از مدیران مسئول دستگیر شده حاضر نیستند که مسئولیت این کار را بر عهده بگیرند.”

قاضی حداد همچنین در ادامه به خبرگزاری فارس اظهار داشته بود: “این افراد با رد اتهامات خود مدعی هستند که کسان دیگری به نام این مدیران مسئول نشریات دانشجویی اقدام به انتشار مطالب در نشریات کرده‌اند ولی ما اعتقاد داریم که این کار قطعاً توسط مدیران مسئول نشریات صورت گرفته است.”

دانشجویان زندانی که بر اساس اظهارات معاون امنیت دادستان تهران، مسئولیت چاپ نشریات مجعول را زیر بازجویی های ماموران امنیتی نمی پذیرفتند، اینک روشن نیست که چگونه حاضر شده اند اعتراف کنند در توهین به مقدسات از طریق چاپ نشریات دانشجویی دست داشته اند. قاضی حداد که در مصاحبه قبلی خود خبر از نپذیرفتن مسئولیت این کار توسط دانشجویان را داده بود اما در اظهارات روز گذشته خود تصریح کرد که ادامه تحقیقات نشان می دهد دانشجویان دست اندرکار چاپ نشریات بوده اند.

معاون امنیت دادستانی تهران، که در مصاحبه قبلی در اظهاراتی پیش داورانه و قبل از اتمام تحقیقات، دانشجویان را مسئول مطالب موهن دانسته بود، در توجیه بازداشت دانشجویان دانشگاه امیر کبیر نیز گفته بود: “توجه به سابقه نشریه و مطالب قبلی منتشر شده در این نشریات نشان می‌دهد که مطالب قبلی نیز به چاپ این گونه مطالب گرایش داشته است. لذا چاپ این مطالب قطعاً کار این افراد بوده است.”

محافل دانشجویی معتقدند که اظهارات قاضی حداد به روشنی نشان می دهد که سندی برای بازداشت دانشجویان وجود نداشت و تداوم بازداشت آنها نیز تنها برای اعتراف گیری است. بطوریکه اظهارات قبلی و اخیر وی بیانگر پروسه ای است که در نتیجه آن دانشجویان را مجبور کرده اند تا تحت فشار بازجویان وزارت اطلاعات به جرم ناکرده اعتراف کنند.

پیش از این، چندین بار حقوقدانان و وکلای دادگستری نیز عنوان کرده بودند که هر گونه اعتراف در زندان ارزش قانونی ندارد. این وکلا همچنین معتقدند که بر اساس قانون، مراجع رسیدگی به تخلفات دانشجویی در داخل دانشگاه ها هستند و نه نهادهای امنیتی قضائی.

از طرف دیگر نگرانی های فعالان دانشجویی و مدافعان حقوق بشر نسبت به شکنجه این دانشجویان افزایش یافته است. عده ای معتقدند که این دانشجویان در سلول انفرادی، تحت شکنجه و ضرب و شتم قرار گرفته اند تا به اتهام خود اعتراف کنند. هفته گذشته پس از بازداشت احسان منصوری، خبری از داخل زندان اوین پخش شد مبنی بر اینکه این دانشجو در بهداری زندان دیده شده است. او به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و کتف دست راستش شکسته بوده است.