صفحه اول ها، نشانه شکاف داخلی

نویسنده

» گزارش لس آنجلس تایمزاز انعکاس مذاکره با آمریکا

رامین مستقیم

صفحه اول روزنامه های صبح یکشنبه، راوی این داستان است که واکنش در برابر اولین نشانه در بهبود روابط ایران و آمریکا در جمهوری اسلامی چگونه بوده است.

همانطور که در آمریکا هم جناح های مختلف واکنش های متفاوتی به این موضوع داشتند.

روزنامه شرق، روزنامه ای که دیدگاه اصلاح طلبان را منتشر می کند، در صفحه اول خود تصویری از دانشجویان خشمگینی را منتشر کرد که مشت هایشان را بالا برده اند و به پنجره اتومبیل روحانی که از آمریکا بازگشته است، می کوبند.

زیر عکس نوشته شده است: “تندروها در مراسم استقبال از روحانی اخلال کردند”، “ضربه به مذاکره”.

اما کیهان، روزنامه ای که منتشر کننده نظریات رهبر، آیت الله خامنه ای است، تردید عمیق خود را از دستاورد روحانی از این سفر پنج روزه به آمریکا ابراز می کند. روحانی در این سفر در مقر سازمان ملل سخنرانی کرد و از تمایل ایران برای رسیدن به توافق در برنامه هسته ای سخن گفت. سازمان ملل تحریم های فلج کننده ای برای ایران در نظر گرفته است که این کشور مشتاق است که این تحریم ها برداشته شود.

کیهان در صفحه اول خود نوشت: “در پایان سفر پنج روزه، امتیاز نقد دادیم و وعده های نسیه گرفتیم.” کیهان با اشاره به تماس تلفنی بین روحانی و اوباما که هیچ یک از طرفین اعلام نکرده که تماس به پیشنهاد کدام طرف بوده، می گوید: “اگر این اقدام شایسته بود، چرا کسی مسئولیت آن را به عهده نمی گیرد.”

سایر روزنامه ها متعادل برخورد کردند.

روزنامه همشهری وابسته به شهرداری تهران نوشت: “واکنش های متفاوت به تماس تلفنی و دیدارها در نیویورک در رسانه های داخلی ادامه دارد.”. روزنامه آرمان که گفته می شود طرفدار رئیس جمهور سابق، هاشمی رفسنجانی است، نوشت: “در مورد نتایج سفر به نیویورک، عجولانه قضاوت نکنید.”

لس آنجلس تایمز، 29 سپتامبر